به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اعضای کانون تربیت اسلامی در نامه سرگشاده به نمایندگان مجلس درباره بودجه ۹۸ آموزش و پرورش و انتظار معلمان از نمایندگان مطالبی را مطرح کردند که مشروح آن در ادامه آمده است:
نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی
سلام علیکم
چنانکه استحضار دارید تعالی و ترقی اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی یک کشور و تربیت نیروی انسانی ماهر و کارآمد محصول و نتیجه نظام آموزشی و تربیتی آن کشور است؛ در این میان معلمان، محوریترین نقش را دارند و به راستی آنان پرچمدار تغییر و تحولات آتی و مسئول تمامی مقدراتی هستند که در آینده برای جامعه رقم زده میشود.
اگرچه توجه به تعلیم و تربیت استحکام بنای پیشرفت و تعالی را امکان پذیر میسازد و رشد آموزش و پرورش هم به توسعه منابع انسانی آن بستگی دارد، اما در چند سال اخیر به ویژه در لایحه بودجه سال جاری این توجه به تدریج کاهش یافته و دولتمردان تلاش دارند سهم این نهاد سرنوشت ساز و تحول آفرین را از بودجه دولت تنزل دهند و دانسته و ندانسته به جایگاه حاکمیتی آن خدشه وارد آورند.
هرچند بر اساس بند دوم سیاستهای کلان تحول در آموزش و پرورشی (سند ابلاغی مقام معظم رهبری) و هم قانون خدمات کشوری و بند دهم رهبردهای کلان سند تحول بنیادین، بر حاکمیتی بودن آموزش و پرورش تاکید شده است، اما از لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ چنین استنباط میشود که دولت قصد دارد مشکلات اقتصادی و ناکارآمدی احتمالی خویش را با صرفه جویی در هزینههای آموزش و پرورش و خرید خدمات با عنوان و سرپوش «توسعه مشارکت بخش خصوصی» جبران کند.
این نگاه چنان بر برنامههای پیشنهادی به خصوص لایحه بودجه سیطره انداخته که گویی دست اندرکاران آنها، سیاستهای مالی را تنظیمگر و تعیین کننده اصلاحات ساختاری و فرآیندی آموزش و پرورش میدانند.
کاهش سهم بودجه آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور، تعلل و تعویق در اجرای نظام رتبه بندی معلمان با عدم تخصیص مالی به آن و مکلف کردن آموزش و پرورش از ابتدای سال تحصیلی ۹۹-۹۸ به اجرای خرید خدمات برای ۱۰ درصد از دانشآموزان تحت پوشش علاوه بر تعداد دانش آموزان مشمول فعلی، همه و همه نشاندهنده بی مهری به نظام آموزش و پرورش کشور است.
همچنین مکلف کردن آموزش و پرورش به تامین نیروی انسانی مورد نیاز خود از جمله در پژوهش سراها، راهنمایان آموزشی، مربیان بهداشت، متصدیان آزمایشگاهها و کارگاهها تا پایان سال ۹۸، حداقل ۳۰ درصد و تا پایان سال ۹۹ حداقل ۵۰ درصد موضوعی است که تاکنون سابقهای در نظام آموزشی کشور نداشته و شیوه خطرناکی است که همانند تزریق بیماری به بدنه ضعیف آموزش و پرورش کشور، آن را دچار اختلال، بیماری و آسیب میکند.
چرا باید جایگاه تخصصی، کارشناسی و حرفهای تعلیم تربیت کشور این گونه مورد تهاجم قرار گیرد و حرفه ایترین گروه آنان از طریق خرید خدمات به کار گمارده شوند؟!
چرا باید آموزش و پرورش جولانگاه بخش خصوصی و نیروهای غیرمتخصص قرارگیرد؟! آیا در سایر وزارتخانهها و دستگاهها اجازه ورود فرد غیرحرفهای و غیرکارشناس را برمیتابیم؟! در همه جا صالحترین و شایستهترین افراد برای نظام تعلیم و تربیت انتخاب شده و تربیت میشوند و آنان را با ارائه مشوقهای متعدد و گوناگون به طور مستمر آموزش میدهند.
چرا برخی دولتمردان ما به آموزش و پرورش نگاهی غیر تخصصی دارند؟
نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی
اکنون که زمان بررسی بودجه سال ۹۸ فرارسیده است، دلسوزان تعلیم و تربیت کشور چشم امیدشان به شماست تا جایگاه و عظمت آموزش و پرورش را قدر بنهید و نگذارید شأن و منزلت معلمان در جامعه تنزل یابد و با تصویب بودجه مورد نیاز آموزش و پرورش و حذف بخشهای مربوط به خرید خدمات و همچنین تامین منابع مالی برای اجرای نظام رتبهبندی معلمان، مسئولیت سنگین و تاریخی خویش را در خدمت به سرنوشت آینده سازان کشور ایفا کنند.
انتهای پیام/