بیماری اسهال مدفوع آبکی و یا شل و سست است که سه بار یا بیشتر در هر روز اتفاق می‌افتد، تقریبا همه انسان‌ها تجربه اسهال را در طول زندگی خود را داشته‌اند.

راهکار‌های مناسب برای درمان اسهالبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، اگر تکرر دفع مدفوع، سه بار در روز یا بیشتر شود یا دفع مدفوع در طول یک روز به همراه خون باشد، فرد دچار اسهال شده که اغلب به همراه دل پیچه، تهوع و استفراغ است.

کارشناس مرکز اطلاع رسانی دارو‌ها و سموم دانشگاه، درباره عوامل ایجاد اسهال که نوع آن می‌تواند از بسیار خفیف تا تهدید کننده حیات باشد، گفت: علت‌های بروز اسهال بسیار متفاوت است که ویروس «نوروویروس» و «روتاویروس «باکتری «اشرشیاکلای» و «کمپیلوباکتر» موجود در مواد غذایی آلوده، انگل‌های عامل ژیاردیا موجود در آب آلوده، اسهال مسافرتی، اسهال ناشی از اضطراب، اسهال ناشی از حساسیت به مواد غذایی، اسهال ناشی از عوارض دارویی و سندروم روده تحریک پذیر از عوامل ایجاد این بیماریست.

هاجر همتیان با بیان اینکه شایع‌ترین مشکل در اسهال، از دست دادن آب و الکترولیت است که در موارد شدید امکان دارد موجب افت فشار خون، شوک یا حتی مرگ شود، افزود: بر اساس میزان آب از دست رفته، درمان این بیماری ممکن است به صورت خوراکی، با خوردن مایعات، آب و آبمیوه یا تزریقی، از راه سرم انجام شود، اما بیشتر مواقع اسهال بدون نیاز به دارو، طی ۴۸ ساعت بهبود پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: اگر اسهال طولانی شود یا نشانه‌های آن شدید باشد، پزشک برای بهبود علائم بیمار و برطرف شدن عامل بیماری زا اقدام به تجویز دارو می‌کند.

همتیان، به درمان‌هایی که برای اسهال وجود دارد، به دارو‌های «لوپرامید» و «دیفن اوکسیلات»، «بیسموت»، پروبیوتیک ها، آنتی میکروبیال‌ها راهکار‌های مناسبی برای درمان اسهال هستند، اشاره کرد و توضیح داد: لوپرامید و دیفن اوکسیلات با کاهش سرعت فعالیت دستگاه گوارش موجب کاهش تکرر مدفوع می‌شود، لوپرامید نسبت به دیفن اوکسیلات داروی مناسب تری است، زیرا اثربخشی بهتر و عوارض کمتری دارد و همچنین می‌توان آن را بدون نسخه پزشک از داروخانه تهیه کرد.

وی با اشاره به اینکه داروی «بیسموت» سبب خنثی شدن اسید‌های گوارشی شده و عوارض آن شامل تیره شدن رنگ زبان و مدفوع و همچنین وزوز گوش است، ادامه داد: «پروبیوتیک ها» ترکیب باکتری‌ها و مخمر‌های زنده‌ای هستند که موجب کاهش میکروب‌های بیماری زا و اتصال آن‌ها به سیستم گوارش، کاهش عملکرد سم‌های تولید شده از سوی آن‌ها و حفظ میکروب‌های مفید روده می‌شود در اسهال باکتریایی یا انگلی نیز، تجویز آنتی میکروبیال‌ها کاهش طول مدت و شدت اسهال و جلوگیری از شیوع بیماری در جامعه را به همراه دارد.

کارشناس مرکز اطلاع رسانی دارو‌ها و سموم دانشگاه اعلام کرد: مردم استان فارس در صورت داشتن هرگونه پرسش می‌توانند با مرکز اطلاع رسانی دارو‌ها و سموم دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با سامانه‌های ۱۹۰ یا ۱۴۹۰ و شماره تلفن ۳۲۳۳۱۰۱۷ (۰۷۱) تماس بگیرند.
انتهای پیام/م

بهترین راه های درمان اسهال

برچسب ها: اخبار سلامت ، درمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.