طاهرخانی، گفت: ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکن در شهر‌های جدید کلید خورده که ۶۰ هزار واحد آن در سه شهر جدید امسال آغاز می‌شود.

احداث۶۰ هزار واحد مسکونی در سال ۹۷به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حبیب‌الله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست بررسی واحد‌های مسکونی شهر‌های جدید با بیان اینکه ابلاغ ساخت و عرضه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در شهر جدید همزمان با دستور وزیر راه و شهرسازی آغاز شد، اظهار کرد: ۹۰۰ هزار نفر در شهر‌های جدید سکونت دارند که هفت شهر به جمعیت ۱۰۰ هزار نفری رسیده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: شهر جدید هشتگرد در  زمینه راه‌اندازی قطار برقی پیشرو است و اگر ۱۳۰ میلیارد تومان منابع تامین شود  تا نیمه اول سال ۹۸ افتتاح می‌شود.

طاهرخانی، گفت: در دهه فجر عملیات اجرای تولید و عرضه مسکن را خواهیم داشت که به‌صورت محلات است که ۲۶ مرکز را با سرمایه گذاری بخش خصوصی و با ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری آغاز خواهیم کرد و همزمان در این محلات خدمات روبنایی و انتفاعی انجام می‌گیرد.

وی بیان کرد: از ۴۰۰ هزار واحد مسکن مهر که به شهر‌های جدید واگذار شده، حدود ۲۶۰ هزار واحد آن افتتاح شده است و ۲۴ هزار واحد آن فاقد متقاضی است.

طاهرخانی اضافه کرد: در ۱۰ ماهه سال ۹۷، سکونت  در شهر‌های جدید به ۴۶ هزار نفر و جمعیت‌پذیری هر یک از ۲۱ شهر جدید فعال در کمتر از ۱۰ ماه به ۲ هزار و ۱۸۸ نفر رسیده است.

وی درباره منابع عمومی شرکت عمران شهر‌های جدید در سال ۹۷ گفت: برای احداث قطار حومه‌ای کلانشهر اصفهان به شهر‌های جدید ۱۲۰ میلیون ریال، برای احداث قطار حومه‌ای کلانشهر تهران به هشتگرد ۴۳۰ میلیون ریال، برای احداث قطار حومه‌ای مشهد به شهر‌های جدید گلبهار و چناران ۸۰ میلیون ریال، برای مشارکت در احداث آزادراه تبریز به سهند ۲۴۰ میلیون ریال منابع عمومی و در مجموع ۶۲۰ میلیون ریال برای احداث طرح‌های TOD در نظر گرفته شده است.

طاهرخانی درباره افتتاح‌های واحد‌های مسکن مهر در دهه فجر گفت: ۲۱ پروژه آماده‌سازی و محوطه‌سازی، ۲۶ پروژه فضا‌های آموزشی، دو بزرگراه و تقاطع غیرهمسطح و در مجموع ۱۰۱ پروژه عمرانی به بهره‌برداری خواهد رسید و ۶۰ هزار واحد مسکونی در شهر‌های جدید با اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیون ریال کلنگ‌زنی می‌شود.

وی اظهار کرد: ۶۰ هزار واحد مسکونی در شهر‌های پرند، پردیس، هشتگرد، سهند، صدرا، فولادشهر، بهارستان، گلبهار، سیراف، تیس، امیرکبیر، مهاجران ساخته خواهد شد.

وی افزود: حجم قرارداد سرمایه‌گذاری در این شهر‌ها یک‌هزار و ۲۶۳ میلیارد تومان است.

طاهرخانی گفت: ۲۶ مرکز محله با سرمایه‌گذاری  ۲ هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی آغاز شده و همزمان خدمات روبنایی و زیربنایی آن در دهه فجر به بهره‌برداری خواهد رسید.

پیشنهاد تسهیلات ۹۰ میلیونی با سود ۱۸ درصد به سازندگان

حبیب‌الله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه چارچوب ساخت ۶۰ هزار واحد مسکونی در شهر‌های جدید به صورت مشارکتی با بخش خصوصی است، گفت: زمین و پروانه ساخت از سوی شرکت عمران است و تنها هزینه ساخت بر عهده سازنده قرار دارد.

وی با بیان اینکه ما نمی‌خواهیم هزینه اضافی بر سازنده تحمیل کنیم، افزود: در مرحله پیشرفت ۳۰ درصدی واحد‌های مسکونی سازنده می‌تواند واحد‌های خود را پیش فروش کند تا برای سهم خود منابع جذب کند.

طاهرخانی گفت: شرکت عمران در بخش ساخت این واحد‌ها درآمد‌های به دست آورده را صرف ساخت مسکن‌های حمایتی می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: در شهرهای جدید عمدتا اقشار متوسط ساکن هستند، بنابراین متراژ این ۲۰۰ هزار واحد مشارکتی بر اساس برآورد سازنده خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه سازنده قرار نیست کار اقتصادی انجام دهد و به دنبال سود نیست، افزود: برای همین امر سازندگان محدودیتی از نظر اخذ قیمت تمام شده در زمان ساخت نخواهند داشت، ولی ما می‌توانیم از سهم خودمان بکاهیم.

طاهرخانی گفت: هدف ما عرضه مسکن است، زیرا که هم‌اکنون بازار مسکن به اندازه کافی واحد مسکونی برای عرضه ندارد و ما از این طریق سعی می‌کنیم بازار را به حالت متعادل برسانیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: ما سهم خودمان را در قالب سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی به صورت قیمت تمام شده اخذ می‌کنیم.

وی درباره تسهیلات این ۲۰۰ هزار واحد مسکونی گفت: در خصوص تسهیلات با بانک مسکن صحبت کرده‌ایم و مقرر شده به سازنده با نرخ‌های سود ۱۶، ۱۷ و ۱۸ درصد تسهیلات ارائه کنیم.

طاهرخانی افزود: پیشنهاد ما برای تسهیلات به سازندگان ۹۰ میلیون است البته این تسهیلات منوط به تصویب افزایش سرمایه بانک مسکن از قانون بودجه سال ۹۸ است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: هم اکنون بانک مسکن قدرت وام‌دهی ندارد هرچند که ما برای ساخت این واحد‌ها وابسته به تسهیلات نیستیم و نقدینگی ما در این بخش بالا است.

وی درباره واحد‌های فاقد متقاضی مسکن مهر گفت: ۲۴ هزار واحد مسکن مهر فاقد متقاضی است که بخش عمده‌ای از این واحد‌ها در شیرین شهر، رامین و رامشار است.

انتهای پیام/

برچسب ها: مسکن ، مسکن مهر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار