مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: سهم جمهوری اسلامی ایران از تمام درآمد‌های حاصل از واردات، صادرات و ترانزیت کالا در بندر شهید بهشتی چابهار از هندوستان بیشتر است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: سهم ایران از درآمد‌های صادرات، واردات و ترانزیت در بندر شهید بهشتی چابهار ۶۰ درصد است و هندوستان سهم ۴۰ درصدی در این بخش‌ها دارد.

وی با بیان اینکه درآمد سالانه هندی‌ها از فعالیت در بندر شهید بهشتی در مدت ۱۰ سال ارزیابی می‌شود، افزود: طبق قرارداد، هند از هر میزان کالایی که وارد این بندر کند سهمی از ترانزیت و ترانشیپ آن متعلق به ایران است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: در پنج سال دوم قرارداد سهم ۶۰ درصدی ایران افزایش پیدا می‌کند.

وی درباره واگذاری اپراتوری بندر شهید بهشتی چابهار به سرمایه گذاران هندی، اظهار داشت: از آنجایی که با سرمایه گذاران هندی قرارداد BOT منعقد و هند مسئولیت تامین تجهیزات این بندر را برعهده دارد طبیعی است که اولویت ما برای واگذاری اپراتوری بندر هندی‌ها باشند.

آقایی تصریح کرد: اگر هندی‌ها تمایلی به اپراتوری بندر شهید بهشتی نداشته باشند برای جذب شرکت‌های داخلی هیچ محدودیتی نداریم.

وی افزود: اولویت اپراتوری هندی‌ها به دلیل شکل قراردادمان با این سرمایه گذاران در این پروژه است و به دنبال این هستیم که سرمایه گذاری هندی‌ها در بندر چابهار تداوم داشته باشد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: برای انجام فعالیت‌های هند در بندر چابهار زمین برای مدت قرارداد به آنان واگذار می‌شود و بعد از اتمام قرارداد زمین و تجهیزات خریداری و نصب شده به بندر چابهار تعلق خواهد گرفت.

وی بیان کرد: خوشحالیم که چابهار به عنوان نخستین بندر ایرانی در جذب اپراتور خارجی محسوب می‌شود.

آقایی ادامه داد: اپراتوری شرکت IPGL کشور هند در بندر چابهار به مدت یک و نیم سال موقت و پس از آن به مدت ۱۰ سال خواهد بود.

وی بیان کرد: تخلیه و بارگیری، تامین تجهیزات و بازاریابی بخشی از ماموریت شرکت اپراتوری IPGL در بندر چابهار خواهد بود.

براساس توافقنامه موسوم به چابهار بین سه کشور ایران، هند و افغانستان سوم دیماه امسال با افتتاح رسمی دفتر شرکت IPGL، اپراتوری بندر شهید بهشتی چابهار رسما به این شرکت هندی واگذار شد.

انتهای پیام /پ

دفتر شرکت IPGL، اپراتوری بندر شهید بهشتی چابهار

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار