آیین افتتاح مراکز پیشگیری و تشخیص زود هنگام سرطان‌ها و بیماری‌های غیرواگیر در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد.

۹۰ درصد ایرانیان تحرک‌های لازم بدنی را ندارندبه گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد  ، رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کنفرانس ویدیویی افتتاح مراکز پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان در مشهد گفت: علت اصلی سرطان‌ها شیوه زندگی غلط، رژیم غذایی نادرست، تنباکو، تریاک، چاقی و برخی عوامل دیگر است.

وی تصریح کرد: این عوامل به سه دسته اصلی تقسیم بندی می‌شوند مصرف دخانیات، مواد مخدر، شیوه غذایی و عفونت‌ها است.
 
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ٩٠ درصد ایرانیان تحرک‌های لازم بدنی را ندارند و رخ داد این مهم با کمک رسانه‌ها و مردم انجام می‌شود.

ملک زاده افزود: مشکل ما تغذیه نادرست است ؛ بیشتر بیماری ها به علت مصرف زیاد گوشت قرمز و نمک و ... می باشد و در مقابل مصرف میوه و سبزیجات و حبوبات که احتمال مبتلا شدن به سرطان و دیگر بیماری ها را کاهش می‌دهد.

وی تصریح کرد: ١٠ درصد ایرانی‌ها که سن بالای ٤٠ سال هستند از موادمخدری از جمله تریاک استفاده می‌کنند که باعث سرطان‌ها می‌شود باید فکری جدی و اساسی برای جلوگیری از این مسئله کرد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:حدود ٥٠ تا ٦٠ درصد افرادی که سرطان دارند درمان می‌شوند، اما باید تحت نظر باشند و مراقبت کنند ؛ معمولا این چنین افرادی علت مرگشان سکته‌های قلبی است و در نتیجه باید در چاقی، مصرف دخانیات و شیوه زندگی توجهات لازم را داشته باشند.
 
مراکز پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان به صورت ویدئو کنفرانس با حضور سرپرست وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی جمعی از معاونین و رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد و معاونین درمان و بهداشت این دانشگاه با زیر بنای ۳ هزار متر مربع در بیمارستان‌های امام رضا (ع)، شهید هاشمی نژاد، امید، موسی بن جعفر قوچان و شهید مدرس کاشمر با هزینه‌ای بیش از ۱۴۰ میلیارد ریال افتتاح شد.
 
در حال حاضر عملیات ساخت تمامی مراکز به اتمام رسیده و در مرحله تامین تجهیزات پزشکی می‌باشند. به نحوی که در بیمارستان شهید مدرس کاشمر در آبان ماه سال جاری یک دستگاه ماموگرافی دیجیتال نصب و پس از آموزش پرسنل فنی این بیمارستان در حال فعالیت و ارائه خدمت به مردم منطقه می‌باشد و تا پایان بهمن ماه سال جاری نیز یک دستگاه ماموگرافی در بیمارستان امام رضا (ع) نصب و به بهره برداری خواهد رسید و سایر تجهیزات پزشکی هم به تدریج به این مراکز تحویل خواهند شد.

با راه اندازی کامل این مراکز تا نیمه اول سال ۹۸ دانشگاه دو سال زودتر از برنامه سند ملی سرطان به حد انتظار توسعه مراکز تیپ یک سرطان دست خواهد یافت.
 
انتهای پیام//آ.ح
 

برگزاری آیین افتتاح مراکز پیشگیری و تشخیص زود هنگام سرطان‌ها در مشهد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.