گشتی در مدارس و نظام آموزشی دور دنیا اطلاعات و ایده‌هایی نو برای تحصیل و فعالیت در این حوزه را القا می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اکثر مدارس دنیا درباره روش‌های تدریس، امتحان گرفتن، نمره دهی و نوع آموزش با هم اشتراک زیادی دارند، اما مدارس متفاوتی در سطح دنیا روش‌های مختلفی را برای آموزش دانش آموزان خود در نظر گرفته‌اند.

مدرسه ای بدون نیاز به کتاب و دفتر

مدرسه‌ای در فیلادلفیا برای دانش آموزان الزام داشتن کتاب را ندارد و در عوض آن‌ها باید از کامپیوتر استفاده کنند؛  هر روز یک برنامه  برای آموزش ریاضیات دارند و در هر کلاس تخته‌های هوشمند‌ی به جای تخته‌های سیاه سنتی ایجاد شده است همچنین قفسه‌های دیجیتال در مدرسه با فلش کارت شناسایی می‌شود.

این مدرسه در سال ۲۰۰۶ افتتاح شد  اما دانش آموزان و معلمان در روز‌های آغازین فعالیت این مدرسه با چالش‌های بسیاری مواجه بودند و از نظر فنی آمادگی لازم را نداشتند، به تدریج این مدرسه مسیر موفقیت را طی کرده است و حالا دانش آموزان در ریاضیات و خواندن نمرات بالایی کسب می‌کند، ساعت شروع به کار این مدرسه از ۹ صبح است و تا ۴ بعد از ظهر دانش آموزان در مدرسه می‌مانند.

مدارس عجیب دنیا بدون کتاب و برنامه درسی منظم

مدرسه با قوانین خودگردان

مدرسه بروکلین هیچ  امتحان و نمره‌ای ندارد؛ دانش آموزان قوانین مدرسه را می‌سازند بنابراین مجاز به انتخاب هر کلاسی هستند و حتی می‌توانند در کلاس بازی کنند.

دانش‌آموزان اغلب تلویزیون تماشا می‌کنند و پس از آن درباره این نمایش‌های تلویزیونی نقد و بررسی دارند همچنین برای غذا خوردن با هم نشسته و آن را با رستوران‌های اطراف شهر مقایسه می‌کنند.

دانش آموزان در جلسات هفتگی تصمیم می‌گیرند که مدرسه چگونه فعالیت داشته باشد و چگونه مدیریت شوند؛ در این میان معلمان به عنوان مدیران فقط کار دانش آموزان را نظارت می‌کنند.

مدارس عجیب دنیا بدون کتاب و برنامه درسی منظم

مدرسه اتوبوسی

یک سازمان غیردولتی در کراچی پاکستان اولین مدرسه اتوبوسی را در سال ۱۹۹۳ با هدف آموزش کودکان فقیرنشین شهر بندری این منطقه خریداری کرد.

این مدرسه مجهز به میز، نیمکت و تخته بزرگ است و اتوبوس مدرسه دانش آموزان را به مناطق مختلف شهر می‌برد.

۱۶۰ دانش آموز این مدرسه در ۴ شیفت ۲ ساعته تحصیل می‌کنند و هر دانش آموز به طور فردی آموزش داده می‌شود.

مدارس عجیب دنیا بدون کتاب و برنامه درسی منظم

مدرسه روی ریل قطار

یک سازمان غیردولتی در هند برای حل مشکل مدرسه دانش‌آموزان مناطق زاغه نشین راه حلی در نظر گرفته و معلم این مدرسه تصمیم گرفته است تا کودکانی را که به دلیل فقر شدید به ادامه تحصیل نپرداخته بودند، آموزش دهد.

این مدرسه انگیزه لازم را برای دانش آموزان فراهم کرده است تا ادامه تحصیل دهند؛ از جمله روش‌هایی که باعث ترغیب دانش آموزان می‌شود می‌توان به خیمه شب بازی، سفر‌های زمینی و پخش و نواختن موسیقی اشاره کرد.

دانش آموزان این مدرسه در ایستگاه‌های مختلف قطار دور هم جمع می‌شوند تا درس یاد بگیرند و البته هر زمان که احساس کنند می‌توانند کلاس را ترک کرده و هر زمان که بخواهند می‌توانند آموزش را از سر بگیرند.

مدارس عجیب دنیا بدون کتاب و برنامه درسی منظم

مدرسه جادویی

مدرسه‌ای به نام مدرسه جادوگر برای علاقه‌مندان به این موضوع کلاس‌های متفاوتی را در قالب دوره‌های آنلاین ارائه می‌دهد همچنین محوطه‌ای را برای دانش آموزان در نظر گرفته است.

این مدرسه در ماساچوست قرار دارد، اما به دلیل انتقاد و اعتراض شدید مسیحیان به شیکاگو نقل مکان کرد و در سال۱۶۹۲ و ۹۳ بسیاری از افراد این مدرسه به اتهام جادوگری در دادگاه‌ها محکوم و اعدام شدند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار