مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه به برگزاری بیش از ۳۰۰ برنامه فرهنگی و هنری در استان در سال جاری اشاره کرد .

به گزارش    گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،حجت‌الاسلام رحیم جعفری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه با اشاره به برگزاری بیش از ۳۰۰ برنامه فرهنگی و هنری در استان در سال جاری، گفت : تا پایان سال چند جشنواره مهم دیگر را در کرمانشاه برگزار خواهیم کرد.

وی گفت : در این مدت بیش از ۳۰۰ برنامه فرهنگی و هنری مناسبتی و غیرمناسبتی در استان به اجرا درآمده است.

وی این برنامه‌ها را بدون احتساب برنامه‌های مناطق زلزله زده دانست و تاکید کرد: با گذشت یکسال از زلزله بیش از ۳۰۰ برنامه مجزا در این مناطق داشته‌ایم.

جعفری با اشاره به اینکه در این مدت بیش از ۲۶۲ نمایش صحنه‌ای و خیابانی در استان تولید شده که از این تعداد ۱۷۷ مورد خیابانی و مابقی صحنه‌ای بوده گفت: تعداد نمایش‌هایی که در این مدت به اجرا درآمده‌اند نیز ۷۶۸ مورد بوده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه افزود: در این مدت ۴۶ جشنواره، رویداد و نمایشگاه تجسمی در استان برگزار شده است.

جعفری اضافه کرد: در سال جاری همچنین ۵۱ کنسرت پاپ، سنتی و ... نیز در کرمانشاه برگزار شده و تا پایان سال بین هفت تا ۱۰ کنسرت دیگر را نیز برگزار خواهیم کرد.

وی یادآور شد: مشکلی برای برپایی کنسرت و ایجاد شادی بین مردم نداریم و از برنامه‌های فرهنگی و هنری قانونی استقبال می‌کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه درباره برنامه‌هایی که تا پایان سال در دستور کار قرار دارند نیز اظهار کرد: در اسفند ماه شاهد برگزاری جشنواره مد و لباس خواهیم بود.

جعفری درباره برگزاری جشنواره اقوام در استان نیز تاکید کرد: بخش دیجیتال این جشنواره اسفندماه برگزار خواهد شد و تلاش می‌کنیم بخش اصلی را نیز همزمان با بخش دیجیتال برگزار کنیم.

وی در ادامه به اقدامات صورت گرفته در حوزه زیرساخت‌های فرهنگی استان اشاره کرد و افزود: هم اکنون هفت پروژه عمرانی فرهنگی و هنری فعال در نقاط مختلف استان داریم که از فعال‌ترین پروژه‌های عمرانی استان محسوب می‌شوند.

وی گفت: پیشرفت فیزیکی این پروژه‌ها بالا است و بیشتر آن‌ها امسال و سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه احداث نگارخانه و سالن همایش کرمانشاه واقع در حاشیه مجتمع فرهنگی هنری انتظار و نیز مجتمع‌های فرهنگی هنری سرپل‌ذهاب، گووار، بیستون و شهرک دانش را از مهمترین این پروژه‌ها برشمرد.

وی افزود: علاوه بر این‌ها سال گذشته هم دو مجتمع فرهنگی و هنری در هرسین و سنقر کلنگ زنی شدند که هم اکنون نزدیک به ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و سالن سینمای هرسین نیز تا بعد از عید نوروز پیش رو آماده خواهد شد.

به گفته این مسئول، با افتتاح این مراکز سرانه فضای فرهنگی کرمانشاه به حدود یک متر خواهد رسید که از نرم کشوری که حدود نیم متر است بسیار بیشتر خواهد بود.

جعفری تاکید کرد: هم اکنون ۳۷ هزار مترمربع فضای فرهنگی در اختیار داریم که با افتتاح فضا‌های جدید ۳۷ هزار مترمربع دیگر به آن اضافه خواهد شد و عملا مجموع فضا‌های فرهنگی استان به دو برابر افزایش خواهد یافت.

این مسئول محل تامین اعتبار بیشتر این پروژه‌ها را از ردیف اعتباری سفر مقام معظم رهبری دانست که معمولا تخصیص ۱۰۰ درصدی دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه یادآور شد: کیفیت سازه این پروژه‌ها نیز بسیار خوب است و برخی از آن‌ها که در مناطق زلزله زده قرار داشتند در لرزه‌های متعدد اخیر هیچ آسیبی ندیده اند.

جعفری عنوان کرد: علاوه بر بعد سخت افزاری، از نظر نرم‌افزاری هم تلاش کردیم امکانات و شرایط و فضای آرام و روان برای فعالیت اصحاب فرهنگ و هنر فراهم شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه از ارتباط خوب این اداره کل با تشکل‌های فرهنگی، هنری، مذهبی، رسانه‌ها، انجمن‌ها و ... هم یاد کرد و ادامه داد: هم اکنون با احتساب کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد با بیش از ۱۵۰۰ تشکل ارتباط داریم.

وی یکی دیگر از اقداماتی که در زمینه زیرساخت‌های نرم افزاری فرهنگی انجام شده را تصویب «دانشنامه فرهنگی» استان اعلام کرد که اقدام بسیار مهمی بوده است.

جعفری در ادامه با اشاره به ۱۰ راهبرد اصلی که در دو سال اخیر در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه دنبال شده، گفت: یکی از مهمترین این راهبرد‌ها تقویت فضای باز فرهنگی و هنری استان بود، به گونه‌ای که هر فردی که قانونی در این عرصه‌ها کار می‌کند آزاد باشد.

وی تقویت بخش غیردولتی و واگذاری کار‌ها به خود اصحاب فرهنگ و هنر را از دیگر راهبرد‌ها برشمرد و عنوان کرد: نقش ما در این حوزه فقط نظارت، هدایت و حمایت است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه استفاده از نیرو‌های توانمند بدنه ارشاد استان بدون توجه به مسائل سیاسی را یکی دیگر از این راهبرد‌ها عنوان کرد.

جعفری با اشاره به اینکه در این مدت تلاش شده عدالت فرهنگی در سطح استان از بعد اعتبارات و برنامه‌های فرهنگی رعایت شود، اضافه کرد: در حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در هیچ دوره‌ای بعد از انقلاب تا این اندازه به شهرستان‌های استان بها داده نشده بود و فعالیت فرهنگی درشهرستان‌ها عملا تعطیل بود.

وی گفت: توجه به حوزه آموزش و پژوهش، دوری از هیاهوی تبلیغاتی، توجه به ویژگی‌های هویتی، فرهنگی، تاریخی و بومی استان و استفاده از بزرگان و نخبگان از دیگر راهبرد‌های اداره ارشاد استان در این مدت بود .

 

 

انتهای پیام/د

۷ پروژه عمرانی فرهنگی فعال داریم

برچسب ها: مطبوعات ، معرفی کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.