مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:فشار خون بالا می‌تواند از کودکی شروع شود.

مصرف نمک زیاد سبب پرفشاری خون می‌شودبه گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد  ، زهرا اباصلتی مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه مصرف نمک مهمترین عامل افزایش فشار خون محسوب می‌شود گفت: مصرف نمک زیاد سبب پرفشاری خون شده و در نهایت به بیماری‌های قلبی- عروقی که عامل اول مرگ و میر در کشور است، منجر می‌شود.

وی تصریح کرد: باید دانست که میزان نمک مجاز مصرفی، کمتر از ۵ گرم (کمتر از یک قاشق مرباخوری) در روز در افراد کمتر از ۵۰ سال است.
 
مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه افراد بالای ۵۰ سال و بیماران قلبی و مبتلا به فشارخون بالا و کودکان باید کمتر از ۳ گرم در روز نمک مصرف کنند گفت: برای پیشگیری از بروز فشار خون باید تا حد امکان، نمک مصرفی کاهش داده شود و نمک مصرفی باید از نوع تصفیه شده یددار باشد و در صورت ابتلا به فشارخون بالا، بیمار باید نمک دریافتی خود را با نظر پزشک یا متخصص تغذیه بسیار محدود کند.
 
اباصلتی با اشاره به اینکه فشار خون بالا می‌تواند از کودکی آغاز شود افزود: والدین باید از دوران کودکی ذائقه فرزند خود را به غذا‌های کم نمک عادت دهند و به جای مصرف تنقلات شور، از آجیل خام و میوه استفاده شود.

وی تصریح کرد: برای طعم دادن به غذا، به جای نمک از چاشنی‌های دیگر مثل سبزی‌های معطر، سیر و آب لیمو استفاده شود و مصرف غذا‌های تهیه شده در منزل و تنقلات سالم (میوه، آجیل خام و بدون نمک، ساندویچ‌های تهیه شده در منزل) در مدارس و مهدکودک جایگزین غذا‌های آماده شود.
 
انتهای پیام//ج.ر
 

احتمال ابتلا به فشار خون از دوران کودکی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.