در تحولی شگرف، چین قصد دارد از فناوری استفاده شده در انفجار بمب هیروشیما برای استخراج گاز استفاده کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از اسکای نیوز، در تحولی شگرف، چین قصد دارد از همان فناوری که در انفجار بمب هسته‌ای که بر فراز شهر هیروشیمای ژاپن در جنگ جهانی دوم انداخته شد، استفاده کند تا به ذخایر انبوه «گاز شیل» خود در استان سیچوان دست یابد.

در صورتی که چین- دومین اقتصاد بزرگ جهان- موفق به انجام چنین کاری شود، این کشور جهشی بزرگ نه تنها در زمینه گاز بلکه در زمینه خودکفایی در زمینه انرژی خواهد کرد.

این در حالی است که برخی کارشناسان از خطر احتمالی حفاری‌های گسترده برای کشف سوخت در منطقه‌ای که به زلزله‌های ویرانگرش معروف است، ابراز نگرانی کرده اند.

با وجود آنکه طبق اعلام اداره اطلاعات انرژی آمریکا، چین دارای بزرگترین ذخایر گاز شیل در روی زمین محسوب می‌شود- در حدود ۳۱.۶ تریلیون مترمکعب یا به عبارتی دو برابر آنچه ذخایر آمریکا و کانادا روی هم است- این کشور بزرگترین وارد کننده گاز طبیعی در جهان است؛ بطوری که حدود ۴۰ درصد از نیاز‌های سالیانه اش را از خارج وارد می‌کند.

اما مشکل در آنجاست که ۸۰ درصد از ذخایر گاز شیل چین در عمق ۳۵۰۰ متری زیر سطح دریاست که این مقدار فراتر از رنج دستگاه‌های هیدرولیکی است که به طور استاندار برای استخراج بکار می‌رود.

اما به تازگی، تیمی از دانشمندان سلاح‌های هسته‌ای به ریاست پروفسور «ژانگ یانگمینگ» (Zhang Yongming) استاد آزمایش‌های کنترل «امواج شوک» در دانشگاه شیان جیاتونگ در استان شانکسی جزئیات روشی جدید مبتنی بر «میله انرژی» را منتشر کردند که قادر به رسیدن به اعماقی است که تا پیش از این دسترسی به آن ممکن نبود.

بر خلاف «شکست هیدرولیکی» که شایع بوده و برای استخراج گاز ذخیره شده در سنگ بکار می‌رود، دستگاه شبیه اژدر این پرفسور چینی از امواج قوی برای تولید امواج شوک دقیق و متمرکز شده برای دستیابی به همان نتایج استفاده می‌کند.

گفتنی است گاز شیل گاز طبیعی محصور شده در میان سنگ‌های سخت در زیر زمین است که آزادسازی آن به استفاده از فناوری موسوم به شکست هیدرولیک نیاز دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: چین ، اخبار علمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار