معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گفت:خوشبختانه از لحاظ علمی و پیشرفت های پزشکی در درمان سرطان هیچ کمبودی وجود ندارد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان بهروز کلیدری معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در نشست خبری امروز با اشاره به پیش رو بودن روز جهانی سرطان در 16بهمن ماه اظهار کرد: با اطلاع رسانی در زمینه پیشگیری بیماری سرطان امیدواریم شرایط مطلوبتری را در مبارزه و یا کاهش ابتلایان به این بیماری در کشور رقم بزنیم.
وی با بیان اینکه تعداد زیادی از مردم درگیر این بیماری اند،عنوان کرد:عوامل مختلفی چون عوامل ژنتیک،فامیلی،کم تحرکی و چاقی واستعمال دخانیات در بروز این بیماری موثر است.
کلیدری در ادامه به تفاوت عامل ژنتیکی و فامیل اشاره کرد و گفت: عوامل ژنتیکی به گونه ای است که می توان سرطان ژنتیکی را در یک خانواده رصد و احتمال بروز این بیماری را در سایر افراد پیش بینی کنیم.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص عامل فامیل تشریح کرد: در سرطان فامیلی نمی توان نقشه ای از پیش بینی این بیماری ترسیم کرد.
کلیدری با بیان اینکه در حوزه پیشگیری، از تشکیل و رشد بیش از حد سلول های سرطانی جلوگیری می کنیم،بیان کرد: در کشور ما خوشبختانه از لحاظ پیشرفت های علمی در درمان این بیماری و فناوری درمان هیچ عقب ماندگی و کمبودی وجود ندارد.
وی افزود: متاسفانه مشکل در این حوزه توزیع ناعادلانه و نامتقارن درمان است که براین اساس وزارت بهداشت برنامه جامع مبارزه با سرطان را تدوین کرده است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه اصفهان در خصوص پروتکل های این برنامه تصریح کرد: براساس این برنامه جامع و با توجه به رشد جمعیت و شیوع سرطان برنامه ریزی برای توزیع عادلانه مراکز و تجهیزات درمانی تا سال 1400و 1404پیش بینی شده است.
وی اضافه کرد: مراکز پیش بینی و درملت سرطان در سه سطح 1،2و 3 فعالیت دارند که سطح 1 با هدف تشخیص زود هنگام با عنوان مراکز غربالگری برای تشخیص سرطان سینه و روده بزرگ فعالیت دارد.
کلیدری با اشاره به فعالیت 5مرکز در استان عنوان کرد: بیمارستان فوق تخصصی الزهرا(س)، سیدالشهدا و امین در اصفهان و 2مرکز در نجف آباد و شهرضا فعالیت دارند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی در خصوص مراکز سطح 2توضیح داد: این مراکز تشخیص و درمان سرطان را انجام می دهند و خدماتی چون رادیوتراپی،جراحی و شیمی درمانی ارائه می شود.
وی با بیان اینکه در اصفهان 5مرکز دولتی و دو مرکز غیر دولتی وجود دارد، بیان کرد: استاندارد تعداد دستگاه رادیوتراپی در مراکز سطح 2،3دستگاه یه ازای یک میلیون نفر است.
کلیدری ضمن اشاره به وجود 7 دستگاه در استان اصفهان اظهار داشت: در بیمارستان سیدالشهدا 3دستگاه،میلاد 2دستگاه، بیمارستان یثربی کاشان 2دستگاه فعال است.
وی ادامه داد:4دستگاه که ساخت داخل کشور است در شهرک سلامت ،2دستگاه در مجموعه هرندی جنب بیمارستان سیدالشهدا،5دستگاه در بیمارستان فارابی فعال می شود.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص فعالیت مراکز سطح3 عنوان کرد: علاوه برتشخیص و درمان،مراحل پیشرفته درمانی با دستگاه پت اسکن در بیمارستان فارابی اصفهان انجام می شود.
وی با بیان اینکه بیمارستان فوق تخصصی الزهرا در اصفهان بی قرینه است، اضافه کرد: بیمارستان 810تخت خوابی با مساحت 150هزار متر مربع جنب بیمارستان فارابی طی مدت 5سال با مشارکت 130میلیارد تومانی بخش خصوصی ساخته می شود که بیماران شرق استان را پوشش خواهد داد.
کلیدری به شکل گیری اولین مرکز تسکین در بیمارستان سید الشهدا اشاره کرد و گفت: این مرکز به درمان سرپایی و درمان در منزل با هدف تسکین و بهبود درد برای بیمارانی که نیاز به بستری در بیمارستان ندارند، فعالیت می کند.
وی افزود:کادر مجربی از پزشکان و پرستاران برای ارائه خدمت به بیماران در منزل آموزش دیده اند و به زودی مرکز خدمات تسکینی در این بیمارستان فعال می شود.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه برخی مراکز به ارائه خدمات شیمی درمانی و... به صورت سرپایی و با استانداردهای پایین می پردازند،مطرح کرد: وزارت بهداشت برنامه ای با عنوان سیمای سرطان تدوین کرده که براساس آن بیماران رجیستر شده و برنامه درمانی و داروها در آن ثبت می شود تا از تحمیل هزینه های هنگفت به بیماران جلوگیری شود.
کلیدری به درمان هایی با عنوان طب اسلامی یا سنتی اشاره کرد و گفت: پزشکان این شیوه درمانی را رد نمی کنند اما این طب نباید جایگزین درمان اصلی قرار گیرد و طب سنتی بیشتر جنبه مکمل درمان دارد.
وی افزود:متاسفانه در سالهای اخیر شاهد رواج یافتن افرادی هستیم که بدون مجوز به درمان بیماران سرطانی پرداخته و باعث می شود روند درمان و بهبودی را که می توانستیم با صرف هزینه های کمتر درمان کرد،به تعویق بیاندازیم.

 

انتهای پیام /س

برنامه های روز مبارزه با سرطان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار