حافظی با اشاره به ضرورت ایجاد مدارس ایمن گفت: وقوع زلزله ۸ ریشتری در تهران جان دانش آموزان را به خطر می‌اندازد.

تهران محروم‌ترین استان‌ کشور به لحاظ فضاهای آموزشیبه گزارش  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا حافظی رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور در نشست مشترک مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران و روسای هیئت مدیره مجامع خیرین مدرسه ساز شهر و شهرستانهای تهران با استاندار تهران اظهار کرد: نخستین خیر مدرسه ساز در کشور، امام خمینی (ره) بود که پس از کمک در این راه ارزشمند جمله‌ای زیبا با این مضمون فرمودند«همه کشور باید مدرسه شود»؛ لذا این پیام فراگیر شد.

حافظی با بیان اینکه هسته مرکزی جامعه خیرین مدرسه ساز در کنار بارگاه ملکوتی حضرت امام رضا (ع) شکل گرفت، اظهار کرد: در سال نخست 16 میلیارد تومان و در سالهای بعد به ترتیب 40، 80 و 132 میلیارد تومان تعهد ایجاد شد و در سال 1388 که اعتبارات دولت در حوزه ساخت فضاهای آموزشی 386 میلیارد تومان بود، خیرین 740 میلیارد تومان تعهد داشتند.

وی ادامه داد: اکنون 37 درصد و به تعبیری 50 درصد مدارس کشور توسط خیرین مدرسه ساز احداث شده است و 650 هزار خیر در داخل و یک هزار خیر مدرسه ساز در خارج از کشور وجود دارد.

ایمن‌ سازی مدارس به 40 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد 

رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور با بیان اینکه استان تهران به لحاظ فضاهای آموزشی از محروم‌ترین استان‌های کشور محسوب می‌شود، تصریح کرد: اگر یک زلزله 8 ریشتری در تهران رخ دهد، جان دانش‌آموزان در خطر خواهد افتاد و اگر مدارس امن احداث شود، حتی مردم نیز در شرایط بحران می‌توانند از آنها استفاده کنند.

حافظی تأکید کرد: برای ایمن سازی مدارس کشور به اعتباری بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی با اشاره به کمپین کلاس گرم مدرسه امن گفت: در مدت زمان کوتاهی که این کمپین در کشور راه‌اندازی شده است و تبلیغات خیلی زیادی هم روی آن صورت نگرفته است، مبالغی از سوی مردم برای استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی مدارس جمع‌آوری شده است و امیدوارم خیلی زود تمام بخاری‌های غیر ایمن مدارس برچیده شود.

۸۵۰۰ کلاس درس استان تهران  نیازمند تخریب و بازسازی

در ادامه علی شهری مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران اظهار کرد: «استان تهران» به لحاظ تراکم دانش‌آموزی وضعیت مناسبی ندارد و جزء چهار استان انتهایی کشور در این زمینه است.

وی به فرسودگی فضا‌های آموزشی استان تهران اشاره و بیان کرد: در حال حاضر ۸۵۰۰ کلاس درس استان تهران باید تخریب و بازسازی و ۱۴ هزار و ۵۰۰ کلاس درس استان تهران نیازمند مقاوم سازی هستند، که آمار مذکور نشان می‌دهد که تهران نیازمند یک فعالیت اساسی در این زمینه است.

شهری افزود: تراکم بالای دانش‌آموزی در استان تهران به نحوی است که در برخی مناطق تعداد دانش‌آموزان در کلاس درس به ۵۲ نفر هم می‌رسد، ضمن اینکه در منطقه ۲۲ تهران نیز به شدت تراکم دانش‌آموزی بالا است و باید در این زمینه هم کاری اساسی صورت گیرد.

مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران با بیان اینکه استان تهران نیازمند ساخت ۱۲ هزار کلاس درس است، گفت: تا سال ۱۴۰۰ باید ۱۲ هزار کلاس درس جدید در استان تهران احداث شود که در این خصوص نقشه راهی ترسیم شده است و اهتمام فرمانداران را نیز طلب می‌کند.

وی افزود: خیرین مدرسه ساز در امر احداث مدارس از دولت جلوتر هستند و باید در این زمینه نیز فعالیت ویژه‌ای پیش بینی شود، زیرا هدف گذاری به گونه‌ای است که بتوانیم ۱۰۰۰ کلاس درس جدید در حوزه شهرستان‌های استان تهران احداث کنیم.

شهری به موضوع استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی مدارس نیز اشاره و تصریح کرد: در حوزه استان تهران کمتر از ۱۰۰۰ کلاس درس نیازمند استانداردسازی سیستم گرمایشی هستند و باید بخاری‌هایی که با شعله مستقیم کار می‌کنند حذف شوند.

وی ادامه داد: در این خصوص کمپین کلاس گرم مدرسه امن هم شکل گرفته است و امیدواریم با کمک استاندار تهران بتوانیم در یک بازه زمانی خیلی کوتاه تمامی این بخاری‌های غیراستاندارد را از کلاس‌های درس تهران جمع‌آوری کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار