رییس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر جمعیت این گونه جانوری که در زیستگاه‌های آبی شهرستان ماکو زندگی می‌کند به بیش از دو هزار قطعه رسیده است.

امید یوسفی رییس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ،  گفت: نوتریا یا موش بیور جانوری از راسته جوندگان است که چهل سال پیش از مرکز پرورش نوتریا در جمهوری آذربایجان به زیستگاه‌های آبی استان آذربایجان غربی گریخته است
 
وی اضافه کرد: بالا بودن امنیت غذایی در این منطقه و از بین رفتن دشمن طبیعی افزایش جمعیت این گونه جانوری را در پی داشته است، و در حال حاضر جمعیت این گونه جانوری که در رودخانه‌های قره سو و ارس در شهرستان ماکو زندگی می‌کند به بیش از دو هزار قطعه رسیده است و به حد تعادل رسیده است.

نوتریا یا موش بیور جانوری است از راسته جوندگان، این جونده ممکن است با موش صحرایی بزرگ یا سگ آبی کوچک اشتباه گرفته شود.
 
نوتریا دندان‌های نیش زرد رنگ بزرگی دارد، دمی بلند و لوله‌ای شکل و بدون مو دارد، سر قدری مثلثی شکل و چشم‌ها و گوش‌ها کوچک است.
م
حل اصلی زندگی این حیوان آمریکای جنوبی است، ولی به علت فرار حیواناتی که جهت تکثیر مصنوعی و استفاده از پوست آن به کشور‌های دیگر در آمریکای شمای، اروپا، آسیا و افریقا منتقل شده بودند، و به صورت کلنی‌های وسیعی پراکندگی یافته اند.
 
در ایران تاکنون در حواشی رود ارس، آستارا، تالش، جلفا، تالاب آغ گل و رودخانه قره سوی ماکو مشاهده شده اند.
 
این حیوان شبگرد است، ولی در رودخانه قره سو روز‌ها نیز مشاهده می‌شود و به طور معمول گیاهان آبزی را از بالای ریشه قطع می‌کند.
 
این جانوران در لانه‌ای در کنار جریان آب زندگی می‌کنند و از گیاهان رودخانه‌ای تغذیه می‌کنند. انگشتان پای آن‌ها پرده‌ای است که برای شنا کردن در آب استفاده می‌کنند.
 
نوتریا در تمام طول سال قادر به جفت‌گیری می‌باشد و معمولا دوبار در سال تولید مثل می‌کند و مدت آبستنی حدود ۱۳۰ روزه دارد. معمولا ۵ بچه می‌زاید و بچه‌ها هنگام تولد با مو و چشمان باز متولد می‌شوند و پس از ۵ روز می‌توانند جدا از مادر زندگی کنند.

این جانور غیربومی در پنج یا ۶ ماهگی به بلوغ می‌رسد و در اسارت عمری در حدود ۱۰ سال دارد.
 
انتهای پیام/م
 

به تعادل رسیدن جمعیت نوتریا در زیستگاه‌های آبی استان 

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.