بعد از اوج گرفتن اعتراضات جلیقه‌زرد‌ها در فرانسه، بالا بودن بهای بنزین در ایتالیا نیز توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده است.

ایتالیایی‌ها بعد از ۸۴ سال هنوز مالیات جنگ اتیوپی را در پمپ بنزین‌ها می‌دهند!به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از یورونیوز، اعتراض جلیقه زردهای فرانسوی به افزایش بهای سوخت در این کشور موجب شد تا بحث مربوط به گران بودن سوخت در ایتالیا نیز بالا بگیرد. ایتالیا یکی از کشورهایی است که بالاترین بهای بنزین و گازوئیل در میان کشورهای اروپا را دارد.

در کنار مالیات بر ارزش افزوده که سهمی ٢٢ درصدی بر روی بهای بنزین و گازوئیل در ایتالیا دارد، فهرستی بلند از ١٧ نوع مالیات دیگر نیز وجود دارد که باعث می شود تا بهای سوخت برای مصرف کننده بسیار گران تمام شود.

شاید باورش چندان ساده نباشد، اما ایتالیایی ها هر بار که به پمپ بنزین می روند مبلغی را نیز برای مالیات و هزینه های جنگ اتیوپی پرداخت می کنند، جنگی که ٨٤ سال پیش به وقوع پیوست، اما هنوز هزینه هایی که این جنگ بر اقتصاد ایتالیا گذاشت را مردم این کشور می پردازند.

در پائیز ١٩٣٥ میلادی ارتش ایتالیا تحت رهبری بنتو موسولینی با حدود نیم میلیون سرباز به کشور آفریقایی اتیوپی حمله کرد، ایتالیا قصد داشت تا همچون دیگر کشورهای اروپایی مستعمراتی برای خود داشته باشد و همچنین رویای احیای امپراطوری روم را در سر می پروراند. به فاصله کوتاهی و در جریان جنگ جهانی دوم، انگلیسی‌ها با افزایش کمک به اتیوپی، سربازان ایتالیایی را از شرق آفریقا بیرون راندند.

علی‌رغم گذشت هشت دهه از این جنگ که چیزی جز شکست برای دولت موسولینی به همراه نداشت، امروزه شهروندان ایتالیا همچنان هزینه ای که حکومت سابقشان بر اقتصاد این کشور تحمیل کرد را می پردازند.

بازسازی شهر فلورانس پس از سیل مخرب سال ١٩٦٦ میلادی، یا زلزله ١٩٧٦ در شهر شمالی فریولی و حتی جنگ ١٩٨٣ اسرائیل با لبنان نیز در لیست مالیات‌هایی است که بر سوخت بسته شده اند. به عنوان مثال همین مورد آخر یعنی جنگ اسرائیل با لبنان که در پی آن نیروهای چندملیتی از جمله ایتالیایی در قالب نیروهای حافظ صلح بین‌المللی در لبنان پیاده شدند، بیش از ١٠ سنت بر قیمت هر لیتر بنزین افزود.

آخرین موردی که در این لیست طولانی قید شده است، مربوط به بازسازی های پس از زلزله سال ٢٠١٢ میلادی در شهر ایمیلی است. منطقه ای که هنوز هم و از آنجایی که تعداد زیادی از زلزله زدگان همچنان در مناطق اسکان موقت به سر می برند، هر از چند گاهی در ایتالیا رسانه ای می شود.

ورود گسترده مهاجرين از طريق درياى مديترانه، به ويژه پس از سقوط دولت ليبى در سال ٢٠١١ و هزينه هايى كه دولت ايتاليا در پذيرش اين پناهجويان گريخته از جنگ و مهاجرين غيرقانونى متحمل شد نيز مورد ديگرى است كه رديف چهاردهم را در ليست پرداختى هاى ماليات دهندگان ايتاليايى به خود اختصاص داده است.

مالیات های گوناگون و سنگین بر سوخت در ایتالیا به زیان تولیدکنندگان خودرو نیز تمام شده است. برخی رسانه های ایتالیایی ارزان تر بودن نسبی بهای سوخت در آمریکا را از عوامل رونق صنعت خودروسازی و فروش بیشتر خودرو در این کشور عنوان می کنند و با اشاره به تخفیف هایی که گاه خودروسازان ایتالیایی بر محصولات خود می گذارند نتیجه می گیرند که بهای زیاد سوخت موجب کاهش رغبت خرید خودرو شده است. گروه خودروسازی فیات دو سال پیش و در مقطعی با تخفیف دو هزار یورویی بر محصولات خود به مقابله با کاهش خرید خودرو رفت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار