میراشرف پوری حسینی، رئیس سازمان خصوصی سازی در گفتوگو با خبرنگار بورس، بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، خصوصی سازی را انتقال مالکیت از دولت به بخش خصوصی برای افزایش کارایی بنگاهها تعریف کرد و گفت: سهام و دارایی دولت باید در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد؛ چرا که دولت بنگاه دار خوبی نیست و به نوعی بخش خصوصی راه حل های بهتری برای اداره بنگاه ها دارد.
رئیس کل سازمان خصوصی سازی با اشاره به اینکه محدودیتی برای خرید سهام و اموال دولت برای واگذاریها وجود ندارد، افزود: مشکلات مربوط به اداره بنگاهها توسط دولت، مختص ایران نیست و در همه جای دنیا این مشکلات وجود دارد.
وی اضافه کرد: آمارها نشان می دهد که از زمان تاسیس سازمان خصوصی سازی تاکنون بیش از ۱۴۵ هزار میلیارد تومان سهام واگذار شده است که در این میان ۲۶ هزار میلیارد تومان مربوط به سهام عدالت و ۳۰ هزار میلیارد تومان بابت رد دیون دولت است و در نهایت ۸۹ هزار میلیارد تومان سهام به صورت تدریجی، ترجیحی و بلوکی به عموم متقاضیان واگذار شده است.
بیشتر بخوانید: تکذیب برکناری رئیس سازمان خصوصی سازی
پوری حسینی گفت: سهام شرکتهای دولتی یا به صورت کنترلی، مدیریتی و یا به صورت خرد فروخته میشود. بر این اساس به دلیل مزیتهایی که واگذاریهای کنترلی و مدیریتی دارند معمولا مقاومتها در این واگذاریها بیشتر اتفاق میافتد.
وی در خصوص زمان پایان واگذاریها اظهار کرد: با روند کنونی و همچنین با فشار و هجمههایی که به سازمان خصوصی سازی وارد می شود، جالب است که بدانید ما بابت هر یک از واگذاریها باید به دادگاه برویم، خصوصی سازی در کشور سالهای سال طول خواهد کشید. این در شرایطی است که عزم کافی در سازمان خصوصی سازی برای واگذاری سهام دولتی وجود دارد و اگر دیگر شرایط مهیا باشد می توانیم تا پایان سال ۹۸ برای همه بنگاههای باقی مانده در لیست واگذاری، مزایده برگزار کنیم.
معاون وزیر اقتصاد گفت: واگذاری سهام دولت به نهادهای عمومی غیر دولتی از نظر قانونی ممنوع نیست و اگر نهاد عمومی دولتی یا همان خصولتیها موفق به خرید سهام شرکتهای دولتی شوند، کسی آن واگذاری را نقد نمیکند. بر این اساس مشکلات زمانی آغاز میشود که شرکتهای دولتی به بخش خصوصی واقعی واگذار میشوند.
رئیس کل سازمان خصوصی سازی افزود: اگر ما در سازمان خصوصی سازی عافیت طلب باشیم، تلاش میکنیم شرکتهای دولتی را به خصولتیها بفروشیم و با این کار حاشیه امنی برای خود ایجاد کنیم، اما در این میان باید به این فکر کنیم که اهداف خصوصی سازی با واگذاری سهام دولت به بخش خصوصی واقعی محقق میشود.
وی بیان کرد: برخی کارشناسان واگذاری بنگاهها به بخش خصولتی را بدتر از دولتی بودن میدانند؛ چرا که وقتی شرکتی دولتی است حداقل دولت پاسخگوی مشکلات و شرایط آن است، اما وقتی یک شرکت دولتی به خصولتیها واگذار میشود، دیگر نظارتی بر آن نبوده و هیچ کس در این زمینه پاسخگو نیست.
پوری حسینی ادامه داد: طبق قانون خصولتیها نباید در یک بنگاه بیش از ۴۰ درصد سهام داشته باشند؛ بنابراین از نظر قانونی هیچ محدودیت و ممنوعیتی برای سازمان خصوصی سازی جهت واگذاری شرکتهای دولتی به خصولتیها وجود ندارد.
وی گفت: با وجود این در چند سال گذشته تلاش کرده ایم با ایجاد مشوقهایی بخش خصوصی واقعی را برای حضور در واگذاریهای دولت تشویق و ترغیب کنیم. بر این اساس مطابق مصوبه هیات واگذاری اگر برنده مزایده بخش خصوصی واقعی باشد تخفیف ۳ درصدی برای سود فروش اقساطی آن شرکت درنظر گرفته میشود. یا این که یک سوم افزایش طول مدت اقساط و همچنین پلکانی شدن اقساط از دیگر مشموقها در این زمینه است.
پوری حسینی تاکید کرد: شاهد این موضوع هستیم که سهم بخش خصوصی واقعی از واگذاریها در دولت یازدهم به ۶۷ درصد رسیده است و در دولت دوازدهم تاکنون ۱۰۰ درصد خریداران بخش خصوصی واقعی بوده اند.
رئیس سازمان خصوصی سازی در پایان گفت: ۸۰ درصد مزایدههای برگزار شده در سازمان خصوصی سازی پوچ است. برخی گمان میکنند که درخواست برای بنگاههای حاضر در مزایده بالاست، اما به دلیل قیمت بالا و موانع پیش روی خریداران در حقیقت اینطور نیست و از ۱۰ مزایدهای که برگزار میکنیم فقط یک یا دو مورد فروخته میشود.
انتهای پیام/
چينيا با دست خالي تو خصوصي سازي از آمريكا كه حكومت خصوصي سازهاست زدن جلو