شرکت هوآوی کارمند چینی خود را که در لهستان به جرم جاسوسی دستگیر شده بود، اخراج کرد.

اخراج کارمند چینی هوآووی به جرم جاسوسیبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از رویترز، شرکت چینی سازنده تجهیزات ارتباطاتی «هوآوی» امروز (شنبه) اعلام کرد کارمند چینی خود را که در لهستان به اتهام جاسوسی دستگیر شده، اخراج کرده است.

مقامات لهستان دیروز (جمعه) «وانگ تایینگ» و یک مقام امنیتی این کشور را به اتهام جاسوسی دستگیر کردند. این مسئله می‌تواند نگرانی‌های امنیتی غرب را درباره هوآوی و روابط آن با دولت چین افزایش دهد.

دستگاه‌های اطلاعاتی لهستان پس از بازرسی از دفاتر محلی شرکت چینی هوآوی و دفاتر شرکت ارتباطاتی لهستانی، یکی از کارکنان چینی شرکت هوآوی و یک شهروند لهستانی متخصص در حوزه امنیت شبکه را به اتهام جاسوسی دستگیر کردند.

هوآوی در بیانیه‌ای اعلام کرد که «اقدامات ادعایی وانگ ارتباطی با این شرکت ندارد». در این بیانیه آمده است: «طبق ضوابط و شرایط قرارداد کار در شرکت هوآوی، ما این تصمیم را گرفتیم؛ زیرا این رویداد سبب رسوایی هوآوی شده است». جو کلی، سخنگوی هوآوی، از دادن هرگونه جزئیات بیشتر در این خصوص امتناع کرد.

در بیانیه این شرکت همچنین آمده است: «شرکت هوآوی تمامی قوانین و مقررات قابل اجرا را در کشورهایی که در آن فعالیت دارد رعایت می‌کند و ما همه کارمندان خود را ملزم می‌کنیم از تمامی قوانین و مقررات کشورهایی که در آنها مستقر هستند، پیروی کنند».

یک سخنگوی سرویس امنیتی لهستان پیشتر به رویترز گفته بود اتهاماتی که بر مبنای آنها این افراد دستگیر شده‌اند، به اقدامات فردی مربوط است و مستقیما به شرکت چینی مرتبط نمی‌شود. دو فرد دستگیرشده تفهیم اتهام شده‌اند و ممکن است برای سه ماه در بازداشت بمانند.

هوآوی، بزرگترین شرکت تولیدکننده تجهیزات ارتباطات راه دور در جهان، به دنبال ادعای آمریکا مبنی بر آنکه تجهیزات این شرکت می‌تواند توسط دولت پکن برای مقاصد جاسوسی مورد استفاده قرار بگیرد، در غرب با استنطاق و تحقیق سخت‌گیرانه‌ای مواجه شده است. تاکنون هیچ شواهدی مبنی بر اثبات ادعای آمریکا اعلام عمومی نشده و این شرکت با قاطعیت این اتهامات را رد کرده است؛ اما چندین کشور غربی دسترسی هوآوی به بازارهای خود را محدود کرده‌اند.

«ماچی واسیک» معاون رئیس سازمان اطلاعات لهستان، به خبرگزاری این کشور گفت: شهروند چینی کارمند یک شرکت بزرگ الکترونیکی است و فرد لهستانی نیز در حوزه امنیت شبکه فعالیت می کرده است.

کانادا نیز اول دسامبر سال 2018 «منگ وانژو»، مدیر مالی شرکت مخابراتی هوآوی، را به‌دلیل «نقض تحریم های آمریکا» بازداشت کرد. این اقدام باعث تنش‌های دیپلماتیک بسیاری در روابط چین و کانادا شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار