رئیس پلیس فتای خراسان جنوبی گفت:میزان وقوع پرونده‌های جرائم فضای مجازی استان از ابتدای سال حدود ۱۰۰ درصد افزایش داشته است.

سرهنگ محمدپور رئیس پلیس فتای خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند؛گفت:از ابتدای سال تا آذر ماه امسال وقوع جرایم سایبری در سطح استان به نسبت مشابه سال گذشته بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داشته است.

وی افزود:در ۹ ماه امسال برداشت‌های اینترنتی غیرمجاز از حساب‌های بانکی افراد با ۵۰ درصد کل جرائم استان و کلاهبرداری رایانه‌ای به عنوان دومین جرم با ۲۷ درصد فراوانی کل جرائم استان و جرم سوم انتشار فیلم خصوصی و خانوادگی افراد در بستر فضای مجازی و جرم چهارم نیز ممانعت غیرمجاز از دسترسی اشخاص از سامانه‌های خود و یا هک سیستم‌های رایانه‌ای و مورد پنجم نیز بحث مزاحمت‌های اینترنتی است.

سرهنگ محمدپور گفت:با تلاش شبانه روزی همکاران و هماهنگی و تعامل خوب فی مابین مجموعه پلیس فتای استان و مراجع قضایی در حوزه جرایم سایبری بیش از ۱۸۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش کشف داشتیم.

رئیس پلیس فتای خراسان جنوبی افزود:سال گذشته میزان مبلغ جرائم مالی فضای مجازی استان حدود ۳۵۲ میلیون تومان بوده است که متأسفانه در ۹ ماه ابتدای امسال مجموع ریالی جرایم استان بیش از ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بوده است.

وی گفت:هم استانی ها در بستر فضای مجازی و خرید‌های اینترنتی نهایت دقت داشته را باشند چرا که کالایی که در فضای حقیقی غیرمجاز و ممنوع است قطعا در فضای مجازی نیز ممنوع و غیرمجاز است.

سرهنگ محمدپور افزود:یکی از مواردی که ما می‌توانیم در این حوزه در دام کلاهبرداری و شیادان فضای مجازی قرار نگیریم این است که اقلام  و کالا‌های ممنوعه را در فضای مجازی خریداری نکنیم چرا که احتمال دارد درگاه بانکی یک درگاه بانکی جعلی باشد و تمامی حساب‌ها مورد کلاهبرداری قرار بگیرد و خالی شود.

رئیس پلیس فتای خراسان جنوبی اظهار کرد:هم استانی ها به هنگام خرید‌های اینترنتی نهایت دقت را داشته باشند چرا که در برخی مواقع طمع بیش از اندازه و تفاوت قیمت کالای عرضه شده در بستر فضای مجازی با قیمت واقعی آن در سطح جامعه می‌تواند یکی از نشانه‌های کلاهبرداری مالی باشد که در فضای مجازی شیادان به آن متوسل می‌شوند.

وی گفت:پیش از هرگونه خرید ابتدا قیمت واقعی کالا در فضای حقیقی را اطلاع یابند و سپس نسبت به بررسی فروشگاه اینترنتی که کالا را عرضه می‌کند نیز یک اطلاعات اولیه به دست آورند به عنوان مثال آیا این فروشگاه دارای نماد اعتماد الکترونیکی است و یا اینکه این فروشگاه دارای یک عقبه و سابقه‌ای در فضای حقیقی است یا نه و یا مدیران و گردانندگان آن افرادی هستند که پایبند به قراردادی که در بستر فضای مجازی با آن‌ها منعقد می‌کنیم باشند و کالا و خدماتی را که قرار است به دست ما برسانند با همان شرایط و اوصاف به دست ما می‌رسد یا نه.  

انتهای پیام/غ

افزایش وقوع پرونده‌های جرائم فضای مجازی

برچسب ها: فضای مجازی ، پلیس فتا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.