نخستین کنگره ملی بررسی اندیشه‌های علمی آیت الله سبحانی، فردا در تبریز برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،حجت الاسلام رحیم شاهدی دبیر کنگره گفت: کنگره ملی بررسی اندیشه‌های علمی آیت الله سبحانی به همت حوزه علمیه آذربایجان شرقی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز و دانشگاه صنعتی سهند، فردا صبح (پنجشنبه-۲۷/۱۰/۹۷) در دانشگاه علوم پزشکی تبریزبرگزار خواهد شد.

حجت الاسلام رحیم شاهدی افزود: در این کنگره فرهیختگان، اندیشمندان، صاحبان مقالات علمی و همچنین سخنرانان ویژه، ابعاد مختلف اندیشه‌های این مرجع عظام تقلید را بررسی خواهند کرد.

به گفته وی، ۶۴ مقاله به دبیرخانه کنگره رسیده است که برخی از آن‌ها در سطح علمی – پژوهشی، تعدادی در بخش علمی - ترویجی و بخشی هم علمی- تخصصی است که مقالات بخش علمی پژوهشی به صورت سخنرانی و بقیه در قالب پوستر ارائه خواهد شد.

آیت الله العظمی حاج شیخ جعفر سبحانی تبریزی، ۲۰ فروردین ۱۳۰۸ هجری شمسی در تبریز به دنیا آمد.

وی پس از فراغت از تحصیلات ابتدایی، در مکتب خانه میرزا محمود فاضل به فراگیری متون ادب پارسی پرداخت و کتاب‌هایی هممانند گلستان، بوستان، تاریخ معجم، نصاب الصبیان، ابواب الجنان و... را فراگرفت.

برگزاری کنگره بررسی اندیشه‌های آیت الله سبحانی سپس در ۱۴ سالگی رهسپار مدرسه علمیه طالبیه تبریز شد و به آموختن مقدمات علوم و سطوح پرداخت.

علوم ادبی را نزد حسن نحوی و علی‌اکبر نحوی و بخشی از مطول، منطق منظومه و شرح لمعه را از محمدعلی مدرس خیابانی آموخت.

در مهرماه ۱۳۲۵ به قم رفت و به تکمیل سطوح، همت گماشت.

باقی‌مانده فرائد الاُصول را نزد میرزا محمد مجاهدی تبریزی و احمد کافی آموخت و کفایة الاصول را هم نزد محمدرضا گلپایگانی فراگرفت.

وی به غیر از تحصیل دروس فقه و اصول، به آموختن فلسفه و کلام و تفسیر هم اشتغال داشت، از همین رو در تبریز از محضر سید محمد بادکوبه‌ای بهره برد و از او شرح قواعد العقائد را آموخت.

سپس در حوزه علمیه قم مطالعات فلسفی‌اش را با شرکت در درس‌های منطق و فلسفه سید محمدحسین طباطبایی تکمیل کرد و در سال‌های ۱۳۲۸ تا ۱۳۳۰ هجری شمسی، شرح منظومه و پس از آن بخش اعظم اسفار را نزد او فرا گرفت.

آیت الله العظمی حاج شیخ جعفر سبحانی، متکلم، فقیه، اصولی، مفسر، مجتهد شیعی ایرانی است و هم‌اکنون از مراجع تقلید و استادان برجسته حوزه علمیه قم به شمار می‌رود.

 

انتهای پیام/ش

کنگره بررسی اندیشه‌های آیت الله سبحانی برگزار می شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.