مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین گفت: ۲۸۰ تن چغندر نشائی در این شهرستان برداشت شد.

برداشت چغندر نشائی در فامنینبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، جعفر کاویانی‌ دلشاد، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین با اشاره به اینکه  سطح زیرکشت چغندر قند نشائی در شهرستان فامنین ۵.۵ هکتار بوده، افزود:از این سطح ۲۸۰ تن برداشت شده است.

وی خاطرنشان کرد: امسال یک هکتار خزانه در مزارع این شهرستان ایجاد شده که حداقل ۸ هکتار کشت مزرعه چغندرقند نشائی ریشه لخت پیش‌بینی می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین با بیان اینکه متاسفانه به دلیل خسارت تگرگ در خرداد ماه تهیه نشاء ریشه لخت فقط برای ۳ هکتار امکان پذیر شده است، ادامه داد:  خوشبختانه با وجود وقفه ایجاد شده در انتقال نشاء در تاریخ مورد نظر و انجام کشت در تیرماه و همچنین شرایط آب و هوایی امسال و خسارت آفت کرم برگ‌خوار عملکرد حاصل شده رضایت‌بخش بوده است.

وی گفت: کشت چغندرقند نشائی در شهرستان فامنین با هدف مدیریت و کاهش مصرف آب در حال ترویج است و در حال حاضر نیز در مزرعه تحقیقی- ترویجی در سطح ۱.۶ هکتار این نوع  چغندر قند کشت می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین در خصوص عملکرد این نوع کشت خاطرنشان کرد: براساس نتایج حاصل شده عملکرد ۸۵ تن در هکتار نشاء ریشه لخت با عیار ۱۸ حاکی از مطلوبیت این روش کشت است.

کاویانی دلشاد به محاسن کشت نشائی اشاره کرد و افزود: عدم تداخل آبیاری‌های اول این کشت با آبیاری‌های مراحل نهایی کشت غلات، کاهش مصرف آب، کاهش مصرف سم و حفظ محیط زیست و کاهش مصرف بذر و سایر نهاده‌ها از جمله محاسن این کشت است.

گفتنی است مهمترین دلیل ترویج توسعه این روش کشت  کاهش مصرف آب و افزایش عملکرد است.

انتهای پیام/ب

سطح زیر کشت چغندر نشائی در فامنین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار