معاون شهرسازی شهرداری شهرضا با بیان این‌که ۲۶۳ هکتار از مجموع ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار محدوده قانونی شهر، جزو سکونت‌گاه‌های غیررسمی است، بر اجرای طرح‌های توانمندسازی و ساماندهی این سکونت‌گاه‌ها تاکید کرد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،غلام‌حسین جعفری معاون شهرسازی شهرداری شهرضا امروز در جلسه ستاد بازآفرینی شهری با اشاره به این‌که نوسازی و احیای بافت فرسوده یکی از اولویت‌های شهرداری شهرضا است ، اظهار داشت : اعمال تخفیف 70 درصدی برای نوسازی بافت فرسوده شهری یکی از تمهیدات شهرداری در این راستا است.

وی با اشاره به این‌که آزادسازی و احداث خیابان «برج‌عسگر» با اعتباری بالغ بر 7 میلیارد تومان یکی از  طرح ‌های مهم شهرداری شهرضا در نوسازی بافت فرسوده شهری بوده است ، افزود : عملیات تملک و آزادسازی برای احداث خیابان سردار کشوری به طول 510 متر، با اختصاص اعتبار اولیه یک میلیارد و 500 میلیون تومان آغاز شده است.

معاون شهرسازی شهرداری شهرضا با بیان این‌که ساماندهی سکونت‌گاه‌های غیررسمی شهری از مهمترین ضرورت‌ها برای ارایه خدمات بهینه به شهروندان است ، گفت : مسئولان باید رویکردی بنا بر ارزش‌مداری و احترام به سکونت‌گاه‌ها و ساکنان آن‌ها داشته باشند.

جعفری با اشاره به تصویب طرح مطالعاتی ستاد بازآفرینی شهرضا در ستاد بازآفرینی استان اصفهان ، بیان کرد: محلات حکیم قشقایی، طالقانی، اسلام آباد، خمینی آباد، حسین‌آباد و پانصد دستگاه، محلات هدف در بازآفرینی شهری شهرضا هستند.

26 هزار نفر ساکن در سکونت‌گاه‌های غیررسمی شهرضا

وی با بیان این‌که 263 هکتار از مجموع 2 هزار و 700 هکتار محدوده قانونی شهر شهرضا ، جزو سکونت‌گاه ‌های غیررسمی و نیازمند ساماندهی است ، تصریح کرد : در این مناطق 26 هزار نفر ساکن هستند.

معاون شهرسازی شهرداری شهرضا با اشاره به طرح‌های توانمندسازی سکونت‌گاه‌های غیررسمی شهرضا، تصریح کرد: ایجاد زمین چمن مصنوعی در محله اسلام‌آباد در زمینی به مساحت هزار متر و با اختصاص اعتباری بالغ بر 100 میلیون تومان از جمله این طرح‌ها است.

جعفری با اشاره به اجرای طرح آزادسازی و آسفالت بلوار حکیم قشقایی به طول هزار و 300 متر و با اعتباری بالغ بر 700 میلیون تومان، گفت: محله خمینی‌آباد به صورت آزمایشی برای اجرای طرح ‌های شهرداری در شهرضا انتخاب شده است.

وی ادامه داد: احداث زمین چمن مصنوعی با اعتبار 350 میلیون تومان، برگزاری مسابقات محله‌ای و حمایت از قشر کارگر و کارافتاده و زنان خودسرپرست خانوار توسط کمیته امداد در محله خمینی‌آباد از دیگر برنامه‌های ادارات شهرضا در این محله است.

معاون شهرسازی شهرداری شهرضا با تأکید بر این‌که مهمترین هدف شهرداری از اجرای طرح های عمرانی و خدماتی در این مناطق ، توسعه عدالت در برخورداری از امکانات شهری ، کاستن از معضلات ترافیکی و جلوگیری از مهاجرت به هسته مرکزی شهر است ، اضافه کرد : شهرداری تاکنون 840 میلیون تومان در عوارض صدور پروانه ساختمانی نوسازی بافت فرسوده تخفیف داده است.

سید علی مرتضوی شهردار شهر منظریه در ادامه جلسه با اشاره به طرح مطالعاتی بافت فرسوده و ناکارآمد شهر منظریه، گفت: 14 هکتار از معابر شهر منظریه با عرض کمتر از 6 متر است و 32 هکتار از کل شهر دارای ابنیه با کیفیت پایین است.

13 درصد شهر منظریه دارای بافت فرسوده است

وی با بیان این‌که 82 درصد از شهر منظریه بالای 30 سال از ساخت ابنیه آن می‌گذرد، بیان کرد: 40 هکتار از شهر دارای بافت فرسوده است که معادل 13 درصد از کل شهر است و 2 هزار و 456 نفر در این بافت ساکن هستند.

شهردار شهر منظریه با اشاره به این‌که 34 درصد شهر در بافت فرسوده قرار دارد، خاطرنشان کرد: عمروآباد محله هدف از بازآفرینی است این محله هیچ خدمات اساسی مانند مراکز فرهنگی، درمانی، آموزشی و تفریحی ندارد.

مرتضوی با بیان این‌که 35 طرح برای شهر منظریه در نظر گرفته شده که نخستین طرح تکمیل و اجرای بلوار اصلی شهر است، بیان کرد: تعریض معابر اصلی محله، ساماندهی کوچه‌ها و مرمت برج کبوتر، احداث پارک و فضای سبز از دیگر طرح ‌ها است.

وی با بیان این‌که دغدغه اصلی مدیریت شهری تکمیل بلوار اصلی شهر است، ادامه داد: سه برج کبوترخانه، کتابخانه مرکزی و پردیس شهرداری به مساحت 10 هزار متر از دیگر طرح ‌های شهرداری منظریه است که با همکاری دستگاه‌ها در شهر منظریه اجرایی می‌شود.

شهردار شهر منظریه با بیان این‌که 5 محله وصف ، عمروآباد ، بابوکان ، اسفه‌سالار و خسروآباد محله‌های شهر منظریه است که در بافت فرسوده قرار گرفته‌اند، اضافه کرد: 36 هکتار از شهر منظریه عمر بالای 30 سال دارد، 33 هکتار دارای بناهای تخریبی و 65 هکتار از بافت این شهر فاقد سازه است.

علی‌اصغر رفیعی‌نژاد فرماندار شهرضا  در ادامه این جلسه با بیان این‌که دولت از زمانی که ستاد بازآفرینی را مطرح کرد در کنار آن تسهیلات خوبی قرار داد، اظهار داشت: بخش خصوصی و مردم باید از تسهیلات ارزان قیمت استفاده کنند و از تولید و اشتغال و ثروت بهره‌مند شوند.

وی با تأکید بر این‌که استفاده از توان مردم در بازسازی مناطق فرسوده مغفول مانده است، افزود: دولت تا سقف 110 میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت می‌دهد باید مردم را برای استفاده از این تسهیلات ترغیب کرد.

اختصاص 3 هزار میلیارد ریال برای بافت فرسوده استان اصفهان

فرماندار شهرضا  با اشاره به این‌که برای احیای بافت های فرسوده حدود 60 هزار میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده است، بیان کرد: از این میزان 3 هزار میلیارد ریال سهم استان اصفهان است که جذب این اعتبار تابع پیشرفت فعالیت طرح ها است و در پنج قسط 20 درصد پرداخت می‌شود.

رفیعی‌نژاد با بیان این‌که توسعه باید همه جانبه باشد و همه محلات شهرضا باید برخوردار باشند، خاطرنشان کرد: دستگاه‌ها و ادارات شهرستان شهرضا به ویژه میراث فرهنگی، شهرداری و راه و شهرسازی باید بر اساس شرح وظایف خود در ستاد بازآفرینی اقدامات لازم را انجام دهند.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.