کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: بررسی ساختار امنیتی منطقه از مهمترین محور‌های مذاکراتی تهران_بغداد است.

کشورهای همسایه شاه‌راهی درجهت دور زدن تحریم‌های آمریکا

سیروس برنابلداجی کارشناس مسائل غرب آسیا و عضو هیات علمی دانشگاه در گفت‌و گو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به سفر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به عراق و رایزنی مقامات دوکشور درباره محور‌ها و جزئیات قابل ارزیابی در این سفر اظهار کرد: به طور طبیعی سفر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به عراق و رایزنی با مقامات ارشد این کشور حول دو محور اساسی ارزیابی خواهد شد که یکی از این دو محور مناسبات اقتصادی دو جانبه بین دو کشور بوده و دیگری ساختار امنیتی منطقه است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از جزئیات محور اول مذاکرات سران دو کشور ایران و عراق به‌طور قطع تاکید بر اجرای آن بخش از توافق نامه‌هایی است که طی سال‌های گذشته  به خصوص پس از مارس ۲۰۰۳ (بهار ۱۳۸۳) بین دو کشور منعقد شده، اما تاکنون به صورت کامل در بخش‌های مختلف به اجرا در نیامده است .

وی ادامه داد: همچنین در راس این محورها  باید به موضوعات مهمی نظیر انتقال انرژی از سوی ایران به کشور عراق، سه خط ریلی که قراربود تا نقطه صفرمرزی شلمچه به سمت بصره کشیده شود، مدیریت آب‌های اهوار جنوب عراق و حل اختلافاتی که در این زمینه وجود داشته و همچنین بحث مهم ریزگرد‌ها و مدیریت آنها اشاره کرد. ناگفته نماند که موضوع دیگری که به‌طور احتمالی  در مذاکرات دو جانبه دو کشور ایران و عراق مطرح خواهد شد موضوع عتبات عالیات و چگونگی شرکت جمهوری اسلامی ایران در نوسازی و بازسازی این کشور خواهد بود.  افزون بر این موارد ممکن است درباره انواع مختلف توریسم نظیر اکوتوریسم، مدیکال توریسم "medical tourism " یا توریسم پزشکی  نیز مذاکراتی انجام شود.

کارشناس مسائل عراق مدیریت گروه های معارض در منطقه را  یکی دیگر از محورهای قابل ارزیابی در مذاکرات دو جانبه ایران و عراق دانست و تصریح کرد: چگونگی حضور نیروهای مستقر در قلمرو جغرافیایی عراق نوین با تاکید بر منطقه اقلیم کردستان یکی دیگر از موارد مهم مورد طرح در این مذاکرات خواهد بود. علاوه براین احزابی نظیر دموکرات،کومله، پژاک و دیگر گروه های این چنینی که بخشی از آنها در نقاط شرقی ترکیه قرار داشته و بخش قابل توجهی از آنها هم در نقاط کور یا برخی مناطق تحت مدیریت امنیتی مسعود بارزانی یا همان حزب دموکرات هستند از دیگر مسائل مهمی است که در این مذاکرات مورد توجه قرارگرفته خواهد شد.

بلداجی چگونگی روند دور زدن تحریم های ایالات متحده آمریکا را از دیگر محورهای مذاکراتی میان  تهران_بغداد دانست و افزود: مساله مهم دیگری که به نظر می‌رسد در اولویت‌های مذاکرات ظریف و مقامات ارشد کشور عراق قرار خواهد گرفت چگونگی دور زدن تحریم‌های کاخ سفیداز طریق عراق خواهد بود.

وی گفت: به بیانی دیگر بر اساس حسن همجواری ایران و عراق این توقع از کشور مسلمان و دوست ایران می‌رود که در شرایط فعلی در مسیر همکاری با ایران گام بردارد. همچنین باتوجه به اجلاسی که قرار است در ۱۳ و۱۴ فوریه (۲۴ و ۲۵ بهمن) به رهبری ایالات متحده آمریکا در لهستان برگزار شود تا نوعی اجماع ضد ایرانی را در سطح بین المللی رقم بزند، به عقیده من برگزاری چنین مناسبات دو جانبه ای بین تهران و بغداد می‌تواند اهمیت زیادی داشته باشد.

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به مناسبات منطقه‌ای تهران_بغداد و بررسی آن در نشست ظریف  با مسئولان عراق ادامه داد: مسائل مختلفی مناسبات منطقه‌ای دو کشور در این رایزنی ها بررسی شد، به طور مثال ادامه فعالیت‌های داعش در حد واسط مرز جغرافیایی بغداد_دمشق  با توجه به نفوذ طبیعی جمهوری اسلامی ایران در عراق و  سوریه  قطعا یکی از مباحث مهم در رایزنی‌های مقامات دو کشور خواهد بود.

بلداجی  با اشاره به چگونگی مبادلات تهران_بغداد را پس از نشست سران دوکشور خاطرنشان کرد: این مسئله بیش از هرچیز بستگی به نتایج نانوشته و غیر علنی مذاکرات دارد، اما تا آنجایی که از شخصیت برهم صالح رییس جمهور  و عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق بر می‌آید، همچنین باتوجه به هماهنگی خوب این افراد با جمهوری اسلامی ایران به نظر می‌رسد که در مجموع و باتوجه به روابطی که بین این دو مقام ارشد و  اجرایی بغداد وجود دارد احتمالا بتوان از طریق روش های بازرگانی تبادل یا همان کالا به کالا به برخی از نیازهای کشورمان  دست پیدا کنیم .

وی تاکید کرد: به تعبیری دیگر می‌توان اقلامی نظیر مصالح ساختمانی، تولیدات پتروشیمی و مواد غذایی را  به کشور عراق صادر کرده و به‌طور متقابل بخشی از نیاز‌های پولی و بانکی مان را از طریق یورو و دلار تامین کنیم. ناگفته نماند که می‌توان برخی دیگر از اقلام اساسی کشور را نیز به‌صورت با واسطه  دریافت کرد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار