مقامات پکن اعلام کردند کانادا باید از رفتار غیرمسئولانه خود در قبال چین دست بردارد و به حاکمیت قانون احترام بگذارد.

پکن به رفتار غیرمسئولانه کانادا در قبال چین تاختبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، هوآ چانینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، در یک نشست خبری اظهار داشت: «ما از کانادا می‌خواهیم به حاکمیت قانون احترام بگذارد. به حاکمیت قضایی چین احترام بگذارد. اشتباهات خود را اصلاح کند و از اظهارنظر‌های غیرمسئولانه اجتناب کند».

این بیانیه پس از آن صادر شد که جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، در واکنش به صدور حکم اعدام از سوی چین برای یک تبعه کانادایی گفت پکن تصمیم گرفته است «مجازات خودسرانه» اعدام را آغاز کند.

«رابرت لوید شلنبرگ» تبعه ۳۶ ساله کانادایی که به جرم قاچاق مواد مخدر در سال ۲۰۱۴ در چین بازداشت شده بود در سال ۲۰۱۶ از سوی یک دادگاه چینی به ۱۵ سال زندان محکوم شد. سپس شلنبرگ درخواست تجدیدنظر کرد. دادگاه عالی استان لیائونینگ در جریان دادرسی استدلال کرد فعالیت این تبعه کانادایی بخشی از یک عملیات قاچاق بین‌المللی مواد مخدر بوده است و مجازات اعدام برای آن در نظر گرفت.

این تصمیم دادگاه بحران دیپلماتیک بین دو کشور را افزایش داد. به گونه‌ای که به دنبال انتشار خبر رای دادگاه استان لیائونینگ، کانادا به اتباع خود هشدار داد در سفر به چین بیشتر احتیاط کنند. اُتاوا اعلام کرد این تجدیدنظر در توصیه درباره سفر به چین، مربوط به خطر اعمال سختگیرانه قوانین داخلی این کشور است.

روابط میان پکن و اُتاوا پس از اقدام ماه گذشته کانادا در بازداشت «منگ وانگ ژو» مدیر مالی ارشد شرکت هوآوی چین به شدت دچار تنش شده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: چین ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار