معاون شهرسازی و معماری شهرداری یزد گفت: ساخت بادیگر و قنات در شهر یزد نشانه خلاقیت معماران این دیار با بهره گیری از چهار عنصر آب، خاک، باد و آتش است.

معماری بی نظیر شهر یزد با بهره گیری از تلفیق خشت و هنربه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، مجتبی فرهنمند معاون شهرسازی و معماری شهرداری یزد در کنفرانس بین المللی شهر‌های پایدار جهانی در یزد گفت: اوج خلاقیت مردمان این دیار در بادگیرو قنات است که پیشینیان با بهره گیری از چهار عنصر باد، آب، آتش و خاک توانستند سازه‌هایی برای ایجاد فضای خنک بسازند تا به عنوان شاهکاری منحصر به فرد به جهانیان معرفی شود.

وی افزود: یکی از مقوله‌های پایداری شهر‌ها رابطه اقلیم و طبیعت است و وضعیت موجود برای استان یزد یک اقلیم سخت را به وجود آورده چراکه شهر یزد در بین دو رشته کوه شیرکوه و خرانق قرار دارد که که مردم قناعت پیشه یزد برای حفظ تمدن و رشد آن از این کوه‌ها آب را به سمت شهر جاری ساختند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری یزد اضافه کرد: یکی از ویژگی‌هایی که شهر یزد را منحصر به فرد جلوه داده رابط شهر و طبیعت بوده همچون کوچه‌های باریک، ساباط‌ها، بادگیر‌ها و طاق‌ها و غیره که برای فضای شهری استفاده شده و این نشان دهنده تفکر پایدار در نیاکان ما بوده چرا که این سازه‌ها از جنس خاک و خشت ساخته شده و قابل بازگشت به طبیعت است و این رابطه‌ی شهر و طبیعت را برقرار می‌کند.

  رتبه اول یزد در تولید برق انرژی خورشیدی در کشور

معاون شهرسازی و معماری شهرداری یزد بیان کرد: با توجه به اینکه در شهر یزد ۳۰۰ روز آفتابی است این شهر در حوزه انرژی خورشیدی در سطح کلان توانسته رتبه اول تولید برق از سوی انرژی خورشیدی را در کشور کسب کند.

وی ادامه داد: یکی از تکنولوژی و نوآوری مردم این خطه حفر قنات بوده و در حال حاضر ۳ هزار قنات در یزد وجود دارد که تعدادی از این قنات‌ها از جمله قنات حسن آباد و زارچ که در فهرست آثار ملی یونسکو ثبت شده همچنان زنده و پویا است و برای کشاورزی استفاده می‌شود.

فرهمند افزود: شهر یزد در کنار ساختار علمی به عنوان شهر تجاری نیز به حساب می‌آید چرا که در محلات مختلف این شهر محصولات خام و فراورده‌های این محصولات در کارگاه‌های خانگی تولید می‌شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری یزد تصریح کرد: شهر یزد یکی از شهر‌های مردم نهاد است که برپایه‌ی سرمایه‌های اجتماعی ساخته شده و ثبت این شهر در یونسکو نتیجه‌ی تلاش مردمان این خطه است.

وی تعاملات اجتماعی، نظام محله‌ای و پیرغلامی و احترام اجتماعی و احترام به بزرگتر را یکی از سرمایه‌های اجتماعی این شهر دانست و افزود: شهر یزد با وجود افراد صاحب نظر و بزرگانی که در خود پرورش داده از قدیم سنت وقف را به عنوان یکی از سرمایه‌های اجتماعی به حساب آورده که قدمتی ۸۰۰ ساله در این شهر دارد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری یزد گفت: در گذشته نه تنها ابنیه را وقف می‌کردند بلکه عملکرد خود را نیز از وقفیات به حساب می‌آوردند چرا که این وقف ریشه در فرهنگ و سرمایه‌ی اجتماعی ما دارد.

فرهمند اضافه کرد: از گذشته در یزد ادیان مختلف زندگی می‌کردند که برخلاف کشور‌های دیگر که جنگ بر سر اختلاف نظر‌های دینی است در این شهر این ادیان با صلح و آرامش در کنار یکدیگر زندگی می‌کردند و این موضوع باعث پایداری شهر یزد شده وپیام صلح و دوستی را به جهانیان مخابره کرده است.

وی تشکیل کارگروه شهر پایدار، انعقاد تفاهم نامه همکاری با بنیاد انرژی، تشکیل پنج کمیته فرهنگی اجتماعی و سلامت، ساخت و ساز، مدیریت شهری، گردشگری سبز و آب و انرژی و پسماند را از جمله برنامه‌ها برای تحقق پایداری شهری عنوان کرد.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۳ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
من چند بار شهر یزد رفتم واقعا شهر زیبایی