به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، خیراله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی در بازدید رییس و اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از راهآهن میانه - اردبیل این پروژه را یکی از سنگینترین و در عین حال فعالترین خطوط ریلی کشور دانست و افزود: با تزریق اعتبار جدید از تابستان تاکنون پیشرفت فیزیکی در برخی قطعات بیش از ۲ تا ۲.۵ برابر شده است.
وی با اشاره به استفاده از تسهیلات مالی داخلی به منظور تامین بخشی از نیاز مالی این مسیر ریلی ادامه داد: در حال حاضر۱۸۰ میلیارد تومان از این تسهیلات از سوی بانک ملی به پروژه تزریق شده و پیشرفت فیزیکی این خطآهن در بخش زیرسازی به ۷۳ درصد رسیده است.
مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه از فعال بودن ۱۳۵۸ نفر نیروی انسانی و بیش از ۶۰۰ دستگاه ماشینآلات در این پروژه خبر داد و افزود: در راستای تسریع عملیات اجرایی از تابستان سالجاری تاکنون بیش از ۶۰۰ نفر نیروی انسانی و بالغ بر ۳۷۰ دستگاه ماشینآلات به پروژه افزوده شده است.
خادمی عملیات اجرایی راهآهن میانه- اردبیل را با توجه به کوهستانی بودن مسیر، بسیار گسترده اعلام و اظهار داشت: بیش از ۸۰ درصد این خطآهن در تپه ماهور و مناطق کوهستانی قرار دارد.
وی بیان داشت: راهآهن میانه- اردبیل به طول ۱۷۵ کیلومتر دارای ۶۰ دستگاه تونل به طول ۲۶ کیلومتر، ۴.۵ کیلومتر پل درهای بزرگ، ۳ کیلومتر پل آبرو و ۱۰ دستگاه گالری به طول حدود ۴ کیلومتر است.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: بیش از ۳۶ میلیون متر مکعب عملیات خاکی در این مسیر صورت گرفته که با توجه به شرایط خاص ژئوتکنیکی منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است و با عملیات بزرگترین سد خاکی کشور یعنی سد کرخه با ۳۶ میلیون مترمکعب برابری میکند.
خادمی از پیشرفت فیزیکی ۴۵ درصدی ایستگاه اردبیل خبر داد و افزود: عملیات اجرایی در ایستگاه اردبیل نیز در حال انجام است که در صورت تخصیص ۲۵ میلیارد تومان، تا پایان سال آینده به اتمام خواهد رسید.
راه اصلی کلور- درام، نزدیکترین مسیر دسترسی اردبیل به پایتخت
وی همچنین از راه اصلی کلور- درام در استان اردبیل بازدید کرد و گفت: این محور ۵۵ کیلومتر طول دارد که ۳۷.۵ کیلومتر آن در استان اردبیل واقع شده است و ارتباط جنوب استان از طریق آزادراه رشت- قزوین به مرکز کشور را فراهم میکند.
خادمی پیشرفت فیزیکی این محور را ۲۵ درصد اعلام و بیان داشت: تاکنون ۳۴۰ هزار متر مکعب عملیات خاکبرداری، ۱۹۰ هزار متر مکعب عملیات خاکریزی در این مسیر صورت گرفته است و ۳ دستگاه پل خاص با دهانه ۲۰ متری و ۲ دستگاه پل کوچک در این مسیر احداث و لایه اول زیرساز در۶ کیلومتر مسیر انجام شده است.
وی محور کلور- درام را نزدیکترین کریدور ارتباطی استان اردبیل به تهران دانست و افزود: در صورت تکمیل این محور از درام تا لوشان این مسیر نزدیکترین راه دسترسی استان اردبیل به پایتخت کشور خواهد بود که مطالعات آن در حال انجام است.
انتهای پیام/ح