مفاصل مچ پا، پا، انگشتان دست و دست و مچ دست اندام های هدف بیماری رماتیسم است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اختلالات روماتیسمی ممکن است در هر سنی رخ دهد و این اتفاق زمانی شدت می گیرد که فرد دارای سابقه خانوادگی اختلالات روماتیسمی باشد، اما سوالی که امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا به آن پاسخ دهد این است که بیماری مفصلی روماتیسمی چه تفاوتی با نوع غیر مفصلی آن دارد؟

پس پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید.

تفاوت بیماری مفصلی روماتیسم  با نوع غیرمفصلی آن در چیست؟

علائم مفصلی روماتیسم چیست؟

این علائم در ۳۰ درصد مبتلایان دیده می‌شود:

  • درد مفاصل با حرکت یا فشار وارد کردن بر آن
  • احساس خشکی مفصل که معمولا در صبح بیشتر است، ولی با گذشت زمان بهتر می‌شود.
  • تورم مفصل
  • درد در اندام‌های تحتانی که موجب لنگش افراد میشود.

علائم غیر مفصلی روماتیسم چیست؟

این علائم در ۴۰ درصد مبتلایان دیده می شود:


این مطلب را از دست ندهید: روماتیسم مفصلی در جوانان خطرات بیشتری به همراه دارد


  • برآمدگی‌های بدون درد زیر پوست که در ۲۵ درصد مبتلایان وجود دارد؛ به آن‌ها ندول روماتیسمی Rheumatoid nodules میگویند.
  • تنگی نفس به موجب درگیر شدن بافت ریه
  • درگیر شدن عروق خونی در هر جایی از بدن که بیشتر در عروق پوست و دستگاه عصبی است، ولی می‌تواند در عروق خونی روده، طحال، لوزالمعده، ریه، کبد، گره‌های لنفاوی و کبد هم باشد. درگیری عروق در هر کدام از این اعضاء میتواند علائم مخصوص به آن عضو را ایجاد کند.
  • درگیر شدن و آسیب دیدن چشم که همان روماتیسم چشمی است.
  • التهاب در تاندون‌ها
  • کم خونی
  • تب

تفاوت بیماری مفصلی روماتیسم  با نوع غیرمفصلی آن در چیست؟

مفاصل هدف بیماری روماتیسم؟

مفاصل مچ پا، پا، انگشتان دست و دست و مچ دست از اهداف این بیماری مزمن هستند.


این مطلب را از دست ندهید: علائم روماتیسم مفصلی در دست چیست؟+ اصلی‌ترین دلایل بروز روماتیسم


زانو، مفصل ران، شانه، آرنج و گردن هم در این بیماری درگیر میشوند؛ و در عین حال تمامی مفاصل بدن می‌توانند در اثر این بیماری درگیر شوند.

عوامل ابتلا به روماتیسم

اگر سابقه خانوادگی اختلالات روماتیسمی دارید، احتمالا دارای ریسک بالایی هستید زنان همچنین بیشتر به مورد ابتلا آرتریت روماتوئید، لوپوس و سایر بیماری‌های خود ایمنی، از جمله اسکلرودرمی هستند. دلیل این مشکل، هنوز هم به خوبی درک نشده است، اما استروژن، ممکن است در التهاب نقش داشته باشد.

اختلالات روماتیسمی در هر سنی ممکن است رخ دهند با این حال، بعضی از شرایط، معمولا در سن‌های خاصی در زندگی ایجاد می‌شوند به عنوان مثال، لوپوس بیشتر در دهه ۲۰ سالگی ظاهر می‌شود، آرتریت روماتوئید، معمولا بین ۴۰ تا ۶۰ سالگی به وجود می‌آید.

تفاوت بیماری مفصلی روماتیسم  با نوع غیرمفصلی آن در چیست؟

انواع و علائم انواع روماتیسم

روماتویید و آرتریت

شایعترین نوع اختلال روماتیسم، روماتوئید آرتریت (RA) است. یک بیماری التهابی مزمن.


این مطلب را از دست ندهید: پاسخ سوالات خود در زمینه «روماتیسم» را اینجا بخوانید


افراد مبتلا به RA، دارای مفاصل متورم و ملتهب هستند؛ به این علت که سیستم ایمنی بدن آنها، به مفاصلشان حمله می‌کنند. RA می‌تواند بسیار دردناک باشد، RA همچنین می‌تواند به مفاصل به طور دائمی آسیب بزند و به آن‌ها تغییر شکل بدهد که معمولا به مفاصل کوچک بدن، مانند بند انگشت دست یا پایتان متصل می‌شوند، همچنین می‌تواند علائم سیستماتیکی داشته باشد یعنی روی مناطق دیگری نیز تاثیر می‌گذارد، مانند: ریه‌ها، چشم‌ها، رگ‌های خونی، پوست. با این حال، اولین علائم و نشانه‌های قابل توجه از RA، معمولا درد و سفت شدن مفاصل دست یا پا است.

نقرس

نقرس، یک بیماری التهابی مفصلی بسیار دردناک است؛ زمانی اتفاق می‌افتد که کریستال‌های اسید اوریک بسیار زیادی در بافت‌های بدن شما ایجاد شود یا وجود داشته باشد که این موضوع باعث تورم، قرمزی و احساس گرما در مفصل‌های آسیب دیده می‌شوند.

کریستال‌های اسید اوریک، همچنین می‌توانند منجر به کاهش عملکرد کلیه هم شوند. نقرس، اغلب در انگشت بزرگ رشد می‌کند، اما می‌تواند در سایر مفاصل هم به وجود آید؛ اگر این شرایط برای مدت طولانی درمان نشود، گره‌هایی معروف به توفی ایجاد می‌شوند.

واسکولیت

واسکولیت، یک التهاب عروق خونی است، که به طور بالقوه تهدید بزرگی برای زنده ماندن است، می‌تواند منجر به کاهش جریان خون رسانی به بافتی به نام ایسکمی شود و درد شدیدی در بافتی که رگ‌های خونی آن منطقه آسیب دیده هستند، رخ می‌دهد. علائم واسکولیت، ممکن است شامل لکه‌های قرمز یازخم‌هایی روی پوست، ضعف اندام‌ها، سرفه و  تب باشد.

لوپوس

لوپوس، یک بیماری خود ایمنی است و در هر سنی، می‌تواند در مردان و زنان رشد کند، اما در زنان جوان، بیشتر از مردان رایج است، اما گفته می‌شود که این بیماری در مردان بیشتر از زنان است. لوپوس می‌تواند منجر به مفاصل دردناک و سفت شده، بثورات پوستی، زخم در دهان، بینی یا پوست سر، تب، خستگی، مشکل در تنفس عمیق شود.

اسکلرودرمی

اسکلرودرم، یک بیماری زخمی مزمن است که روی بافت همبند در قسمت‌های مختلف بدن، تاثیر می‌گذارد.


بیشتر بدانید: شایع‌ترین نوع رماتیسم با این نشانه‌ها ظاهر می‌شود


واضح‌ترین علامت آن سخت شدن پوست است؛ با توجه به اینکه کدام اندام تحت تاثیر قرار گرفته، نشانه‌های رایجی مانند سوزش سر دل ممکن است  رخ دهد.

روماتیسم پوستی

نوعی روماتیسم وجود دارد که روماتیسم پسوریازیسی نامیده می‌شود و در کسانی دیده می‌شود که به بیماری پوستی پسوریازیس مبتلا هستند.

تفاوت بیماری مفصلی روماتیسم  با نوع غیرمفصلی آن در چیست؟

روماتیسم قلبی

تب روماتیسمی ممکن است قلب را گرفتار کندیا آسیبی به قلب نرساند و در صورتیکه تب روماتیسمی سبب آسیب دائمی و پایدار قلب شود به این حالت بیماری روماتیسمی قلب گفته می‌شود.

بیماری روماتیسم قلب نتیجه آثار باقیمانده از التهاب دریچه‌های قلبی بر اثر تب حاد روماتیسمی است که موجب بروز تنگی، نارسایی  یا هر ۲حالت در دریچه‌های قلبی می‌شود که دریچه‌های میترال و آئورت بیش از همه مبتلا  به این عارضه می‌شوند و گاهی حتی تمام لایه‌های قلب درگیر می‌شوند.

در مواردی که لایه عضلانی قلب گرفتار شود نارسایی قلب جدی‌ترین تظاهر این بیماری بود که در قالب موارد خفیف است و در پنج تا ۱۰درصد موارد التهاب در پرده دور قلب یا پریکارد وجود دارد که از علائم آن درد قفسه سینه است که با تنفس عمیق شدت پیدا می‌کند.


این مطلب را از دست ندهید: روماتیسم قلبی / چه کسانی بیشتر به روماتیسم قلبی دچار می‌شوند؟


جالب است بدانید؛ در ۱۵ درصد موارد ممکن است درگیری سیستم مغز و اعصاب هم در این بیماری وجود داشته باشد که بیشتر در دختران ایجاد می‌شود و  با حرکات غیر ارادی و سریع اندام ضعف عضلانی و بی ثباتی روحی نمود پیدا می‌کند؛ یکی از علائم و نشانه‌های بسیار خوب آن در کودکان سنین مدرسه، تغییر دست خط آنهاست و با پیشرفت بیماری عصبانیت، بی قراری و اختلال در راه رفتن بروز می‌کند.

به طور کلی علائمی از قبیل:

تنگی نفس هنگام فعالیت، احساس خستگی زودرس، تپش قلب، درد سینه، تنگی نفس هنگان خوابیدن، سرگیجه، سنکوپ و تورم پا‌ها ایجاد می‌شود.

آسیب‌هایی که روی دریچه‌های قلبی ایجاد می‌شود دائمی بوده و برگشت پذیر نیستند، اما علائم و ناراحتی‌های ناشی از این بیماری‌ها را می‌توان به وسیله درمان دارویی، جراحی‌های ترمیمی یا تعویض دریچه‌های قلبی یا استفاده از بالون و موارد دیگر کاهش داد.انتهای پیام/

برچسب ها: روماتسیم ، درد مفاصل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۳ ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
دوستان به طب اسلامی مراجعه کنید،تمام امراض درمان میشه،سرچ کنید طب اسلامی توی گوگل ،نگران نباشید
Iran (Islamic Republic of)
roya
۲۱:۵۴ ۱۷ دی ۱۳۹۹
سلام
من از شش سالگی رماتیسم مفصلی گرفتم خیلی درد سخته ولی باید باهاش کنار اومد.... ولی الهی شکر الان 15 سالمه و هنوزم زیر نظر پزشک هستم و خیلی بهتر شدم در حدی که پزشکم بهم گفته که خاموش شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۱ ۲۶ مرداد ۱۳۹۹
من علائم بیماری رو دارم ولی خداروشکر توی خونه ام هیچ مشکلی نبست ولی خب مادرم هم مثل خودم فقط علائم داره.دارومصرف میکنم انشالله خداکمک کنه و زود خوب شم هم منو مادرم و همه بیمارا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۱ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
سلام من یه خانم ۲۵ساله هستم روماتیسم دارم یه دکتر خوب معرفی کنید لطفا
United States of America
درویشی
۱۲:۱۳ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
باسلام من از35سالگی به روماتیسم عصبی دچارشدم الان تحت نظرفوق تخصص روماتولوژی هستم بحمدخدابامصرف داروهام خیلی بهترم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۴ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
با سلام منم از ۱۷ سالگی گرفتم
از خیلی چیزا گذشتم
البته باهاش رفیق شدم اونم از نوع زود رنج
برای منم تقریبا کل بدنم درگیر شده
اما بازم حکمتتو شکر خداجون
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۳:۰۸ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
خواهرم 17 سالشه و رماتیسم گرفته، خدایا حکمتت رو شکر...
دختر 17 ساله چیکار کنه با این همه دردی که بهش دادی
Iran (Islamic Republic of)
مرادی
۱۹:۳۷ ۱۴ فروردين ۱۳۹۹
با سلام
بنده بیماری رماتیسم پوستی دارم. چندماهی است انگشت پام زخم شده. دکتر پماد کیمیا برام تجویز کرده که متاسفانه جوابگو نیست. خواستم کمکم کنید و اگه دارویی هست معرفی کنید .
با تشکر
Spain
مریم
۰۰:۵۵ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
درد بدی هست...از همه بدتر اینکه دائم تا آخر عمر باهاته
من از وقتی تجربش کردم.گوشه قلبم واسه خودم نوشتم درد اومد آرزوها رفت...من از۱۶سالگی گرفتم...(خدا جون یادت باشه جوووونی نکردم)از نوجونی یه راست هدایتم کردی میون پیرزن ها پیرمرد ها توی مطب این دکتر اون دکتر
Iran (Islamic Republic of)
مهران
۱۰:۵۷ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
من 42 سالمه حدود 6 ساله دردم دائمی شده از دارو دیگه خسته شدم