طوفان، نفربری تاکتیکی برای رفع نیاز نیرو‌های مسلح طراحی شده و از ویژگی‌هایی نظیر سرعت بالا، حرکت در شیب‌های طولی و عرضی تند و عبور از موانع بهره می‌برد.

زره پوش ایرانی برای حفاظت از مرزهابه گزارش  خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، خودکفایی در عرصه تولید و تکیه بر توان داخلی از روز‌های آغازین انقلاب اسلامی در تمامی حوزه‌های فناوری و پیشرفت کشور به ویژه در عرصه ارتقا توانمندی نیرو‌های مسلح اعم از سپاه، ارتش و نیروی انتظامی مدنظر قرار گرفت. طی چهار دهه از عمر جمهوری اسلامی علی رغم تمامی تحریم‌ها و فشارها، تلاش‌ها و اقدامات قابل توجهی به منظور تامین امنیت و افزایش قدرت بازدارندگی کشور در منطقه پرآشوب غرب آسیا انجام شد که یکی از آن‌ها طراحی و تولید خودروی زرهی تمام ایرانی طوفان بود که ۲۹ آبان ماه امسال توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح به فرماندهی مرزبانی نیروی انتظامی و نیروی زمینی سپاه تحویل داده شد.
 
خودروهای زرهی جنگی به انواع مختلفی مانند تانک اصلی میدان نبرد, تانک سبک, نفربر زره پوش, خودرو جنگی پیاده نظام, خودرو شناسایی زرهی و توپ خودکششی  تقسیم می‌شوند.

طوفان عضوی از خانواده زره پوش ها

خانواده خودروهای زره‌پوش که طوفان هم عضوی از آنها به شمار می رود, وسایل نقلیه نظامی هستند که برای عملیات‌های جنگی در فاصله نزدیک طراحی شده‌اند و از سطح مناسبی در بقاپذیری، مرگ آوری و تحرک به منظور انجام مأموریت در مناطق پرخطر برخوردار هستند.

طوفان هم در این میان نوعی خودرو زرهی جنگی  است که یکی از کارکردهای آن حمل و نقل سربازان به عنوان نفربر در میدان جنگ است. نفربرها معمولاً تنها به مسلسل  مسلح هستند، اما ممکن است به سلاح‌هایی همانند موشک ضد تانک هدایت شونده  (ATGM) یا خمپاره انداز هم مجهز باشند. در واقع نفربرها برخلاف تانک ها و خودروهای جنگی پیاده‌ نظام برای جنگ مستقیم طراحی نشده‌اند. بلکه برای حمل ایمن نیروهای نظامی به خط مقدم نبرد ساخته شده‌اند و سلاح آن‌ها برای دفاع از خود است.

طوفان؛ خودرو زرهی تمام ایرانی

همچنین از نفربرها می‌توان برای مأموریت‌های دیگری به جز انتقال سربازان هم استفاده کرد. بسیاری از توپ‌ها، راکت اندازها, خمپاره اندازها یا ضدهوایی های خودکششی  با افزودن سلاح مربوطه به یک شاسی نفربر ساخته شده‌اند. برخی نفربرها که مجهز به موشک‌های هدایت‌شونده ضدتانک یا توپ‌هایی مشابه توپ تانک هستند، نقش یک خودرو شکارچی تانک را بازی می‌کنند.

 سطح حفاظتی بالا در برابر انفجار مین و تله‌های انفجاری
 
خودروی زرهی طوفان به عنوان نفربری تاکتیکی برای رفع نیازمندی‌های نیرو‌های مسلح طراحی شده است و از ویژگی‌هایی نظیر سرعت بالا، حرکت در شیب‌های طولی و عرضی تند و عبور از موانع بهره می‌برد. این خودرو بسیار مقاوم بوده و سطح حفاظتی ۴×۴ در برابر انفجار مین و تله‌های انفجاری با قدرت چندین کیلوگرم را دارد.

طوفان توان و ظرفیت حمل ۱۲ نفر را دارد که ۲ نفر از جمله راننده در صندلی جلو و ۱۰ نفر در بخش عقب سوار می‌شوند. این خودرو با تجهیز به چرخ‌های "پنچررو" قادر است عملیات را ادامه داده و برای ترک محل درگیری در حالت پنچری چرخ‌ها تا شعاع ۵۰ کیلومتری حرکت کند. طوفان ایرانی از یک موتور به قدرت ۳۶۰ اسب بخار نیرو می‌گیرد که سرعت نهایی آن در حدود ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت است و توان حرکت در عمق حدود ۱.۵ متری در آب را هم دارد. در بخش بالای این خودرو امکان نصب یک قبضه مسلسل سنگین با کالیبر ۱۲.۷ میلی متر وجود دارد و در اطراف کاربر سلاح هم پوشش حفاظتی تعبیه شده است.
 
طوفان؛ خودرو زرهی تمام ایرانی
 
ارتفاع کلی این خودرو بیش از ۳ متر، فاصله کف آن تا سطح ۷۰ سانتی متر، طول ۷ متر، عرض آن حدود ۲.۵ متر و وزن آن در وضعیت عملیاتی کامل ۱۴ تن است. مشخصا، اما سوال بزرگ درباره هر خودروی حفاظت شده‌ای قبل از هر چیز، میزان حفاظت آن است. این خودرو از سطح حفاظت ۳ برخوردار است.
 
توانایی و ظرفیت ارتقا به سطح حفاظت بالاتر

این سطح حفاظت یعنی طوفان ایرانی می‌تواند در برابر تهدید گلوله‌ها تا کالیبر ۵۱*۷.۶۲، انفجار ۸ کیلو تی ان تی در زیر بدنه و انفجار یک گلوله ۱۵۵ میلی متری در فاصله ۶۰ متری مقاومت کند. طبیعتا این خودرو ظرفیت ارتقا به سطح حفاظت بالاتر را هم دارد. در زیر بدنه طوفان نیز از طرح V شکل استفاده شده و برای تهدیداتی مثل راکت‌های سری آر پی جی می‌توان به راحتی از زره‌های قفسی که سالهاست در کشورمان موجود است روی این خودرو نصب کرد. می‌توان گفت این سطح حفاظت برای مرز‌های کشور ما کفایت کرده و بخش عمده‌ای از تهدیدات را خنثی خواهد کرد.
 
باتوجه به نیاز کشورها, سطح تکنولوژی و کاربرد، این خانواده از خودروهای زرهی امروز مورد توجه برخی کشورها نظیر آمریکا و کانادا قرار گرفته است. MRAP نوع آمریکایی طوفان است که نیروهای این کشور پس از تلفات شدید با نفربر های نسل قبلی در مقابل کمین ها و تله های انفجاری نیروهای مبارز عراقی,  آن را طراحی کردند. بزرگترین مزیت آن سیستم حفاظت شده در برابر کمین و مقاوم در برابر مین است که این موضوع خبر از سطح تکنولوژی بالای این نسل از نفربرها می دهد. MRAP  به نوعی مخفف عبارت "مقاوم در برابر مین و حفاظت شده در برابر کمین" است، به عنوان نفر بری امن با یک برنامه اورژانسی، از سوی چند شرکت و در مدل های مختلف به سمت عراق روانه شد.
 
طوفان؛ خودرو زرهی تمام ایرانی
 
ترکیب ارتفاع بیشتر از سطح زمین و شکل خاص V زیر بدنه باعث خواهد شد تا در صورت بروز انفجار در زیر این خودروها، نیروی انفجار به کنارین منتقل شده و از انتقال انرژی حاصل از انفجار به بدنه خودرو و نیرو‌های داخل آن تا حد زیادی کاسته شود.
 
طی چند سال گذشته بخش‌هایی از خطوط مرزی کشور در شرق و غرب شاهد تحرکات و ایجاد ناامنی از سوی گروهک‌های تروریستی و قاچاقچیان با نیروهای مرزی بوده است. از این رو ایران به خودرویی بومی در این کلاس برای افزایش سطح حفاظت نیرو‌های مرزبانی کشور نیاز داشت. 
طوفان؛ خودرو زرهی تمام ایرانی
 
 
طراحی و تولید ادوات و تجهیزات باعث خودکفایی و اتکاء به نیروی داخلی می شود و در همین راستا بومی سازی تجهیزات نظامی موجب جلوگیری از خروج ارز خواهد شد. می توان گفت که با توجه به قیمت این نوع از تجهیزات در دنیا, تولید آنها در داخل کشور صرفه جویی ارزی قابل توجهی در هزینه نهایی برای صنایع دفاعی ایران خواهد داشت و می تواند به اقتصاد ملی کشور کمک کند. واقعیت این است که ساخت و به کارگیری خودرو زرهی طوفان  پیشرفتی تکنولوژیک برای جمهوری اسلامی محسوب می شود که این  نتیجه خودباوری و تلاش متخصصان جوان کشور است.
 
طوفان؛ خودرو زرهی تمام ایرانی
گزارش از محمد عزیز محمدی
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایلیا
۲۲:۴۳ ۰۱ اسفند ۱۳۹۷
چند سال پیش که تو نمایشگاه ایپاس بود تو فضای مجازی گفته شد که هر کدوم حدود ۲میلیارد قیمتشه فکر کنم حالا حداقل ۱۰ میلیارد میشه البته که در مقابل امنیت کشور هیچی حساب نمیشه امیدوارم دولت و مجلس برای مرزبانی مناطق حساس کشور نظیر همین سیستان بودجه اظطراری برای تهیه این ماشین بگیره تا سربازان جان بر کف وطن به سادگی وبه خاطر نبودن تجهیزاتی که راحت میشه از وزارت دفاع تهیه اش کرد از بین برن و داغ دل ملت تازه بشه ودشمن شاد بشیم
Iran (Islamic Republic of)
ابوصادق
۱۹:۱۹ ۰۱ اسفند ۱۳۹۷
اطلاعات این گزارش ناقص هستش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۷ ۰۱ اسفند ۱۳۹۷
با سلام و احترام
لطفا یه کارخانه خودرو سازی هم ساخته و محصولات با کیفیت تولید شود و خودرو با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد. درود بر سپاه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۷ ۰۱ اسفند ۱۳۹۷
با سلام و احترام
درود بر سپاه
Germany
ناشناس
۱۳:۳۹ ۰۱ اسفند ۱۳۹۷
لاستیک هاش مخصوص بیابان و چاله چوله مخصوص ساخته شده.
چی میشد از این خودرو ها بعنوان خودرو خانوادگی میساختند به هر ایرانی میدادند.
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم پهلو
۱۳:۰۲ ۰۱ اسفند ۱۳۹۷
موتور سنسورها و ورق الیاژ بدنه را از کجا اوردید ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۰۱ اسفند ۱۳۹۷
وجود این ماشین برای حفاظت از جان رزمندگان و مرزبانان عزیز لازم و حیاتی هست خصوصا با اوضاع فعلی اما با توجه به کاربری این ماشین در مناطق خاص پر خطر و لزوم حفاظت حداکثر از جان سرنشینان بعقیده من در طراحی این خودرو تناقضاتی وجود دارد که دو مورد آن مربوط به لاستیک زاپاس و مخزن بنزین اضافه روی بدنه هست اصولا خودرو اینچنینی باید لاستیک ضد پنچری یا ران فلت داشته باشد تا با یک گلوله فشل نشود اگر هم لاستیک زاپاس لازم دارد اینرا میتوانستند زیر خودرو جاسازی کنند که کمتر آسیب ببیند و البته جلو پنجره ها را هم نگیرد دوم اینکه در خودرو های بیابانی اینچنینی باید باک دوقولوی بزرگ طراحی و استفاده بشود و هرچقدر بنزین لازم هست داخل مخزن زره پوش بریزند نه اینکه مخزن بنزین را درست نصب کنند روی بدنه با یک گلوله کل ماشین را به آتش بکشد نکته سوم این خودرو احتیاج به مسلسل کاملا اتوماتیک مشابه مسلسل تانک کرار دارد تا از داخل کابین هدفگیری و نقطه زنی کند چون چنین خودروهایی در ماموریت های خود معمولا دچار کمین میشوند و در کمین هم وسط تیراندازی و در احاطه مهاجمین هستند لذا تیربارچی تا بچرخه یک طرف را بزند از پشت و بالای سر تیرخورده چهارم اینکه شاسی این ماشین یک مقدار باریک طراحی شده و قرار هم نیست موقع درگیری آهسته با آن رانندگی شود و حتما در مواقع فرار از مهلکه یا جابجایی سریع در محل درگیری بدلیل صلب و نردبانی بودن شاسی احتمالا سریع چپ میشود و نتیجتا سرنشینان بصورت وارونه داخل قفس آهنی گیر دشمن میافتند که در این خصوص هم باید روی پهنا و هندلینگ و سیستم کنترل و پایداری آن تجدید نظر کنند و موضوع مهمتر اینکه دیدم موتور و گیربکس آن روسی و مربوط به شرکت کاماز بود پیشنهاد میکنم از موتور های دیزل خاور 10 چرخ و مرسدس بنز تولید ایران استفاده کنند که از نظر قیمت و تهیه قطعات بعدها در مضیقه قرار نگیرند و بشود سالها از آنها استفاده کرد به هرحال معلوم نیست بعدا با روسها چه روابطی خواهیم داشت
Iran (Islamic Republic of)
ملکوت
۱۲:۵۳ ۰۱ اسفند ۱۳۹۷
این ماشینها که جنگی نیستند این نوع ماشین جهت حمل نیرو هست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۶ ۰۱ اسفند ۱۳۹۷
درود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۰۱ اسفند ۱۳۹۷
دوتا گالن حدوداً 20لیتری میبینم و همینطور جانمایی لاستیک زاپاس که کاملاً در تیررسه که اصابت گلوله به اونا وسوراخ کردنشون ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۰ ۰۱ اسفند ۱۳۹۷
ضمن عذر خواهی

نباید یه فکری به حال لاستیک هاش میشد؟

اون طراح 15 ثانیه فکر نکرده که لاستیک های این خیلی بی حفاظ هستند؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۰۱ اسفند ۱۳۹۷
درود بر سپاه
Iran (Islamic Republic of)
آرش
۱۰:۲۹ ۰۱ اسفند ۱۳۹۷
قیمت این خودروها از محصولات سایپا و ایران خودرو ارزون تره کیفیتشم خیلی بالا تره
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۰:۱۳ ۰۱ اسفند ۱۳۹۷
درود بر نیروهای مسلح
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۹ ۰۱ اسفند ۱۳۹۷
ایولا
Iran (Islamic Republic of)
ملکوت
۰۹:۳۵ ۰۱ اسفند ۱۳۹۷
آفرین بر شما باد .بیاهید خودروسازی سایپا و ایران خودرو هم تحویل بگیرید از دست این افراد که هر روز به مردم فشاراقتصادی در افزایش قیمت ماشینها دارند .
آخرین اخبار