به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ،و به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان، مجتبی شریعتی نیاسر پیش از ظهر چهارشنبه در نشست شورای معاونان آموزشی دانشگاههای منطقه ۶ کشور در دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان این که وضعیت غیرقابل قبول رشد کمی در حوزه آموزش عالی توجه همه مسئولان و دست اندرکاران را به خود معطوف داشته است، اظهار داشت: این رشد غیرمنطقی سبب شده که امروز در اکثر مناطق و شهرهای کوچک، مراکزی وابسته به وزارت علوم تشکیل شود و به ارائه خدمات با کیفیت بسیار پایین بپردازند.
وی افزود: از سال ۱۳۹۳ مهار رشد کمی مراکز آموزش عالی به عنوان یک پروژه در دستور کار وزارت علوم قرار گرفت که به رغم فشارهای بسیار زیاد، از توسعه بی رویه و رشد کمی غیرمنطقی مراکز آموزش عالی جلوگیری شد.
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کیفی سازی را گام بعدی در راستای ارتقاء آموزش عالی کشور عنوان کرد و ادامه داد: سه شعار محوری کنترل کمی، ارتقا کیفی و اقتدار و هماهنگی، از جمله برنامههای این وزارتخانه از ابتدا بوده که موضوع رشد کمی تاحد بسیار زیادی مهار شد، اما در ارتقای کیفی نیاز به فعالیتهای فراوان داریم.
وی مدیریت منطقهای را ازجمله کلیدواژههای اصلی آمایش آموزش عالی کشور دانست و افزود: بر این اساس لازم است نظام تصمیم سازی آموزش عالی در مناطق مختلف کشور متمرکز شده و دانشگاههای مطرح و بزرگ منطقهای با محوریت در این تصمیم سازی، خرد جمعی و همفکری دیگر مراکز را به سمت تصمیم گیری در ستاد هدایت نمایند.
شریعتی نیاسر با اشاره به مأموریت گرایی به عنوان دیگر کلیدواژه اصلی آمایش آموزش عالی کشور تصریح کرد: برنامه محوری از رموز موفقیت فردی و اجتماعی همه انسانها است و بنابراین لازم است مدیران بخشهای مختلف آموزش عالی ضمن تعیین مأموریت مجموعه تحت مدیریت خود، آن بخش را صرفاً در راستای اهداف و مأموریتهای تعریف شده هدایت نمایند.
وی اضافه کرد: با توجه به کثرت دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در کشور، ضروری است اهداف و زمینه مأموریت دانشگاهها مشخص و مراکز آموزش عالی منطبق بر زمینه تعریف شده برای فعالیت خود و نیز ردههای تعیین شده برای جذب دانشجو حرکت کنند.
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کرد: ضروری است تا در راستای این مأموریت گرایی رشته های دانشگاهی بازتعریف و رشتههایی که در راستای برنامههای دانشگاهها نیستند حذف شوند.
شریعتی نیاسر ساماندهی و متمرکز کردن ظرفیتهای آموزش عالی را دیگر کلید واژه مهم آمایش آموزش عالی کشور دانست وگفت: ضروری است تا با یک برنامه منسجم نظامهای متفرقه و پراکنده دانشگاهی یکپارچه شده و از ظرفیتهای آنها به نحو مطلوب استفاده گردد.
وی ادامه داد: قائل به این هستم که کنکور به صورت متمرکز در همه سطوح حذف شود، اما این موضوع به صورت زودهنگام قابل تحقق نیست و شاید تا سه سال آینده به طول انجامد.
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این که تا امسال بیش از ۸۵ درصد داوطلبان برمبنای سوابق تحصیلی به دانشگاه میروند، افزود: ۲۵ اسفندماه سال جاری رشته محلهایی که کنکور آنها حذف میشود معرفی و در سال ۹۸ صرفاً درصد کمی از رشته محلهای پرمتقاضی از طریق کنکور دانشجو خواهند گرفت.
شریعتی نیاسر در پایان تصریح کرد: پیش بینی میشود با این تدبیر، ضمن کاهش درصد قابل قبولی از داوطلبان کنکور در سال آینده، فشار و بار روانی خانوادهها نیز کاهش پیدا کرده و زمینه لازم برای حذف کنکور از دیگر رشتهها در سالهای بعد فراهم شود.
انتهای پیام/پ