در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

دریادار سیاری: تمام تجهیزات نظامی- دفاعی نیروهای مسلح بومی است/ امیر سرتیپ حیدری: هیچ خطری مرز‌های ما را تهدید نمی‌کند

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع دکترین نظامی ارتش برای افزایش توان بازدارندگی برگزار شد.

گفت‌وگوی ویژه خبریبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب (شنبه، ۶ بهمن ماه) با موضوع دکترین نظامی ارتش برای افزایش توان بازدارندگی و با حضور امیر دریادار حبیب‌الله سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش و امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش برگزار شد.

امیر سرتیپ کیومرث حیدری در ابتدای برنامه ضمن قدردانی از رسانه ملی برای پوشش خبری رزمایش اقتدار ۹۷، گفت: رزمایش بزرگ اقتدار ۹۷ تفاوت‌های محسوسی و معنا داری با رزمایش‌های قبل داشته است.  در این رزمایش ما از ۲ رویکرد و رویداد مهم رونمایی کردیم؛ رویداد اول تحولات و تغییرات عمیق ساختاری که بنا بر منویات فرمانده معظم کل قوا در ساختار کلی نیروی زمینی به وجود آمده است. ما در این رزمایش در عمل این تحولات و تغییرات عمیق را مورد آزمایش قرار دادیم.

وی تصریح کرد: رویداد مهم دیگر تغییری است که راهبرد کلی عملیاتی در نیرو‌های مسلح از طریق سلسله مراتب به ما ابلاغ شده است، ما در گذشته رویکرد تهدید محور داشتیم و به صورت تدافعی رزمایش‌ها را اداره می‌کردیم اما رویکرد جدید حالت هدف محور و تهاجمی به خود گرفته است.

فرمانده نیروی زمینی ارتش تاکید کرد: نیروی مسلحی که بخواهد هدف محور باشد و رویکرد خود را مبتنی بر آفند طراحی کند باید پیش زمینه‌های آن را هم فراهم کند.

در ادامه امیر دریادار سیاری با بیان اینکه یک رزمایش مقتدر در طی ۲ روز به مرحله اجرا رسیده است، بیان کرد: توانمندی ارتش جمهوری اسلامی برای اجرای ماموریت‌های محوله به معرض نمایش گذاشته شد. دکترین نظامی ما دفاعی است، اما تنها گفتن دکترین دفاعی کافی به نظر نمی‌رسد؛ دکترین ما دفاعی و متکی بر توان بازدارندگی است.

وی افزود: بازدارندگی به این معناست که آنقدر آمادگی نیرو‌های مسلح در کشور بالا باشد که هیچ دشمنی حتی فکر تعرض به منافع کشور را در سر نداشته باشد؛ از طرفی توان بازدارندگی تنها به گفتن هم نیست باید در برخی از موارد در معرض نمایش گذاشت که معتبر باشد.

معاون هماهنگ کننده ارتش با اشاره به اینکه در رزمایش اقتدار ۹۷ این موضوع به اثبات رسید که نیروی زمینی ارتش قادر است که در دفاع از نیرو‌های زمینی و مرز‌های کشور به صورت مقتدرانه باشد، گفت: نیروی زمینی ارتش این توانمندی را دارد که هر زمانی لازم شد دشمن را از کار خود پشیمان کند که این همان دکترین نظامی متکی بر توان بازدارندگی است. آنچه عزیزان در این رزمایش به معرض نمایش گذاشتند؛ رویکردی بود که ما کمتر شاهد آن بودیم و لازم بود نشان داده شود که ما منتظر حمله نیستیم.

امیر دریادار سیاری در پاسخ به این پرسش که بازدارندگی ما پیشگیرانه یا پیش دستانه است، یادآور شد: موضوع پیشگیرانه و پیش دستانه تعریف عملیاتی خاص خود را دارد؛ قطعا ما متکی بر تدابیر فرمانده معظم کل قوا و آیین نامه‌هایی که داریم هیچگاه قصد تجاوز به مرز‌ها و منافع دیگران را نداشتیم، اما اگر زمانی نیاز باشد که توان رزمی خود  را به معرض نمایش بگذاریم که دشمن اجازه تعرض را به خود ندهد قطعا این کار را همکاران ما در نیروی زمینی، هوایی و دریایی انجام می‌دهند.

فرمانده نیروی زمینی ارتش تصریح کرد:مقام معظم رهبری یک کلید واژه مبارکی تحت عنوان استمرار عملیاتی دارند یعنی قابلیتی که بتواند یک عملیات و حرکت را استمرار ببخشد، قبل از انقلاب اسلامی شاید تجهیزات و تسلیحات عمده را در اختیار داشتیم، ولی تسلیحات و تجهیزاتی که ابتر بوده و قابلیت استمرار و بومی شدن در داخل کشور را نداشتند.

وی با بیان اینکه تجهیزات پیش از انقلاب یک بار مصرف تلقی می‌شدند، افزود: برای این موضوع می‌توان به حوزه‌های بالگردی، زرهی، انواع راکت انداز‌ها و موشک‌های مورد نیاز نیروی زمینی اشاره کرد. بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، با رهبری حضرت امام خمینی «ره» و رهبری خردمندانه و با بصیرت فرمانده کل قوا مبنی بر نهضت خودکفایی در عرصه‌های مختلف نظامی می‌توانیم با افتخار بگوییم که ارتش در ۲۳ رسته بومی شده است. در چرخه دفاعی نیازمند هیچ بیگانه‌ای نیستیم که این موضوع استمرار عملیاتی و بازدارندگی را ایجاد می‌کند.

فرمانده نیروی زمینی ارتش با بیان اینکه تحول ساختاری مطابق با منویات مقام معظم رهبری صورت گرفته است، تاکید کرد: ایشان در حکم بنده امر فرمودند که ارتقاء تحرک و کارآمد کردن یگان‌ها برابر بر نیاز‌های عملیاتی مورد انتظار مبارک ایشان است.

وی تصریح کرد: نیروی زمینی ارتش از یگان‌های سنتی قبل گذشته به نیرو‌های واکنش سریع نیروی مخصوص و نیرو‌های ویژه و تیپ‌های متحرک هجومی و یگان‌های متحرک مکانیزه تغییر یافته است، آنچه بازدارندگی را معنا می‌بخشد قابلیت داشتن استمرار در عملیات است.

امیر دریادار سیاری ادامه داد: تجهیزات نظامی- دفاعی نیروی مسلح ایران در چهل سال گذشته همه بومی شده و قابل مقایسه با پیش از انقلاب نیست و این تجهیزات به دست متخصصان داخلی در وزارت دفاع و ارتش بومی سازی شده است، ضمن اینکه امروزه ما در حوزه تجهیزاتی هیچ گلوگاهی نداریم و برای بکارگیری در عملیات نیاز به دیگران نداریم.

معاون هماهنگ کننده ارتش تصریح کرد: ما به هیچ وجه نگرانی از بابت تجهیزات نداریم و برای استفاده از تجهیزات خود و عملیاتی کردن آن‌ها نیازمند دیگران نیستیم.

وی با طرح این پرسش که آیاذمتخصصین ما در ارتش، وزرات دفاع و سپاه پاسداران از جهت علمی نسبت دیگران کمبود دارند، یادآور شد: علم و دانش آن‌ها در حوزه تجهیزات هم بروز و‌ ظهور پیدا کرده و ما از تجهیزات به روزی برخوردار هستیم و بر مبنای نیاز نبرد‌های آینده کار می‌کنیم.

وی افزود: برخی از کشور‌های منطقه آنقدر تجهیزات خریده اند که جای پارک آن را ندارند، اما قدرت دفاعی ما متکی به مردم است.

امیر حیدری درباره بکارگیری تاکتیک‌های نبرد نا متقارن در نزاجا یادآور شد: جنگ نامتقارن یک راهبرد نیست، بلکه یک تاکتیک است و ما امروز از این حالت عبور کرده ایم. ما به مرتبه‌ای از بازدارندگی رسیدیم که نیازی به تاکتیک ناهمتراز نداریم و با یک تاکتیک خوب تهاجمی می‌توانیم از کشور دفاع کنیم.

فرمانده نیروی زمینی ارتش درباره تحول ساختاری این نیرو بیان کرد: نیروی زمینی ارتش نیازمند یک تحول بود تا بتواند به نیاز‌های عملیاتی روز پاسخ دهد. در همین راستا مطالعات فراوانی را در ارتش انجام دادیم و در مجموع به این نتیجه رسیدیم که نیروی زمینی ارتش بستر لازم برای یک تحول را دارد تا بتواند قابلیت تهاجمی خود را گسترش دهد.

وی با بیان اینکه امروز نیروی زمینی ارتش از یگان‌های قدیمی و سنتی عبور کرده است، خاطرنشان کرد: تیپ‌های ما به تیپ‌های واکنش سریع، متحرک هجومی، متحرک مکانیزه تبدیل شده‌اند. قابلیت دیگری که به نزاجا اضافه شده عملیات تازش هوایی و نقل و انتقال سریع نیرو است؛ برای مثال برای تحرک یگان‌های زرهی چهار کارخانه بی بدیل را برای پشتیبانی از یگان‌های زرهی تشکیل داده‌ایم و در حوزه بالگردی هم این اتفاق افتاده است.

امیر سرتیپ حیدری با اشاره به اینکه قدرت تحرک و قابلیت تهاجم در ساختار یگان‌های نیروی زمینی نهادینه شده و به وجود آمده است، افزود: در یگان‌های نیروی زمینی قابلیت تابش هوایی و عملیات متحرک هوایی و نقل و انتقال سریع نیرو‌های به وجود آمده است، تانک یک سکوی آتش است که به دو قابلیت نیازمند است تا استمرار در تحرک داشته باشد، تانک باید از عقبه قدرتمند برخوردار باشد تا اگر در صحنه نبرد از کار افتاد، از حیز انتفاع خارج نشود.

فرمانده نیروی زمینی ارتش با بیان اینکه چهار کارخانه بی بدیل را پشت عقبه آن ابتیاع کرده ایم گفت: در بحث استمرار هوایی باید قابلیتی باشد تا در صورتی که اگر قطعه‌ای از بالگرد از کار افتاد به عقبه مستحکمی متکی باشد، در این رزمایش قدرت تحرک تانک را اندازه گیری کردیم، در بازده زمانی کمتر از ۷۲ ساعت ۱۲ هزار نیروی رزمنده را با بیش از ۲۲۰ دستگاه ادوات زرهی و ۱۸۰ قطعه توپخانه‌های مختلف را وارد منطقه نبرد کردیم، این یک قدرت جابه جایی خیره کننده می‌خواهد که در نیروی زمینی نهادینه شده و به وجود آمده است.

وی با اشاره به اینکه امروزه یگان‌هایی که از قدرت تحرک برخوردار هستند خود به خود می‌گویند که قدرت تهاجم را هم نیز دارند عنوان کرد: روح آفندی در نیرو‌های ما به وجود آمده است.

امیر دریادار سیاری با اشاره به اینکه تجهیزات نظامی، دفاعی نیروی مسلح ایران در چهل سال گذشته همه بومی شده و قابل مقایسه با پیش از انقلاب نیست ادامه داد: ما به هیچ وجه نگرانی از بابت تجهیزات نداریم و برای استفاده از تجهیزاتمان و عملیاتی کردن آن‌ها نیازمند دیگران نیستیم، ارتش ایران پیش از انقلاب اسلامی از نظر نیروی انسانی، آموزش، تجهیزات، مهمات، اطلاعات، رزمایش و تاکتیک‌ها به طور کامل وابسته به بیگانگان بود، اما با پیروزی انقلاب اسلامی همه وابستگی‌ها پایان یافت و اینک تمام نیرو‌های مسلح تربیت شده داخل کشور هستند و تجهیزاتمان را خودمان می‌سازیم.

وی با اشاره به اینکه همه آیین نامه‌های رزمی ما داخلی است و باید در آینده هم در جهت ارتقای توان بازدارندگی و رصد هر چه بیشتر دشمنانمان عمل کنیم، افزود: تربیت نیروی انسانی و ساخت تجهیزاتمان مبتنی بر اشراف اطلاعاتی است که از دشمنانمان داریم، تقویت بنیه دفاعی کشور لازم است تا امنیتمان مستدام باشد و این امر نیاز به حمایت‌های مستمر دارد.

معاون هماهنگ کننده ارتش با اشاره به اینکه چهار دهه از عمر انقلاب را پشت سر گذاشته ایم و به کوری چشم دشمنان ثابت کردیم و نشان دادیم که به چه توانمندی‌هایی دسترسی پیدا کردیم، خاطرنشان کرد: از نظر کیفیت چیزی کمتر از کیفیت استاندارد‌های جهانی نداریم، در تربیت نیروی انسانی با توجه به ارزش‌های حاکم بر نیروی انسانی خود کار کرده ایم و نه ارزش‌های جامعه غرب.

امیر دریادار سیاری با اشاره به اینکه آموزش نیروی انسانی متناسب با معیار‌های انقلاب، دین و نیازمندی‌های تخصصی انجام می‌شود، تصریح کرد: در این رزمایش تماما از مهمات واقعی استفاده شد، پیش از انقلاب خلبانان ما در خارج از کشور آموزش می‌دیدند، دانشگاه شهید ستاری در دهه شصت افتتاح شد، در نیروی دریایی افسر ناوبر ۵ ماه دریانوردی می‌کند. آیا آموزش و تربیت آنها چیزی کمتر از نوع خارجی دارد، اگر کمتر بود نمی‌توانست ناوبری کند و در آبهای آزاد دنیا استمرار داشته باشد.

معاون هماهنگ کننده ارتش با اشاره به اینکه دانشگاه شهید ستاری را در این ۴۰ سال ساخته ایم و دانشگاه امام خمینی در دهه ۶۰ پایه گذاری شد، گفت: امروز اشراف اطلاعاتی خوبی داریم، حدود سه هفته پیش رزمایش مشابهی را در نیروی هوایی و یک ماه پیش قرارگاه پدافند هوایی انجام داد، قبل از انقلاب از آیین نامه‌های غربی استفاده می‌کردیم.

وی با اشاره به اینکه آیین نامه‌ها و خدمات رزمی همه بومی و به روز و متناسب با تاکتیک‌ها و خلاقیت نیرو‌هاست لذا مهندسی معکوس نداشتیم، اظهار کرد: این موضوع نشان از فکر، خلاقیت و ابتکار بالا و آموزش خوب است، تجربیات دفاع مقدس برای ما ارزشمند است، بیش از ۲۰۰ هزار شهید داده ایم تا این تجربیات را به دست آورده ایم، این تجربیات برای ما ارزشمند است، در رزمایش‌ها کوچکترین سانحه‌ای نداشتیم.

معاون هماهنگ کننده ارتش با اشاره به اینکه متناسب با تهدید روز آیین نامه می‌نویسیم، گفت: ما تهدید را خوب می‌شناسیم و از علم و دانش روز استفاده می‌کنیم.

وی در ادامه با اشاره به ارتقای توان بازدارندگی گفت: توان بازدارندگی یک سال و پنج سال آینده با امروز متفاوت است، باید اشراف اطلاعاتی در منطقه و فرا منطقه داشته باشیم و مبتنی بر اشراف اطلاعاتی برنامه ریزی کنیم، تامین نیازمندی‌های دفاع و توان بازدارندگی نشان از برنامه ریزی، کار خوب و مستمر، شناخت کارکنان و مدیریت جهادی دارد.

فرمانده نیروی زمینی ارتش با بیان اینکه امروز هیچ خطری ما را تهدید نمی‌کند، تاکید کرد: امروز نیروی زمینی ارتش را به یک نیروی متحرک هجومی تبدیل کرده ایم، اما نباید در آینده دچار خود شیفتگی شویم، باید متناسب با علم روز توان نزاجا را ارتقا دهیم تا توان پاسخگویی در عملیات‌ها را حفظ کنیم.

وی با اشاره به استمرار در عملیات، نوآوری و دانش بنیان کردن تجهیزات دفاعی گفت: انواع شرکت‌های دانش بنیان با ما همکاری می‌کنند لذا با مراکز علمی ارتباط خوبی داریم، نباید به آنچه رسیده ایم بسنده کنیم باید با تشنگی خواسته‌های نظام را تعقیب کنیم.

امیر سرتیپ حیدری تصریح کرد: ما به آنچه می‌خواستیم رسیده‌ایم، ولی این آنجایی نیست که بگوئیم کفایت می‌کند، باید متناسب با تهدیدات و علم روز ارتقاء پیدا کنیم، نیروی زمینی باید حالت تهاجمی و متحرک بودن خود را در پاسخ گویی به عملیات‌ها حفظ کند، ما رویکرد‌های تاکتیکی و عملیاتی را تغییر داده ایم، قابلیت استمرار در عملیات را داریم و این راه را باید تداوم دهیم.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار