استاندار سیستان وبلوچستان گفت: چهار هزار میلیارد تومان اعتبار برای ادامه طرح راه آهن چابهار زاهدان اختصاص یافته است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،احمدعلی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان در جلسه شورای اداری استان سیستان و بلوچستان گفت: این طرح از سال ۹۳ آغاز شده و اختصاص اعتبارات جدید از دستاورد‌های سفر اخیر معاون اول رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان است.

موهبتی افزود: اجرای طرح‌های مربوط به محور ترانزیتی چابهار – زاهدان – میلک هم با برخورداری از بودجه لازم در ردیف اعتبارات ملی قرار گرفته است.

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: روانسازی مقررات جذب سرمایه گذاران بومی و غیربومی را از اولویت‌های دیگر استان اعلام کرد و گفت: لازم است مسولان ادارات و سازمان‌های مربوطه استان در این زمینه رویکردی متفاوت از قبل داشته باشند.

وی افزود: مردم پایه و اساس همه موفقیت‌های نظام در طول چهل سال عمر پر برکت انقلاب هستند

وی ادامه داد:در شرایط جنگ اقتصادی فعلی هر یک از ما مسئولین باید وظیفه خود را به خوبی ایفا کنیم تا امید مردم به این نظام ناامید نشود چرا که هر کسی امید را از مردم بگیرد بزرگترین خیانت را انجام داده است.

موهبتی تصریح کرد:تمامی دستگاه‌های اجرایی باید نسبت به نمایش و ارائه دستاورد‌های سازمان و ارگان خود در ۴۰ سال عمر انقلاب و مقایسه آن با قبل از انقلاب در نمایشگاه‌های دستاورد‌ها اهتمام ویژه داشته باشند.

وی ادامه داد: حضور مدیران و مسئولان دستگاه‌های اجرایی فرمانداران و شهرداران در برنامه‌های ایام الله دهه فجر و ملاقات با مردم باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.

استاندار افزود: دست اندرکاران استان با جدیت تمام از تعطیلی پروژه‌ها و کارخانه‌ها جلوگیری کنند.

موهبتی گفت: اعتباراتی که برای این استان در لایحه بودجه ۹۸ در نظر گرفته شده است شاخص‌های استان را به میانگین کشوری نزدیک نمی‌کند.

وی ادامه داد: ۶/۵ درصد تلفات جاده‌ای کشور مربوط به استان سیستان و بلوچستان است که همه مدیران و صاحبان تریبون باید برای فرهنگ سازی و جلوگیری از این گونه ناهنجاری‌ها توجه ویژه داشته باشند.

استاندار ادامه داد: مطالعات مربوط به آب‌های ژرف در استان در حال پیگیری است، اما از آنجایی که نتایج آن مشخص نیست نباید مردم را امیدوار کرد.

وی افزود: طرح انتقال آب از دریای عمان به سه استان شرق کشور نوید دهنده خوبی در زمینه حل مشکلات کم آبی است.

کرد معاون عمرانی استاندار هم در این جلسه گفت: در دهه فجرامسال، هزار و ۹۳ طرح با ۶۳۱ میلیارد تومان اعتبار ریالی و ۳۸ میلیون یورو سرمایه گذاری ارزی در نقاط مختلف استان به بهره برداری می‌رسد.

آیت الله سلیمانی، نماینده، ولی فقیه دراستان هم با تجلیل از رویکرد استاندار در توجه به مردم ومشارکت آن‌ها در عرصه‌های مختلف، تبیین مناسب دستاورد‌های نظام را در چهلمین سالگرد پیروزی آن، یکی ازرسالت‌های مهم مسئولان بیان کرد.

در این جلسه مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه مسجد مکی زاهدان نیز تلاش برای تقویت زیرساخت‌های کشاورزی، منابع آبی و فرصت مرز‌ها را ضروری عنوان کرد و گفت: خدمت مسولان به مردم موجب همراهی وهمدلی بیشتر آنان و دلسردی دشمنان می‌شود.

سند توسعه سیستان و بلوچستان در هیات دولت تصویب شد

احمدعلی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان گفت:سند توسعه سیستان و بلوچستان هنوز به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ نشده است، اما تصویب آن قطعا برای سیستان و بلوچستان گره گشا خواهد بود. 

وی افزود: در سفر آقای جهانگیری به سیستان و بلوچستان پیشنهاد تخصیص یک میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی مطرح شد تا در سه حوزه مهم آب آشامیدنی، بزرگراه و کریدور جنوب به شمال و راه آهن مشکلات سیستان و بلوچستان را رفع کند.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: بزرگراه چابهار به زاهدان که از نیاز‌های اصلی بهره برداری از بندر شهید بهشتی است، از دهه ۶۰ مورد تاکید دولت‌های مختلف بوده است، اما تاکنون برای آن ردیف بودجه وجود نداشت که در سفر معاون اول رئیس جمهوری مقرر شد سال آینده برای این طرح مهم ردیف بودجه تصویب شود.

موهبتی تصریح کرد: همچنین در سند مصوب توسعه سیستان و بلوچستان چهار هزار میلیارد تومان برای توسعه راه آهن تصویب شد که قطعا بستر مناسبی برای شتاب گرفتن توسعه این استان خواهد بود.

وی اضافه کرد: طرح‌های دیگری مانند خط انتقال گاز از ایرانشهر به چابهار نیز در این سند منظور شده است که در صورت تحقق تاثیر بسیار زیادی در افزایش سرمایه گذاری و توسعه صنایع مهم در این شهر بندری خواهد داشت.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: یکی دیگر از طرح‌های مورد توجه در سند توسعه سیستان و بلوچستان طرح آبیاری ۴۶ هزار هکتار از اراضی دشت سیستان با لوله است که تا کنون برای آن ۹۰۰ میلیون دلار هزینه شده است، اما از آنجایی که صفر تا ۱۰۰ نیاز‌ها در این طرح پیش بینی نشده بود در سفر اخیر وزیر جهاد کشاورزی این موضوع تعریف و قرار شد تا پای بوته گیاه برای این پروژه طرح عملیاتی آماده شود.

موهبتی تصریح کرد: معضل گرد و غبار در سیستان و بلوچستان نیز یکی دیگر از موضوعات مهم در سند توسعه این استان است که در این باره نامه‌ای به مقام معظم رهبری نوشته شده و رهبری در پاسخ آن فرموده اند با هر اقدامی که برای سیستان لازم و ضروری است موافق هستم.

وی ادامه داد: توسعه کارخانه بافت بلوچ و احیای کارخانه لاستیک سیستان از دیگر دستاورد‌های سفر معاون اول رئیس جمهوری به سیستان و بلوچستان بود.

ابلاغ بیش از ۶۰۰ برنامه برای توسعه سیستان و بلوچستان

استاندار سیستان و بلوچستان اظهار داشت: وزیر کشور به همراه تیمی از هیات دولت در اردیبهشت ماه سال جاری به منطقه سیستان سفر کرد که ماحصل آن ۱۰۱ برنامه و طرح بود که به ۱۸ دستگاه در سطح ملی از سوی رئیس جمهوری ابلاغ شد.

وی افزود: متعاقب آن این ۱۰۱ مصوبه توسط دستگاه‌های اجرایی سیستان و بلوچستان نیز مورد پیگیری قرار گرفت که خوشبختانه برخی از آن‌ها تحقق پیدا کرد و برخی دیگر از مصوبات نیز در دست پیگیری است.

موهبتی تصریح کرد: حاصل این سفر تهیه و تدوین سند توسعه منطقه سیستان شد که وزیر کشور قول دادند مشابه این سفر سفری به منطقه بلوچستان نیز داشته باشند.

رئیس شورای اداری سیستان و بلوچستان تصریح کرد: به دنبال این وعده بابک دین پرست معاون اقتصادی وزیر کشور به همراه تیم کارشناسی به منطقه بلوچستان اعزام شد و در سفری هفت روزه از تمامی شهرستان‌های این منطقه بازدید و در نشست شورای اداری شهرستان‌ها و دیدار با معتمدان مسائل و مشکلات را بررسی کرد.

وی اضافه کرد: نتیجه این سفر هفت روزه در قالب گزارشی به وزیر کشور ارائه و در دوم دیماه سالجاری به رئیس جمهوری ارائه شد که به عنوان سند اضطراری محرومیت زدایی از منطقه بلوچستان با ۵۴۸ برنامه و طرح به ۲۴ دستگاه اجرایی ابلاغ شد.

موهبتی ادامه داد: در این سند مهم که شامل طرح‌ها و برنامه‌های عملیاتی و اجرایی است بر تامین اعتبار مورد نیاز طرح‌های نیمه تمام و اثرگذار در توسعه منطقه بلوچستان تاکید شده است.

وی افزود: تیم وزارت کشور قرار است مجددا برای ارزیابی تحقق مصوبات سفر قبلی وزیر کشور به سیستان سفر کنند و از نزدیک میزان این تحقق را بررسی و گزارش دهد.

استاندار با بیان اینکه وزیر کشور براساس وعده‌ای که داده است به منطقه بلوچستان سفر خواهد کرد، ادامه داد: همچنین در روز‌های آینده شاهد سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، وزیر امور خارجه برای بحث توجه به مرزها، وزیر اقتصاد، معاون اقتصادی رئیس جمهوری و تعدادی دیگر از مسئولان کشوری به سیستان و بلوچستان خواهیم بود.

وی اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم از این سفر‌ها حداکثر بهره برداری را انجام دهیم و بخشی از مشکلات استان را کاهش داده و شتابی بیش از پیش برای توسعه سیستان و بلوچستان فراهم کنیم.

انتهای پیام/پ

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار