­وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد اظهارات دبیر کل ناتو درباره مناقشه نقض پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، مانع گفتگو‌های سازنده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ­وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه اعلام کرد، اظهارات ینس استولتنبرگ، دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) درباره آمادگی این سازمان برای یک سناریوی نظامی در جهت حل و فصل مناقشه نقض پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، مانع گفتگو‌های سازنده است.

وزارت امور خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «مسکو از اظهارات ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو در مصاحبه‌اش با خبرگزاری نروژی درباره آمادگی ناتو برای اقدامات نظامی به منظور حل اختلاف حول پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، سردرگم شده است.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «تلاش‌ها برای هدایت گفتگو‌های کنونی به شکل ضرب الاجل، همانطور که استولتنبرگ در گذشته گفت، "آخرین شانس" روسیه را در ذهن تداعی می‌کند و در جهت مخالف بیانیه‌هایی است که از اولویت ناتو در زمینه حفظ این پیمان صحبت کرده اند. چنین بیانیه‌هایی برای بررسی شرایط از طریق گفتگوی حرفه‌ای مانع تراشی می‌کنند.»

استولتنبرگ در مصاحبه با خبرگزاری نروژی اعلام کرده بود، اگر روسیه فرصت نهایی دوم فوریه را برای اصلاح نقض پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد از دست بدهد، ناتو آماده است تا از توان نظامی خود استفاده کند. همچنین پیش از این مصاحبه، این مقام ارشد ناتو در مصاحبه‌ای با یک خبرگزاری آلمان گفته بود، روسیه آخرین فرصت خود را برای همسو شدن با پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد دارد.

مسکو و واشنگتن به طور مکرر یکدیگر را به نقض این پیمان هسته‌ای متهم می‌کنند. طبق این پیمان پرتاب موشک‌های بالستیک و کروز با برد بین ۱۰۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر ممنوع است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در ماه اکتبر گذشته اعلام کرد قصد داشته آمریکا را از این پیمان خارج کند، اما متحدان اروپایی‌اش او را در ماه دسامبر ترغیب کردند تا به روسیه فرصتی ۶۰ روزه برای همسو شدن با این پیمان بدهند.

در طرف مقابل روسیه با رد این اتهامات از تسلیحات مستقر آمریکا در اروپا شکایت کرده است، تسلیحاتی که توانایی شلیک موشک‌های کروز‌هایی را دارد که برد آن ناقض پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد است.

انتهای پیام/

برچسب ها: روسیه ، ناتو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار