رئیس‌جمهور آمریکا با عقب‌نشینی از تصمیم خود برای اعلام حالت فوق‌العاده در این کشور، بار دیگر از دموکرات‌ها خواست با اختصاص بودجه برای ساخت دیوار در مرز مکزیک موافقت کنند.

ترامپ برای ایجاد مانع فولادی در مرز مکزیک ۵/۷ میلیارد دلار درخواست کردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از راشا تودی، درحالیکه پیش‌بینی می‌شد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در سخنرانی شب گذشته خود در کاخ سفید به وعده خود درباره اعلام وضعیت اضطراری در این کشور عمل کند، وی از انجام چنین کاری صرف‌نظر کرد.

ترامپ پیشتر وعده داده بود که در صورت امتناع دموکرات‌ها از تصویب بودجه ساخت دیوار در مرز مکزیک، طبق اختیارات ریاست‌جمهوری خود در کشور حالت فوق‌العاده اعلام و بدون مشورت با کنگره، مرز مکزیک را دیوارکشی خواهد کرد.

اما رئیس‌جمهور آمریکا شب گذشته در سخنرانی خود در کاخ سفید که به صورت زنده از شبکه‌های تلویزیونی مختلف این کشور پخش شد، با عقب‌نشینی از این وعده، بار دیگر از اعضای دموکرات کنگره درخواست کرد که با اختصاص بودجه برای ساخت دیوار در مرز مکزیک موافقت کنند.

وی در این سخنرانی در توجیه تصمیمش برای ساخت دیوار مرزی، از "بحران انسانی" در مرز مکزیک به دلیل مهاجرت غیرقانونی به آمریکا خبر داد و اختصاص ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار برای ایجاد «موانع فولادی» در مرز آمریکا با این کشور را خواستار شد. ترامپ همچنین گفت تعداد آمریکایی‌هایی که امسال از مصرف بیش از حد مواد مخدر خواهند مرد بیشتر از تعداد آمریکایی‌هایی است که در جنگ ویتنام کشته شدند و این در حالی است که ۹۰ درصد این مواد از مرزهای جنوبی وارد آمریکا می‌شود.

سخنرانی تلویزیونی ترامپ خطاب به مردم آمریکا در هجدهمین روز تعطیلی دولت صورت گرفت. او صراحتا اعلام کرده است که تا بودجه ۵ میلیارد دلاری مورد نظرش برای ساخت دیوار در مرز مکزیک تامین نشود، دولت را همچنان در تعطیلی نگه خواهد داشت؛ حتی اگر این تعطیلی ماه‌ها یا سال‌ها طول بکشد!

در مقابل، دموکرات‌ها نیز که با آغاز به کار کنگره جدید، دست بالا را در مجلس نمایندگان پیدا کرده‌اند به صراحت اعلام کرده‌اند که حتی یک دلار دیگر نیز به بودجه ۱.۷ میلیارد دلاری وزارت امنیت داخلی آمریکا (که مسئولیت کنترل مرزها را برعهده دارد) اضافه نخواهند کرد.

هرچند به نظر می‌رسد هدف اصلی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان از این جدال بودجه‌ای، محکم کردن پایگاه اجتماعی خود برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ است، اما دود این رقابتِ پنهان انتخاباتی اکنون تنها به چشم مردم عادی آمریکا و کارکنان دولت می‌رود. 

تاکنون هیچ دولتی در آمریکا بیش از ۲۱ روز تعطیل نبوده و بنابراین، اگر تعطیلی دولت ترامپ تا شنبه آینده (۲۲ دی‌ماه) طول بکشد، این طولانی‌ترین تعطیلی دولت در تاریخ آمریکا خواهد بود.

برای اطلاع از بخشی از تبعات تعطیلی دولت آمریکا بر زندگی مردم این کشور، اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار