نشریه «فارین پالیسی» در گزارشی به این نکته پرداخته که کارنامه دولت‌های غربی باعث لکه‌دار شدن وجهه دموکراسی شده است.

فارین پالیسی: رفتار مقامات لندن و واشنگتن دموکراسی را زیر سوال برده استبه گزارش گروه بین‌الملل با شگاه خبرنگاران جوان، فارین پالیسی در گزارشی به این نکته پرداخته که کارنامه دولت‌های غربی باعث لکه‌دار شدن وجهه دموکراسی شده است. این در حالی است که رویکرد سیاسی کشور‌هایی مانند روسیه و چین که به آن‌ها اتهام اقتدارگرایی زده می‌شود، قابل‌قبول و کارآمد به‌نظر می‌رسد.

به اعتقاد تحلیلگر این نشریه، بحران‌های جاری در واشنگتن (طولانی‌ترین تعطیلی دولت در تاریخ آمریکا) و لندن (مسئله برکسیت) شکاف‌ها و ضعف‌های دو کشور مدعی دموکراسی را آشکارتر ساخته است و رفتار این کشور‌ها می‌تواند حتی دموکراسی را به‌ عنوان یک سیستم سیاسی موثر زیر سوال ببرد.

در ادامه این مطلب به دو تحلیلی که چینی‌ها و روس‌ها درباره سیاست‌های آمریکا و انگلیس مطرح کرده‌اند، اشاره شده است. در تحلیل اول، به گزارش خبرگزاری دولتی چین، شین‌هوا، در سال گذشته و در پی تعطیلی کوتاه‌تر دولت آمریکا با این محتوا استناد شده است: «سیستم دموکراتیک غربی از دید دنیای توسعه‌یافته به عنوان کامل‌ترین و عالی‌ترین سیستم سیاسی برای اداره یک کشور مورد ستایش قرار گرفته است. با این حال آنچه امروز در آمریکا رخ می‌دهد مردم بیشتری را در دنیا به واکنش در برابر قابلیت حیات و حقانیت چنین سیستم سیاسی آشفته‌ای وادار می‌کند».

در تحلیل دوم، شبکه روسی راشا تودی، انگلیس را کشوری که با «مرکانتیلیسم متولد شده و با قرن‌ها سلطه استعماری دوام یافته است» معرفی کرده و اینطور ادامه می‌دهد که «تاریخ انقضای انگلیس به‌ شکلی که می‌شناختیم تمام شده است».

فارین پالیسی در ادامه با توجه به تحلیل‌های بالا می‌نویسد: «تعطیلی دولت آمریکا تابعی از شکاف عمیق سیاسی و اجتماعی است که به رئیس جمهور شدن یک فرد از خود راضی کمک کرده است. در انگلیس وضع از این نیز بدتر است. تصمیم سرنوشت‌ساز دیوید کامرون، نخست وزیر پیشین انگلیس برای برگزاری همه‌پرسی عمومی جهت تعیین آینده کشور با ناامیدی درباره سرنوشت طبقه میانی و کارگر در بحبوحه مهاجرت‌ها، روند ماشینی شدن، نابرابری در درآمد‌ها و رکود دستمزد‌ها مصادف شد».

تحلیلگر فارین پالیسی در پایان می‌افزاید: اعتراضات گسترده، چالش‌های قانونی و افزایش جنبش‌های مدنی در برابر نقض حقوق اولیه، آزار‌های جنسی، نابرابری اجتماعی و فساد اداری، همگی نشان می‌دهد که نظر مردم درباره نحوه مدیریت دولت‌های غربی و دموکراسی آن‌ها به چه شکل است.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، انگلیس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
شکوری
۱۰:۳۲ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
وفرانسه درقضیه ی سرکوب (ودخالت درامورونزوئلا وآلمان نیز)
آخرین اخبار