مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح ملی آموزش پیشگیری از بیماری تب مالت از امروز شنبه و همزمان با سراسر کشور در این استان آغاز شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ،عبدالله بهمنش مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت:: اجرای این طرح ملی در استان به مدت ۴۵ روز و تا ۲۰ اسفندماه ۱۳۹۷ ادامه دارد.

وی افزود: بر اساس این طرح ملی به ۳۰۰ نفر از افراد ساکن در مناطق روستایی و عشایری کهگیلویه و بویراحمد آموزش‌های لازم در زمینه پیشگیری از بیماری تب مالت ارائه خواهد شد.

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: سه نفر از دامپزشکان متخصص استان ارائه آموزش به این افراد را بر عهده دارند.

بهمنش عنوان کرد: مهمترین اهداف اجرای این طرح ملی در کهگیلویه و بویراحمد شامل کاهش بروز و شیوع بیماری تب مالت و کمک به ارتقای سلامت مردم استان است.

وی ابراز داشت: واکسیناسیون دام‌های سبک و سنگین کهگیلویه و بویراحمد علیه بیماری تب مالت جزو برنامه‌های مهم اداره کل دامپزشکی استان در کنار اجرای این طرح ملی است.

بهمنش گفت: ابتدای امسال تاکنون ۱۵ هزار رأس گاو و گوساله و ۲۵۰ هزار رأس بره و بزغاله در کهگیلویه و بویراحمد علیه بیماری تب مالت واکسینه شدند.

وی اظهار داشت: در این مدت از پنج هزار رأس گاو و گوساله در کهگیلویه و بویراحمد برای نمونه گیری خون گرفته شد که پنج رأس آن‌ها به بیماری تب مالت مبتلا بودند.

تعداد واحد‌های دامی کهگیلویه و بویراحمد افزون بر ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار رأس دام سبک و سنگین است.

تب مالت یا بروسلوز یکی از مهمترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است.

باکتری بروسلا که ایجاد کننده این بیماری است طیف وسیعی از پستانداران اهلی و وحشی را مبتلا می‌کند.

این بیماری سبب ایجاد سقط جنین در دام، کاهش تولید شیر و نازایی دام‌های مبتلا می‌شود.

 انتهای پیام/غ

 واکسیناسیون دام‌های سبک و سنگین کهگیلویه و بویراحمد 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.