در توافق رئیس‌جمهور آمریکا با کنگره که به تعطیلی دولت پایان خواهد داد، خواسته ترامپ مبنی بر تامین منابع مالی لازم برای ساخت دیوار در مرز مکزیک عملی نشد.

توافق ترامپ و کنگره توافقی از روی ناچاریبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی اسکای نیوز، کنگره آمریکا متشکل از مجلس سنا و مجلس نمایندگان توافقی را تصویب کرد که به طور موقت به تعطیلی دولت این کشور پایان می‌دهد. این توافق در برگیرنده تامین منابع مالی لازم برای بازگشایی نهادهای بسته شده است، اما شامل هیچگونه منابع مالی برای ساخت دیوار مرزی نمی‌شود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نیز این توافق را که به موجب آن دولت به مدت سه هفته بازگشایی خواهد شد، امضا کرد. ترامپ همچنین هشدار داد در صورت دست نیافتن به توافقی درباره تامین منابع مالی برای ساخت دیوار در مرز با مکزیک تا اواسط ماه آینده، دولت مجددا تعطیل خواهد شد. وی تهدید کرد برای تامین امنیت مرزها حالت فوق العاده اعلام خواهد کرد.

خبرنگار این شبکه از واشنگتن گفت: توافق میان رئیس جمهور آمریکا و کنگره را می توان توافق از روی ناچاری نامید تا دستگاه های دولتی به طور موقت تامین مالی شوند و به بسته شدن سی و پنج روزه دولت آمریکا پایان داده شود.

یک شب پس از مذاکرات مداوم در کنگره، دونالد ترامپ از کاخ سفید خارج شد تا از دستیابی به توافقی در خصوص تامین مالی دولت آن هم تنها به مدت سه هفته خبر دهد. وی گفت طی این مدت کنگره باید درباره تامین منابع مالی برای ساخت دیواری در مرز مکزیک به توافق برسد و در غیر این صورت مجددا به خانه اول باز خواهیم گشت.

ترامپ افزود: «افتخار می کنم که اعلام کنم، به توافقی برای پایان دادن به تعطیلی دولت و بازگشایی آن دست پیدا کرده ایم. پیش‌نویس قانونی را امضا خواهم کرد که دولت را به مدت سه هفته یعنی تا روز پانزدهم ماه فوریه بازگشایی خواهد کرد. از این رو به من اجازه دهید، کاملا صریح باشم، ما هیچ گزینه‌ای به غیر از ساخت دیوار یا مانعی محکم نداریم.»

خبرنگار افزود: با وجود لحن تنش آمیز ترامپ در جمله آخر سخنانش و با وجود اینکه در بخش اعظم سخنان خود به لزوم ساخت دیوار اشاره کرد، اما در توافقی که به تعطیلی طولانی مدت دولت آمریکا پایان داد، مهمترین خواسته ترامپ عملی نشد. این توافق هیچ مبلغی برای تامین مالی ساخت دیوار در نظر نگرفته است.

«تام روگن» نویسنده و روزنامه نگار گفت: کاملا واضح است، ترامپ در خصوص این توافق و موافقت با آن شکست خورده است. ترامپ به عنوان یک پیش شرط خواستار تامین منابع مالی لازم برای ساخت دیوار بود تا به تعطیلی دولت پایان دهد، اما به خواسته خود نرسید. این یک تغییر قابل توجه در موضع وی به شمار می رود.

خبرنگار گفت: درست است که رئیس جمهور آمریکا در تلاش برای مهار واکنش های مردم، پرداخت دستمزد کارمندان دولت را خواستار شد، اما ناظران بر این باورند که خود دستمزدها علت موافقت او با این توافق بود، زیرا پیامدهای تعطیلی سی و پنج روزه دولت مستقیما بر حرکت پروازها در بزرگترین فرودگاه‌های آمریکا تاثیر گذاشته و به سبب کمبود کارمندان، بسیاری از پروازها به تاخیر افتاده بود. افزون بر همه اینها، شنیده شدن صدای زنگ خطرات امنیتی و اینکه طبق برخی نظرسنجی ها بیشتر مردم آمریکا ترامپ و حزب جمهوری خواه را مسئول تعطیلی دولت می دانستند، باعث شد ترامپ این توافق را بپذیرد.

در پایان این گزارش آمده است: برخی این توافق را که نگاه ها را بیشتر به نتایج مذاکرات، ظرف سه هفته آینده معطوف خود خواهد کرد، موفقیت دموکرات ها می دانند. همه منتظر هستند ببینند آیا این توافق به تعطیلی مجدد دولت یا اعلام وضع فوق‌العاده که چه بسا دادگاه عالی به آن اعتراض کند، خواهید انجامید یا نه.

انتهای پیام/

شکست ترامپ در جدال با کنگره در خصوص تامین منابع مالی ساخت دیوار مرزی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار