فرمانده مرزبانی کردستان گفت: در طول ۴۰ سال عمر با برکت انقلاب اسلامی، اقدامات شایسته‌ای برای کنترل و اداره این خط پر از رمز و راز صورت گرفته است.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، سردار "کیومرث شیخی"  فرمانده مرزبانی کردستان گفت: در ابتدای تشکیل مرزها، مرزبانی در ایران کاری مردمی بود به گونه‌ای که قبایل، عشایر و روستا‌ها از مرز‌های ایران محافظت می‌کردند تا اینکه با تشکیل واحدی در ایران در حدود سال ۱۳۰۷ این کار به عهده یگان‌های نظامی گذاشته شد.
 استان کردستان ۲۲۷ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد که شامل دو هنگ مرزی بانه و مریوان می‌باشد و در طول تاریخ، فراز و نشیب‌های زیادی را طی کرده است.

سردار  شیخی به احداث پاسگاه برای کنترل نوار مرز اشاره کرد و گفت: امکانات چشمگیری در پاسگاه‌ها تعبیه شده تا مرزبانان بتوانند با امنیت و آرامش خاطر بیشتری کارشان را انجام دهند، اجرای طرح "خوشاین سازی" طی سال‌های اخیر موجب شده تا سختی‌ها و ناخوشی‌های مرز قابل تحمل‌تر شوند.

به گفته این مقام ارشد انتظامی، طی سال‌های اخیر چندین برجک در هنگ‌های مرزی بانه و مریوان ساخته شده و به اکثر آن‌ها برق رسانی و آب رسانی صورت گرفته و تمامی برجک‌ها دارای حفاظت فیزیکی می‌باشند.

این مقام ارشد انتظامی گفت: فعالیت مرزبانان تنها به نگهبانی در برجک‌ها ختم نمی‌شود بلکه آنان باید در دروازه‌های رسمی بسیار آگاهانه و دقیق عمل کنند و ورود و خروج کلیه افراد و وسایل نقلیه را به دقت مورد بررسی قرار دهند، چون هرگونه ورود و خروج غیر مجاز اتباع و کالا خسارات جبران ناپذیری بر امنیت و اقتصاد کشور وارد می‌کند.

فرمانده مرزبانی کردستان یادآور شد: پد‌های بالگرد در این روز‌ها نقش مهمی در امداد و کمک رسانی دارند، از سال ۱۳۸۸ تا کنون چندین پد بالگرد در هنگ‌های مرزی بانه و مریوان راه اندازی شده است.

سردار شیخی گفت: اتفاقی بزرگ که طی چند سال اخیر مرز را دچار تغییرات شگرفی کرده، ورود انرژی برق به مرز است، این امر انجام وظیفه در مرز را آسان‌تر و امنیت پرسنل پاسگاه و کیفیت حفاظت از مرز را دوچندان کرده است. همچنین در برجک‌هایی که امکان برق رسانی برای آن‌ها وجود ندارد از انرژی خورشیدی استفاده می‌شود.

وی افزود: تجهیزات پیشرفته امروزی از قبیل: دوربین‌های مداربسته و حرارتی به کمک مرزبانان آمده تا کنترل مرز‌ها دقیق‌تر و راحت‌تر صورت گیرد، با این کار همزمان می‌توان با یک چشم، چندین مکان را رویت کرد و خطرات احتمالی را سریع‌تر شناسایی و دفع کرد.

سردار شیخی گفت: تسهیل عبور و مرور مجاز و جلوگیری از رفت و آمد‌های غیر مجاز، حراست از مرز در مقابل هرگونه تجاوز خارجی، ممانعت از انتقال کالا‌های غیرمجاز و کمک به مرزنشینان برای ارتقای وضع زندگی آنان از نخستین وظایف مرزبانان به شمار می‌آید.

این مقام ارشد انتظامی به ویزیت رایگان مرزنشینان توسط بهداری مرزبانی اشاره و بیان کرد: این اقدام در راستای ارتقاء تعاملات اجتماعی در نوار مرزی انجام می‌شود که این امر موجب رضایتمندی اهالی ساکن در نوار مرزی استان شده است.

انتهای پیام/م

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.