با راه اندازی مراکز بهداشتی و درمانی تجهیز شده در روستا‌ها دغدغه روستاییان برای سلامتی بسیار کم شده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، با گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی امروزه  استان فارس همپای سایر مناطق کشور پیشرفت‌های محسوسی در عرصه‌های گوناگون از جمله صنعتی، علمی و پزشکی را داشته است.

اگرچه سابقه راه اندازی خانه‌های بهداشت روستایی به قبل از انقلاب برمی گردد، اما در دهه ۶۰ و زمان جنگ تحمیلی تعدادی از متفکران نظام سلامت مردم نظامی با عنوان نظام سلامت مراقبت‌های بهداشتی اولیه را ایجاد کردند و در این سیستم بنا بر این بود که دسترسی مردم به ارائه خدمات سلامت افزایش یابد به گونه‌ای که در سطح کشور دسترسی به این خدمات پیشرفت بسیار خوبی داشته است.

عبدالرسول همتی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، گفت: در حال حاضر استان فارس به تبعیت از سراسر کشور بیش از یک هزار خانه بهداشت و ۴۰۰ مرکز بهداشتی درمانی در شهر و روستا‌ها ایجاد شده که شامل مراکز آموزش بهورزی، شبکه‌های بهداشت و درمان است و مراقبت‌های اولیه بهداشتی در سطح پیشگیری و خدمات درمانی به صورت سرپایی به مردم ارائه می‌شود.

خانه‌های بهداشت نبض سلامت در جامعه

وی با بیان اینکه بهورز فردی است که در خانه بهداشت به فعالیت مشغول بوده و آموزش‌های لازم را در ارتباط با ارائه مراقبت‌های سلامت را در آموزشگاه‌های بهورزی دیده اند، افزود: خدماتی شامل مراقبت از کودکان زیر ۵ سال، واکسیناسیون، تغذیه و رشد کودک، مراقبت‌های مربوط به دوران بارداری و زایمان مادران و مراقبت‌های مربوط به گرو‌های سنی از جمله نوجوانان در مدارس، جوانان در دانشگاه، میانسالان و سالمندانی که در معرض بیماری‌های غیر واگیردار مانند فشارخون، چربی و دیابت هستند این مراقبت‌ها در دستور کار قرار گرفته که بهورز این افراد را شناسایی و در صورت لزوم به پزشک متخصص ارجاع می‌دهد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: در شهر‌ها هم خانه بهداشت کار خود را با همکاری پایگاه سلامت انجام می‌دهد که پایگاه سلامت در واقع مانند واحد خانه بهداشت بوده و مراقبت‌ها را ارائه می‌دهد و زیر پوشش جمعیتی است که شناسایی و آمارگیری شده و در صورت نیاز به مراکز بهداشتی درمانی یا مرکز جامع سلامت معرفی می‌شوند.

وی اضافه کرد: در مرکز جامع سلامت پزشک و تیم پزشکی، کارشناس تغذیه، سلامت روان، بهداشت و محیط، بهداشت حرفه ای، آزمایشگاه و دندانپزشک مستقر هستند و خدمات در سطح بالاتری به شهروندان ارائه می‌شود.

همتی اظهار کرد: تمامی خانه‌های بهداشت بازسازی شده، و با یک تفاهم نامه همه جانبه‌ای که ۳ سال پیش با وزیر سابق بهداشت، استاندار فارس و ریاست دانشگاه علوم پزشکی انجام شد، ۳۰۵ طرح عمرانی مشخص و ساخته شد که با مشارکت‌های انجام شده در دهه فجر امسال حدود ۲۱۰ خانه بهداشت، ساختمان اداری، مرکز جامع سلامت نیز تا سال آینده به بهره برداری می‌رسد و دیگر در هیچ نقطه‌ای از استان فارس خانه بهداشتی فرسوده یا استیجاری وجود ندارد.

خانه‌های بهداشت نبض سلامت در جامعه

وی تاکید کرد: ایجاد خانه‌های بهداشت قبل از انقلاب در استان ۲۵۸ مورد بوده که در حال حاضر تعداد آنان به یک هزار خانه بهداشت رسیده است و مرکز سلامت شهری از ۵۴ به ۱۴۱ و مرکز سلامت روستایی از ۸۹ به ۱۸۸ رسیده است و پایگاه سلامت شهری که قبل از انقلاب در شهر‌ها وجود نداشته که در حال حاضر ۲۸۰ پایگاه سلامت در شهر شیراز داریم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه تعداد یک هزار و ۷۰۰ بهورز در یک هزار خانه بهداشت روستایی مستقر هستند و در هر خانه بهداشت یک بهورز زن وجود دارد، گفت: برخی از روستا‌های اقماری (روستا‌هایی که جمعیت شان بسیار کم است) خانه بهداشتی تاسیس نشده و یک بهورز مرد برای این روستا‌ها در نظر گرفته شده که به صورت سیار با موتور سیکلت به این روستا‌ها رفته و خدمات را ارائه می‌دهد.

آمار نشان می دهد وضعیت مراکز بهداشتی ، درمانی در روستاهای استان فارس پیش از انقلاب تا کنون تحول چشمگیری داشته است.

خانه‌های بهداشت نبض سلامت در جامعه

وی افزود: از مهمترین برنامه‌ای که در حال حاضر در سیستم سلامت کشور و استان پیگیری می‌شود ثبت اطلاعات مردم در سامانه یکپارچه است که پیش از این اطلاعات به صورت کاغذی ثبت می‌شد و قابل جمع بندی و گزارشگری مناسب برای کار‌های تحقیقاتی نبود و اکنون سامانه یکپارچه بهداشت و سامانه سیب تمام اطلاعات را ثبت کرده و اگر کامل نباشد هر فرد به سامانه مراجعه و ثبت نام کرده که مقرر شده این اطلاعات تکمیل و در آینده یک برنامه ریزی مناسب انجام شود که اصلی‌ترین این برنامه‌ها کنترل بیماری‌های واگیردار و غیرواگیردار، سرطان‌ها و حوادث جاده‌ای است.

خانه‌های بهداشت نبض سلامت در جامعه

از زایمان بی خطر یک نوزاد سالم تا مراقبت مادر در دوران بارداری و شناخت عوامل خطر را می‌توان به عنوان یکی از دستاورد‌های بزرگ نظام سلامت پس از انقلاب در خانه های بهداشت روستایی استان فارس برشمرد.

خانه‌های بهداشت نبض سلامت در جامعه

یکی از مراجعه کنندگان به مرکز بهداشت دشت ارژن بیان کرد: با وجود پزشک شبانه روزی دیگر نیازی به مراجعه به مرکز بهداشت خانه زنیان و یا مرکز بهداشت در شیراز نیست و واکسیناسیون و اندازه گیری وزن نوزاد در این مرکز انجام می‌شود.

خانه‌های بهداشت نبض سلامت در جامعه

غلامی مسئول آزمایشگاه مرکزی بهداشت دشت ارژن در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز،  تصریح کرد: در این مرکز بهداشت تست هپاتیت و تیروئید برای زنان باردار ارائه می‌شود.

خانه‌های بهداشت نبض سلامت در جامعه

همچنین قاسم پور رئیس مرکز بهداشت شیراز  در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، گفت: مرگ نوزادی از بالای ۱۲۰ در هزار به حدود ۶۸ در هزار در استان و مرگ مادران نوزاد از ۲۴۵ در صد هزار به ۳ درصد کاهش یافته که عدد بسیار قابل توجهی بوده و مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال از ۷۴ به ۳ در هزار کاهش داشته است.

خانه‌های بهداشت نبض سلامت در جامعه

فرح گل مسئول مرکز بهداشت دشت ارژن نیز در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، اظهار کرد: در این مرکز بیمار یابی به صورت خاص انجام می‌شود، مانند سرخک، سرخچه، بیماری هاری و بیماری تب مالت که در اثر مصرف لبنیات محلی بسیار شایع است که با بیماریابی برای این بیماران تشکیل پرونده داده می‌شود.

خانه‌های بهداشت نبض سلامت در جامعه

برخورداری روستاییان از خدمات پزشکی و سلامت گامی موثر در راستای نظام سلامت محسوب می‌شود.

با افزایش خانه‌های بهداشت فارس و مراکز جامع سلامت زمان دستیابی به این مراکز در روستا‌ها به ۳ دقیقه و در شهر‌های بزرگ به ۱۵ دقیقه کاهش پیدا کرده که نشان دهنده افزایش اقدامات پیشگیرانه در امر درمان است.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.