وزیر فرهنگ گفت: کارگروه صیانت از نشر با حضور وزارت فرهنگ،‌ نیروی انتظامی و قوه قضاییه برای حمایت از ناشران ایجاد شده است.


حدود یک میلیون کتاب قاچاق در طول دو ماه ضبط شده است/ کارگروه صیانت از نشر با جدیت قاچاق را دنبال می‌کندبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای پاسخگویی به سوال شهاب نادری نماینده مردم اورامانات درباره علت تضعیف حقوق انتشارات و اهل فرهنگ در صحن علنی امروز (سه‌شنبه ۱۸ دی ماه) حضور یافت.

وی در ابتدا با بیان اینکه قاچاق کتاب متأسفانه در سال‌های اخیر توسعه پیدا کرده است، گفت: فضای پدید آمده در حوزه نشر نیازمند کمک نهاد‌های مختلف مانند مجلس است.

صالحی افزود: کارگروه صیانت از نشر توسط وزارت فرهنگ، نیروی انتظامی و قوه قضاییه ایجاد شده که اقدامات جدی در حوزه مقابله با قاچاق کتاب انجام داده است و توانسته از نیمه آبان ماه تا به امروز حدود یک میلیون کتاب قاچاق را ضبط و کشف کند، همچنین برخی مجموعه‌ها را که در ارتباط با قاچاق کتاب فعالیت داشتند را هم دستگیر کرده‌اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: فرصت‌هایی که قاچاق کتاب از مولفان می‌گیرد بسیار سخت و بد است و سرمایه اجتماعی و معنوی اهالی نشر توسط قاچاق کتاب به تاراج می‌رود که امیدواریم قوه قضاییه فرصت‌های برای قاچاق را در حوزه نشر و چاپ کاهش دهد.

وی تأکید کرد: در کنار بحث موضوع مبارزه با قاچاق کتاب، ما نیاز داریم تا مجلس هرچه سریع‌تر لایحه مالکیت فکری را تصویب کند، اکنون ما از قانون حمایت از مولفین و مصنفین مصوب سال ۴۸ استفاده می‌کنیم که باید اصلاح و به روز شود.

صالحی اظهار کرد: برای حمایت از حقوق اهالی فرهنگ و نشر توافقی را با قوه قضاییه داشته‌ایم تا شعبه‌های شورای حل اختلاف رسانه، فرهنگ و هنر شکل بگیرد که این موضوع از ماه آینده آغاز به کار خواهد کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دوم سخنان خود با تأکید بر اینکه محافظت از ناموس فکری و اقتصادی ناشران بسیار مهم است، گفت: در این چند ماه اخیر اتفاقات خوبی در زمینه مبارزه با قاچاق کتاب انجام شده و شبکه وسیعی که با بساط فروشان و جزئی فروشان قاچاق مرتبط بودند هم مندهم شد، لذا ما در یک مسیر درست و با جدیت حرکت می‌کنیم.

وی افزود: البته با وجود بودجه و منابع اندک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سهم ۲.۵ درصدی این وزارتخانه از کل بودجه عمومی باید انتظارات از حمایت اقتصادی فرهنگ و نشر واقع گرایانه باشد.

صالحی ادامه داد: ما تلاش کرده‌ایم تا در همین دوره حضور با سفر به ۱۱ استان تفاهم نامه‌هایی را با استانداران با عنوان یک برنامه سه ساله امضا کنیم و در این مورد هم ۱۸۰ میلیارد تومان بودجه اختصاص داده‌ایم تا نشان دهیم که افق حرکت ما تنها معطوف به تهران نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار