آمار‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر نشان می‌دهد مرکز این استان در هشت ماه امسال فقط ۱۶ روز هوای پاک داشته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، نفس کشیدن در هوای پاک شاید این روز‌ها آرزوی بسیاری از ساکنان کره زمین باشد؛ حتی آن‌هایی که فکر می‌کنیم در شهر‌ها وروستا‌های کوچک زندگی می‌کنند و باید هوایشان پاک باشد.

امروز ۲۹ دی روز هوای پاک است. به همین مناسبت در گفتگو با رئیس اداره نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر نگاهی به شاخص‌های وضع هوا در این استان انداختیم.

کیمیای هوای پاک

حسین یگانه در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، گفت: اکنون در چهار شهر بوشهر، برازجان، کنگان و گناوه ایستگاه پایش آلودگی هوا داریم و براساس اطلاعاتی که از این دستگاه‌ها استخراج کرده‌ایم در هشت ماه امسال بوشهر ۱۶ روز هوای پاک داشته در حالی که پارسال به طور کلی ۱۰ روز هوای پاک در این شهر ثبت شده است.

هوای پاکم آرزوست

وی افزود: در همین مدت ۱۵۴ روز هوای بوشهر وضع قابل قبولی داشته، ۵۰ روز هوا برای افراد حساس ناسالم بوده، ۲۲ روز هوا ناسالم، سه روز بسیار ناسالم و یک روز خطرناک بوده است.

رئیس اداره نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر بیان کرد: در میان چهار شهری که ایستگاه پایش داریم، کنگان هیچ روزی هوای پاک نداشته، برازجان ۴۶ روز و گناوه سه روز هوای پاک داشته است.

یگانه تعداد روز‌هایی که هوا در این شهر‌ها قابل قبول بوده را هم به این ترتیب اعلام کرد: برازجان ۱۰۵، کنگان ۱۵۹ و گناوه ۹۲ روز.

او گفت: این آمار مربوط به بررسی شاخص ریزگردهاست و میزان گاز موجود در هوای استان آن محاسبه نشده است.

ریزگرد‌هایی که نفس هوا را تنگ می‌کنند

رئیس اداره نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر درباره شاخص ریزگرد‌ها نیز توضیح داد: اگر غلظت ریزگرد‌ها صفر تا ۵۴ میکروگرم بر مترمکعب باشد هوا پاک است، اگر ۵۵ تا ۱۵۴ باشد هوا قابل قبول است، اگر ۱۵۵ تا ۲۵۴ باشد هوا برای گروه‌های حساس ناسالم است، اگر ۲۵۵ تا ۳۵۴ باشد هوا ناسالم است، اگر ۳۵۵ تا ۴۲۴ باشد هوا بسیار ناسالم است و اگر بالای ۴۲۴ میکروگرم بر مترمکعب باشد، هوا خطرناک است.

بر اساس آمار‌هایی که یگانه ارائه داد، در هشت ماه امسال بوشهر یک روز، برازجان ۹ روز، کنگان ۲ و گناوه ۱۶ روز هوای خطرناک داشته‌اند.

هوای پاکم آرزوست

وجود کانون‌های گردوغبار منطقه‌ای و محلی باعث می‌شود که میزان ریزگرد‌ها در برخی استان‌ها از جمله استان بوشهر به بیش از حد مجاز برسد و هوای پاک را از ساکنان این مناطق بگیرد.

اگر شاخص کیفیت هوای پاک، از ۱۰۱ تا ۲۰۰ باشد هوا در شرایط هشدار است، اگر ۲۰۰ تا ۳۰۰ باشد شرایط اضطرار برقرار می‌شود و اگر بالاتر از ۳۰۰ باشد، حالِ هوا بُحرانی است.

رئیس اداره نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: تبصره ۳ ماده ۳ قانون هوای پاک وظایف دستگاه‌های مختلف را در شرایط مختلف آلودگی هوا مشخص کرده است.

یگانه وحدت رویه و انسجام دستگاه‌ها را در پایش و کنترل آلودگی هوا بسیار مهم دانست و افزود: باید از ابزار‌هایی دقیق برای بررسی میزان آلاینده‌ها استفاده کرد و سازمان‌هایی که در زمینه مدیریت کیفیت هوا کار می‌کنند منسجم باشند.

عسلویه صاحب مرکز پایش آلاینده‌ها می‌شود

عسلویه با وجود صنایع عظیم نفت، گاز و پتروشیمی هنوز مرکز جامعی برای پایش آلاینده‌ها ندارد. هر چند سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس و برخی پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها دستگاه‌هایی برای اندازه‌گیری میزان آلایندگی دارند، اما مرکزی مستقل که بتواند اطلاعات جامعی از وضع آلودگی در این منطقه به دست دهد، وجود ندارد.

هوای پاکم آرزوست

رئیس اداره نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در این باره گفت: قرار است یکی از مراکز مهم پایش آلودگی جنوب کشور در عسلویه ایجاد شود و اعتباری هم برای آن در نظر گرفته شده است.

یگانه تصریح کرد: این مرکز می‌تواند افزون بر آلودگی هوا، میزان آلودگی آب و خاک را هم بررسی کند.

انتهای پیام/ک

بوشهر در هشت ماه امسال ۱۶ روز هوای پاک داشته است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.