شافعی گفت: لایحه بودجه ۹۸ به صورت کاملا خوش‌بینانه و بدون توجه به رکود تورمی و تحریم‌های بین‌المللی تنظیم شده است.

لایحه بودجه ۹۸ بدون توجه به تحریم‌های بین‌المللی تنظیم شده استبه گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران امروز در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به بی‌توجهی دولت به بخش خصوصی اظهار کرد: با وجودی که سازمان برنامه و بودجه امسال برای نخستین بار از بخش خصوصی و اتاق‌های سه‌گانه کشور برای ارائه نظرات کارشناسی جهت تنظیم لایحه بودجه دعوت به عمل آورد، اما در عمل نظرات ارائه شده بخش خصوصی در سازمان برنامه مورد غفلت قرار گرفت و در بخش‌های دیگر به طور کلی نظرات اتاق‌ها گرفته نشد.

وی افزود: در حالی که باید محوریت بودجه ۹۸ بر حمایت از بخش خصوصی و تأکید بر اولویت منابع بر مصارف، بازنگری قوانین مالیات و جلوگیری از فشار‌های مالیاتی به شرکت‌های زیان‌ده تدوین شود، متأسفانه شاهد عدم پرداختن به این موضوعات هستیم و نیاز است لایحه بودجه ۹۸ اصلاح شود.

 رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه بودجه سال ۹۸ با شرایط کشور تطبیقی ندارد، تصریح کرد: لایحه بودجه ۹۸ به صورت کاملا خوش‌بینانه و بدون توجه به تحریم‌های بین المللی و رکود تورمی حاکم بر اقتصاد در برآورد درآمدهای حاصل از مالیات‌ها تنظیم شده است و بسیاری از درآمد‌های ذکر شده مانند نفت به دلیل تحریم‌های بین المللی محقق نخواهد شد.

شافعی ادامه داد: در صورت عدم تحقق درآمد‌های نفتی با توجه به کاهش قیمت آن و تحریم‌های بین المللی دولت با مشکلات فراوانی مواجه خواهد شد.

وی افزود: این در حالی است که نحوه سیاست‌گذاری و جهت‌گیری دولت در سند بودجه ۹۸ به دلایل نابسامانی‌های اقتصادی داخلی و تشدید تحریم‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار است و تدوین بودجه بدون در نظر گرفتن مسائل ذکر شده می‌تواند کشور را با شوک‌های جدی روبه‌رو سازد.

 رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به افرایش هزینه‌های دولت بیان کرد: تا زمانی که دولت اقدام به چابک سازی بدنه دولت، قطع هزینه‌های غیرضرور و کاهش هزینه‌های جاری خود نکند، نمی‌توان به موفقیت لایحه بودجه فکر کرد.

شافعی ادامه داد: به دلیل عدم گستردگی پایه‌های مالیاتی در کشور، فشار مضاعفی بر تولیدکنندگان و بخش‌های مولد اقتصادی وارد شده است و باید ضمن اصلاح نظام مالیاتی شرایط را برای رونق اقتصادی فراهم کرد.

به گفته وی؛ دولت باید از تسلط بر نرخ ارز و بازی کردن با قیمت برای تأمین کسری بودجه خودداری کند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: مشکل دریافت ارز و عدم ارزیابی برای تخصیص آن به برخی از کالاها، می‌تواند منشأ فساد و رانت اقتصادی در کشور شود.

وی افزود: علاوه بر مشکلات و محدودیت‌ تحریم‌های بین المللی، اتخاد برخی تصمیمات از سوی دولت محدودیت‌های بیشتری را برای اقتصاد به‌وجود آورده است.

شافعی تصربح کرد: هدف تحریم‌های بین المللی گسستن اتحاد میان بخش خصوصی و دولت و ضربه زدن به اقتصاد کشور است.

انتهای پیام/

انتقاد رئیس اتاق بازرگانی ایران از بودجه ۹۸

برچسب ها: اتاق بازرگانی ، صنعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی222
۱۸:۱۹ ۳۰ دی ۱۳۹۷
لایحه بودجه ۹۸ بدون توجه به تحریم‌های بین‌المللی تنظیم نشده است بلکه بدون توجه به وضع معیشتی مردم تنظیم شده است
آخرین اخبار