ارسال محموله ۳۰۰ تُنی محصولات نفتی کره جنوبی به کره شمالی

یک وبسایت خبری در کره شمالی مدعی شد سئول در سال ۲۰۱۸ بیش از ۳۰۰ تن محصولات نفتی را بدون آگاه‌سازی کمیته تحریم‌های سازمان ملل به پیونگ‌یانگ ارسال کرده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، کره جنوبی متهم است در سال ۲۰۱۸ بیش از ۳۰۰ تن محصولات نفتی را بدون اطلاع به کمیته تحریم‌های سازمان ملل به کره شمالی ارسال کرده است.

وبسایت ان کی کره شمالی نیوز امروز چهارشنبه گزارش داد کره جنوبی در سال ۲۰۱۸، بیش از ۳۰۰ تن محصولات نفتی و پتروشیمی به همسایه شمالی خود ارسال کرده است و از آنجایی که ارسال این محموله بدون آگاه سازی کمیته تحریم‌های سازمان ملل بوده، نقض تحریم‌های اعمال شده سازمان ملل علیه کره شمالی محسوب می‌شود.

در بخشی از گزارش این وبسایت آمده است: سئول به صورت گزینشی و متناقض تحریم‌های سازمان ملل علیه کره شمالی را اجرا کرده است.

این در حالی است که طبق اعلام وزارت وحدت کره جنوبی، ۳۴۲.۹ تن محصولات نفتی و پتروشیمی در سال ۲۰۱۸ به کره شمالی ارسال شده است، ولی این وبسایت خبری مدعی است ارسال این محموله بدون آگاه سازی سازمان ملل بوده است.

دولت سئول امروز چهارشنبه در واکنش به انتشار این گزارش اعلام کرد در چارچوب تحریم‌های سازمان ملل علیه کره شمالی عمل می‌کند و آن را نقض نکرده است بلکه به دنبال کسب مجوز برای پیشبرد پروژه‌های دو جانبه و همکاری با کره شمالی است.

وزارت خارجه کره جنوبی نیز در واکنش به این گزارش اعلام کرد: سئول با ارسال محصولات نفتی به کره شمالی سعی در اجرای پروژه‌های مشترک میان دو کره داد. این اقدام ما نقض تحریم‌های کره شمالی نیست.

با این حال، شورای امنیت سازمان ملل نیز گزارشی از کره جنوبی مبنی بر ارسال محصولات نفتی به کره شمالی دریافت نکرده است و صرفا گزارش‌های سال ۲۰۱۸ حاکی از ارسال نفت از چین و روسیه به کره شمالی بوده است.

بر اساس آنچه در قطعنامه ۲۳۹۷ شورای امنیت سازمان ملل – تصویب شده در سال ۲۰۱۷-- آمده است، کشور‌های عضو باید هر ۳۰ روز یکبار درباره میزان ذخایر نفتی، فروش و ارسال نفت به کره شمالی به کمیته تحریم‌های سازمان ملل گزارش دهد.

طبق اطلاعیه سازمان ملل، همه کشور‌های عضو این سازمان فقط اجازه دارند در سال ۵۰۰ هزار بشکه نفت پالایش شده به کره شمالی بفروشند. بخش عمده محصولات نفتی که در سال ۲۰۱۸ به کره شمالی ارسال شده است به منظور احیای روابط دو کره بوده است

پس از بهبود روابط دو کره در اواسط سال گذشته میلادی، سئول از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا بخشی از تحریم‌ها علیه پیونگ یانگ را لغو کند. این در حالی بود که آمریکا همچنان به اعمال فشار بر کره شمالی برای رها کردن فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی خود ادامه داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار