طرح کاهش صفر پول ملی این بار به دست همتی تبدیل به لایحه شده، به دولت آمده و اجرای آن کلید خورده است.

به گزارش خبرنگار  بورس، بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، پس از رونمایی ایران چک ۵۰ هزار تومانی که طرح جدید و پر معنایی را به تصویر کشید، گمانه زنی‌ها برای کاهش تعداد صفر‌های پول ملی، افزایش پیدا کرده است.

عده‌ای از کمرنگ بودن ۴ صفر در این چک پول حدس‌هایی را در ارتباط با حذف صفر از پول ملی زدند و دلایلی را هم عنوان کردند تا اینکه صبح امروز رئیس کل بانک مرکزی به تمام این گمانه زنی‌ها خاتمه داده و خبر از حذف ۴ صفر در آینده نزدیک داد.

اما و اگرهای کاهش صفرهای پول ملی/آیا قدرت خرید مردم بیشتر می شود؟

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در نشست با کمسیون ولایی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: لایحه حذف چهار صفر از پول ملی را تدوین و به دولت تقدیم کرده ایم تا بتوانیم این موضوع را عملیاتی کنیم.

حال با تایید این موضوع باید به تبعات و آثار آن پرداخت و بررسی کرد که آیا کاهش صفر از پول ملی مشکلات ملی و معیشتی را برطرف می‌کند؟


بیشتر بخوانید:ثبات بخشی اقتصاد، پیش نیاز حذف ۴ صفر از پول ملی


 

تورم مانع اجرایی شدن طرح کاهش صفر از پول ملی می‌شود

نیما امیر شکاری، مدیر گروه بانکداری الکترونیکی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی در گفت و گو با خبرنگار  بورس، بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: طرح کاهش صفر از پول ملی تبعات متفاوتی دارد. اولین آثار مثبت آن در جامعه، سهولت در اتصال به نرم افزار‌های جهانی نظیر سوئیفت یا شبه سوئیفت هاست زیرا این شبکه‌های پولی و بانکی توانایی ثبت ۱۸ رقم اعداد را دارند.

وی افزود: البته این موضوع در حال حاضر در دست بررسی و ارائه راهکار‌هایی برای کاهش هزینه هاست. مورد دیگری که به نحوی هم مثبت و هم منفی است، اثر این موضوع بر تورم است. اگر کشور‌ها قادر به  اثبات نرخ تورم در چندین سال باشند قطعا می‌توان حذف صفر‌ها را راهکار مناسبی برای فرار از تورم‌های عظیم دانست.

امیرشکاری بیان کرد: در حال حاضر زیر ساخت‌ها برای حذف صفر در کشور وجود ندارد، زیرا ما ماهانه شاهد نوسانات تورمی هستیم، این موضوع دردی را از اقتصاد ایران دوا نخواهد کرد. چنانچه در آینده برای اجرایی شدن این طرح، باید هزینه‌های اضافی را برای چاپ اسکناس‌های جدیداعمال کنیم.

وی ادامه داد: مشکل بعدی که در اجرای این طرح پیش روی ما قرار می‌گیرد، وجود اعشاری سرگردان در نظام پولی است به طور مثال اگر رقم ۱۲۷۵۰ تومان با حذف صفر‌ها تبدیل به ۱.۲۷۵ می شود این واحد به چه عنوانی خوانده خواهد شد؟ این همه سوالاتی است که بانک مرکزی باید در طرح ارائه شده به دولت پاسخ داده باشد.

مدیر گروه بانکداری الکترونیکی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی گفت: مشکل بعدی نرم افزار‌های میان دستگاهی است که تعریف مالی آن‌ها بر مبنای صفر‌های ریالی است نه بر مبنای صفر‌های حذف شده و در نهایت باید برای جایگزین نرم افزار‌های جدید هم هزینه‌های هنگفتی پرداخت شود.

وی افزود: طرح مذکور طرح خوبی است و در کشور‌هایی نظیر ترکیه اجرایی شده است و عمده دلیل موفقیت آن هم گردش مالی بالا با کشور‌های جهانی است اما این موضوع در شرایط حال حاضر تاثیری بر زندگی و معیشت مردم نخواهد داشت.

اما و اگرهای کاهش صفرهای پول ملی/آیا قدرت خرید مردم بیشتر می شود؟

اجرایی شدن طرح کاهش صفر پول ملی زمانبر است

یک مقام آگاه در بانک مرکزی در گفتگو با رسانه ها، درخصوص حذف صفر‌ها از پول ملی اظهارکرد: این طرح در مدت کوتاهی قابل اجرا نیست.

وی افزود: برای آماده‌سازی مقدمات اجرای این طرح، ۲ سال زمان نیاز است و فرایند اجرای آن کوتاه مدت نیست.

پیش از این مسئولان بانک مرکزی حذف صفر‌ها از پول ملی را منوط به کنترل پایدار نرخ تورم عنوان می‌کردند و معتقد بودند در شرایط تورمی نباید اقدام به حذف صفر‌ها از پول ملی کرد چرا که احتمال گرد شدن ارقام (بهای کالا‌ها و خدمات) به سمت بالا و همچنین بازگشت صفر‌ها پس از چند سال وجود دارد؛ بنابراین از لوازم اجرای موفق سیاست حذف صفر‌ها از پول ملی، حذف عوامل بروز تورم (وابستگی نظام بانکی به منابع بانک مرکزی، وابستگی دولت به درآمد‌های نفتی) است و اجرای این طرح در شرایط تورم تک رقمی و ثبات قیمتی است.

رضا نسل شریف، کارشناس مسائل بانکی در گفت و گو با خبرنگار  بورس، بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در این مورد می‌گوید: کشور در حال حاضر شرایط اقتصادی تحمل چنین تغییری را ندارد و معتقدم باید فکری به حال تورم شده سپس به این موضوع بپردازیم.

وی افزود: به طور مثال وقتی جنسی نوسان قیمتی دارد چه فرقی می‌کند که ۰۰، ۷۵۰۰ تومان باشد یا ۷۵ تومان! این طرح بیشتر در کشور‌هایی موفق می‌شود که نرخ تورم آن‌ها در ۴ الی ۵ سال تغییر نکرده باشد.

نسل شریف تاکید کرد: افزایش GDP و ثبات قیمتی در بازار ها، می‌تواند شروعی برای کاهش تعداد صفر‌های پول ملی باشد. این موضوع تاثیری بر اقتصاد نخواهد گذاشت حداقل در این بازه زمانی هیچ تاثیری ندارد.

در ادامه بررسی این موضوع به سراغ یک تولید کننده رفتیم تا نظر او را هم جویا شویم.

این فعال اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار  بورس، بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، می‌گوید: به نظر ما تولید کنندگان، زمانی می‌توان صفر‌ها را حذف کرد که اجناس با قیمت معقول و بدون دخالت دلالان در بازار خرید و فروش شود.

وی افزود: اگر بانک مرکزی بتواند قیمت گذاری ها دربازار را با کمک ستاد تنظیم بازار کنترل کند، حذف این صفر‌ها تجارت‌های جهانی را هم سهل الوصول‌تر می‌کند.

این تولید کننده معتقد است که تورم عامل کاهش قدرت خرید مردم در بازارهاست، اگر نرخ تورم ثابت و کاهشی باشد، کاهش صفر‌های پول ملی ضربه‌ای به بدنه وارد نکرده بلکه معاملات تجاری را هم آسان‌تر خواهد کرد.

حسین توکلیان، کارشناس مسائل بانکی هم در گفت و گو با خبرنگار  بورس، بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، تصریح کرد: در حال حاضر زیر ساخت لازم برای حذف ۴ صفر در کشور تعریف نشده است و شاید اگر بانک مرکزی بتواند این زیرساخت‌ها را به درستی و قدرتمند تعریف کند، این طرح موفق باشد.

وی افزود: اما زمانی که کشور در نوسانات زیادی معاملات خود را انجام می‌دهد بودن یا نبودن صفر‌ها چاره کاهش نرخ تورم و نوسانات ارزی نیست.

این بررسی ها و اظهار نظرها حاکی از آن است که پیش نیاز اصلی برای کاهش صفر‌های بانکی، ثبات نرخ تورم در یک دوره بلند مدت است. اما آیا مطرح شدن این موضوع می‌تواند خود جوی روانی را برای کاهش التهابات بازار‌ها به دنبال داشته باشد؟ باید دید که این اما و اگر‌هایی که امروز از گوشه و کنار دستگاه‌های دولتی در مورد اجرایی شدن یا نشدن این طرح مطرح می‌شود، می‌تواند راهکار‌هایی را برای عملیاتی شدن این موضوع مهیا کند یا خیر.

اما و اگرهای کاهش صفرهای پول ملی/آیا قدرت خرید مردم بیشتر می شود؟

تجربه حذف صفر پول ملی در کشور‌های دیگر

حذف چند صفر از پول ملی در سال‌های گذشته در برخی کشور‌های جهان که با تورم‌های مزمن روبه‌رو بوده‌اند به اجرا گذاشته شده و امری عادی است، اما نحوه اجرای این طرح و آماده‌سازی روانی مردم برای پذیرش این تحول، کار دشواری است که تمهیدات لازم را می‌طلبد.

حذف صفر از پول ملی برای آخرین بار در ترکیه صورت گرفت و دولت این کشور موفق شد در یک روند ۵ ساله با حذف ۶ صفر از پول ملی، واحد جدید پول این کشور را جایگزین واحد پر صفر قدیمی کند.

ارزش لیر ترکیه در سال‌های ۱۹۶۶ تا ۱۹۸۰ در سایه سیاست‌های حمایتی دولت با روندی کند از ۹ لیر به ۹۰ لیر رسیده بود، اما با اجرای سیاست‌های اقتصاد آزاد توسط تورگوت اوزال (نخست‌وزیر وقت) ترکیه در اوایل دهه ۸۰ ارزش پول ملی این کشور با سرعت زیاد کاهش یافت و در سال ۱۹۸۸ ارزش برابری یک دلار آمریکا به ۱۳۰۰ لیر و در سال ۲۰۰۱ به ۱۶۵۰۰۰۰ لیر رسید.

اقدام دولت ترکیه در آزادسازی خرید و فروش ارز در این کشور و همچنین مجوز سپرده‌گذاری براساس ارز‌های خارجی علاوه بر کاهش قیمت کاذب طلا در بازار، پس‌انداز‌های مردم را که با خرید طلا به صورت راکد در آمده بود به بازار پول منتقل کرد و با رونق گرفتن بازار سهام ترکیه و افزایش بازدهی آن به تدریج سرمایه‌گذاری در بورس به امری عادی تبدیل شد.

در نهایت گفتنی است؛ این طرح ابداع ایران نیست و تجربیات موفقی را هم در پی داشته است، اما به طور قطع نحوه جدیت در اجرا و پیگیری و نظارت در شرایط مختلف اقتصادی منجر به موفقیت آن خواهد شد.

گزارش نرگس معززی
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱۶
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۲۲:۳۵ ۱۸ دی ۱۳۹۷
تنها خوبی اینکه میشه ازین به بعد رقم های اختلاص رو توی ماشین حساب زد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۱۸ دی ۱۳۹۷
پاک کردن صورت مسئله است .
-
reza
۱۰:۳۷ ۱۸ دی ۱۳۹۷
دونوع پول طراحی کنید پولهای درآمدی صفر داشته باشد پولهای هزینه ای صفر نداشته باشد
اما اگر درآمدها و قدرت خرید همراه هزینه ها افزایش یابد نیازی به حذف صفر نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۷ ۱۸ دی ۱۳۹۷
ب جای این کارا ب فکر بیکاری و گرونی و گرسنگی مردم باشین بخدا من یه کارگرم گوشت پیشکش قدرت خرید میوه ندارم شرمنده خونواده ام حداقل صفرهای گرونی رو کم کنید
Iran (Islamic Republic of)
reza
۰۹:۳۴ ۱۸ دی ۱۳۹۷
باید پول جدیدی که ارزش آن بیش از دلار باشد تعیین شود یعنی حذف 6 صفر
وریال و تومن هم تا چند سال معتبر بمانند.
Germany
من
۰۹:۱۲ ۱۸ دی ۱۳۹۷
آقا در مورد سبد کالای کارگرای تامین اجتماعی که اینهمه دم از حمایت میزدن ولی تا بحال هیچ چیزی بدست حتی یک کارگر نرسیده گزارش تهیه کنید...لطفا..لطفا..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۲ ۱۸ دی ۱۳۹۷
برداشتن صفرفایده ندارد... برداشتن حقوقهای نجومی که اقتصاد خراب کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۹ ۱۸ دی ۱۳۹۷
بدترین طرح است چون کشور ما تورمهای سرسام آور دارد و ین خود باعث تورم بیشتر میشود...
Iran (Islamic Republic of)
امید
۰۸:۳۱ ۱۸ دی ۱۳۹۷
*** حذف چهار صفر از پول ملی :
*اشکالات : ایجاد تورم بخاطر شوک روانی، روند شدن قیمت اجناس دارای اعشار به بالا، بی ارزش جلوه دادن اجناس قیمت پایین و گران شدن اجناس فوق، هزینه بسیار بالای چاپ اسکناس، هزینه بسیار بالای نرم افزارهای جدید بانکی و مالی، به مشکل خوردن افراد کم سواد و بی سواد و...

*فواید : راحتی افراد ثروتمند در جابجایی پول.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۹ ۱۸ دی ۱۳۹۷
خیلی خوبه سریعا"اقدام کنید
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۳:۰۵ ۱۸ دی ۱۳۹۷
روش خوبی هست
چرا که همیشه دلیل تورم کشور ما بر اساستوهمات ذهنی بوده
Iran (Islamic Republic of)
Rahim A
۰۲:۱۸ ۱۸ دی ۱۳۹۷
كار درستى است .بگذار حداقل يك كار درست در مورد اقتصاد انجام بشه
حساب كن ميخواهى يك تخته فرش چهار ونيم ميليون تومانى براى خونه ات بخرى
اگر اسكناس هزار ريالى يا همان صد تومانى بپردازى بايد يك كاميون پول به ازايش پرداخت كنى واگر هزار تومانى بپردازى يك وانتواگر سكه پانصد تومانى بپردازى بايد بايد ٩ميليون قطعه سكه پانصدى به وزن ٤٥٠ كيلوسكه ضرب شده رايج مملكت درقبال يك قطعه فرش بپردازى يعنى شش برابر وزن فرش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۱۸ دی ۱۳۹۷
باید تورم را کنترل کرد وگرنه صفرهای را پاک میکنن ودوباره بر میگرده مصنویی نباید پایین اورد
Iran (Islamic Republic of)
nasenas
۰۱:۱۷ ۱۸ دی ۱۳۹۷
حذف صفر های پول فقط برای یه اقتصاد سالم و با تورم کم خوبه نه ایران که هر شش سال یه بار ارزش پولمون کمتر از نصف میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۱۸ دی ۱۳۹۷
کاملا درست میگید من با حرف شما کاملا موافق هستم باید تورم کنترل بشه ویک اقتصاد سالم نه مثل اقتصاد کشور ما یک اقتصاد ناسالممممممممم......اشتباهی به شما منفی دادم حلالم کنید..
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۰۰:۵۲ ۱۸ دی ۱۳۹۷
به جای کم کردن صفر باید پشتوانه پول رو بالا ببرند
کم کردن صفر مشکلی را حل نمی‌کند
وبرعکس مهر تاییدی بر تورم تثبیت شده می‌باشد
وباعث سرگردانی بازار پول وبی ثباتی خواهد شد
مسئولان به فکر بالا بردن ارزش ریال باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۰ ۱۸ دی ۱۳۹۷
امروز بااین تورم شدید حذف صفر اشتباه است امروز به فکر بالابردن ارزش پول باید باشیم امروز باید سیستم های اداری را به یک مرکز مستقل و حسابگر متصل کنیم تا جلوی وامهای بی اساس یا خرید فروش دلال بازی، رانت واختلاس وخیلی چیزها ازبین برود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۲ ۱۸ دی ۱۳۹۷
فکرکنین حقوق بشه ۱۲۰۰تومن مرغ بشه ۱۴۰تومن پراید میشه سه میلیون این کجاش خوبه صورت مسله پاک نکنید یه راه حل بهتر ارزانی چطوره ؟البته فقط ارزو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۷ ۱۸ دی ۱۳۹۷
آیا فکر میکنید اصلاح اقتصاد و رفع مشکلات مملکت سخته ؟ نه خیلی هم راحته حتی از آب خوردن هم آسون تره ! من راهش رو چندین بار از زبان بعضی ها در تلویزیون شنیدم .کاملا هم عملیه !
جالبه که تا به حال کسی دقت نکرده بهش ! هر کس میدونه پاسخ بنویسه ! من آخرش جواب میدم !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۷ ۱۸ دی ۱۳۹۷
چهار صفر رو بر میدارند اما خیلی زود دوباره این صفرها تو این شرایط تورمی بر میگرده همین که دیروز اقای همتی گفت بخاطر تورم نقدینگی ۳۰درصد ارزشش کم شده صاحب خانه ها دندان تیز کردن برای مستاجرها تا هر روز پول پیش مستاجرها ارزشش بیاد پایین و صاحب خانه ها رو بندازن به جون مستاجرها
Germany
ناشناس
۲۳:۴۰ ۱۷ دی ۱۳۹۷
هر وقت حقوق مردم به 1200 تومن رسید می تونیم بگیم یک میلیون رو 1000 تومن هست
نگاهی به حقوق ها بندازی می فهمی حقوق ماهانه 120 یورو هست!
همه زیر فقر
نقطه صرف شاید کار رو اسون کنه
Germany
هادی
۲۳:۳۸ ۱۷ دی ۱۳۹۷
اگه کل صفرها رو هم بردارید با این گرانی مردم قدرت خرید ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۱ ۱۷ دی ۱۳۹۷
درکشوری که ترم وگرانی وبیکاری وحقوقهای پایین وجود داره؟!!! گرفتن چنین تصمیماتی ازروی بی تاثیر!!! فایده ایی جز بدبخت کردن بیشتر مردم واختلاس های بیشتر نداره؟؟!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۹ ۱۷ دی ۱۳۹۷
این صفر ها چه تاثیری تو قدرت خرید مردم داره؟؟
Iran (Islamic Republic of)
Mm
۲۳:۱۷ ۱۷ دی ۱۳۹۷
اینا همش باز یه اینا میخوان 40 هزار تومن یارانه رو بکنن 4 هزار تومن برنامه اصلا واسه اینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۶ ۱۷ دی ۱۳۹۷
میبشه بگی حذف صفر چه ربطی به قدرت خرید مردم داره ؟
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۲۲:۳۷ ۱۷ دی ۱۳۹۷
ای بابا من تازه حقوقم باکلی مزایا شده یکمیلییون و پونصد .با این طرح میشه صدوپجاه تومن اینطورری آبروم میره کسی بهم زن نمیده که.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۲ ۱۷ دی ۱۳۹۷
باید مسئولیت طرحم نیز قبول کنند هرکسی این طرح ارائه داده باید مسئولیت عواقبش از جیب و عمر خودش و خانواده اش قبول کنه و در صورت شکست از تمام مسئولیت کنار گذاشته بشه
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۲۲:۱۸ ۱۷ دی ۱۳۹۷
کلمه تومان واسه حذف صفرمناسب نیست.کلمه داریک بهترهست.درثانی افرادبه صدتاتک تومانی معادل هرتومان برابرباده ریال نگاه میکنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۸ ۱۷ دی ۱۳۹۷
دولت اینجوری ناکارامدیش رو پوشش میده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۸ ۱۷ دی ۱۳۹۷
قدرت خرید مردم یعنی حقوق و دستمزد متناسب با هزینه ها و تورم باشد حذف صفر از پول ملی راهکار نیست.
Iran (Islamic Republic of)
شمس
۲۱:۰۷ ۱۷ دی ۱۳۹۷
در وضع فعلی هرگونه حرف وحدیث درباره حذف صفر ازپول ملی موجب ضربه زدن به اقتصاد وموجبات تورم بالا میگردد ، گرچه برخی فکر میکنند اثر روانی خوبی دارد حدف صفر از پول ملی اما نه د ر ایران تورم خیز . درحال حاضر وجود همین صفرها قدری از تورم می کاهد چون فروشندگان از نطر عاطفی سعی میکنند وجه کمتری از خریداران بگیرند اما با حذف صفر ها راه برای گرانتر شدن کالا ها فراهم میشود .بعوض این کارهای ساده وروی کاغذ ، بیائید قدری کار عملی که سخت هست بکنید .با ثابت کردن تورم زیر 2 در صد در 5 سال .آنوقت اینکاررا بکنید .کاغذ بازی ها را رها کنید و......،،،مرد عمل باشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۷ ۱۷ دی ۱۳۹۷
اینم یه بازی جدیده، بنده با برداشتن چهار صفر کاملاً موافقم پیش نیاز این طرح اقتصاد ملی و مقاومتیه ، توانمندی شرکت های بومی هستش، مهار تورم، شفاف سازی ، اجرای دولت الکترونیک و حذف رانت . اینا انجام بشه در کنارش حذف چهار صفر عالی و پایدار میشه. اگر کار را کامل انجام ندیم میشه وقت کشی و قصه ی هزار و یک شب.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۶ ۱۸ دی ۱۳۹۷
چه ربطی داره؟
Iran (Islamic Republic of)
٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪
۲۰:۴۸ ۱۷ دی ۱۳۹۷
این کار خوبی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۱ ۱۸ دی ۱۳۹۷
حساب بانکیت چنتا صفر داره که با برداشتن چهار صفر بهت فشار نمیاد......... والا ارزش پول پیشی که داده بودم به صاحب خانه ارزشش هی داره پایین میاد وای به روزی که.........
Iran (Islamic Republic of)
علی222
۲۰:۴۷ ۱۷ دی ۱۳۹۷
اره خب وقتی میریم خرید و پول میدیم نمیفهمیم ارزش واقعیش چقدره و سرشار و خوشحال میایم بیرون
Qatar
سعید
۲۰:۳۲ ۱۷ دی ۱۳۹۷
گویا جناب همتی با توجه به صفرهای حسابهای خود و هیئت دولت تصمیم به این کار گرفته اند
چه تضمینی وجود دارد که ما شاهد تورم بیشتر و اضافه شدن صفرهای بیشتر نباشیم
شرم اور است ،مردم از گرانی و نبود اسکناس و پول می نالند ،ان وقت برخی اقایان برای اسان تر حسابکردن درامدهای کلانشان نیاز به حذف صفر های پول ملی دارند و برای ان خواب می بینند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۳ ۱۸ دی ۱۳۹۷
دمت گرم عالی گفتی و واقعیت را گفتی
Qatar
ناشناس
۲۰:۳۲ ۱۷ دی ۱۳۹۷
خدا بدادمون برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۸ ۱۷ دی ۱۳۹۷
فعلا‌زمان‌مناسبی‌برای‌این‌کار‌نیست‌کارو‌از‌این‌که‌هست‌خرابتر‌
نکنید‌.ابتدا‌باید‌‌به‌یک‌ثبات‌نسبی‌در‌بازار‌ارز‌برسیم‌.شما‌هم‌که‌اقرار‌میکنید‌‌،گرانی‌کار‌دولت‌نیست‌.پس‌افرادی‌هستند‌که‌اقتصاد‌مملکت‌
در‌دست‌دارند‌و‌شما‌در‌برابر‌انها‌ناتوانید‌.‌
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۵ ۱۷ دی ۱۳۹۷
این اقدام عملا چندین سال است اتفاق افتاده چون مدتهاست به هزار تومان یا همان ده هزار ریال میگن یک تومان پس باید هزار ریال رو یک ریال حساب کنیم و هر ده هزار ریال رو ده ریال یا یک تومان بنایراین کار سختی برای مردم نیست. فقط باید به هنرمندی مسوولین احسنت گفت که چطور ده هزار رو به یک رساندند
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۹:۲۳ ۱۷ دی ۱۳۹۷
شما اول یه لطف کنید اول این ریال رو حذف کنید بشه تومان فقط بعد چهار تا صفر رو،،، ریال تومان خودش یه بدبختی شده
Iran (Islamic Republic of)
دیده‌بان
۱۹:۱۵ ۱۷ دی ۱۳۹۷
خیلی از اصطلاحات علم اقتصاد سر در نمیارم اما یه نکته رو خوب میدونم اونم اینکه تا زمانی که یه عده مجهول الهویه نخوان کار درست نمیشه
هی حالا شما صفرای پول ملیو کم و زیاد کنید، به نظر من که راه به جایی نخواهید برد، من یه پیشنهاد دارم اونم اینکه اون یه عده مجهول‌الهویه رو پیدا کنید و ازشون بپرسید که چطوری تونستن در عرض چند ماه طوفان اقتصادی به پا کنن، که این همه اقتصاد دان و مدعی علم اقتصاد نمیتونن حلش کنن، با همون تکنیک مشکل پول ملی هم حل کنن که یهو ارزش پول ملی هم سیر صعودی بگیره و مثل بعضی کالاها چند برابر بشه...
و گر نه هی صفرو برداشتن و گذاشتن چه فایده داره...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۱ ۱۷ دی ۱۳۹۷
ارزش پول نقدبسیاربالامی رود اما راه آسان طرح:دولت بایدتمام کالاهاوخدمات وتولیدات وحقوق بگیران ودرهمه زمینه های اقتصادی راباریال قیمت گذاری کند متاسفانه دلاربرابرباپول ملی ایران ریال
نمی شودحداقل دلارباید15 تومان(150)ریال شودتایک قرص نان رایک ریال خرید .حقوق یک کارمندرادو میلیون درنظربگیریم می شودبین دوهزارتا3هزار تومان (30000ریال) وهرگرم طلا400 تومان (4000ریال)ویزیت دکترمتخصص 500 ریال وهمه چیزدیگربادلار150ریالی بازارتنظیم می شودحالامشکل اصلی جمع آوری پول نقددرداخل وخارج کشوراست چون آنقدرارزش پول بالامی رودکسی اندک پولی داشته باشد سرمایه دارمی شودوسپرده های مردم بایدارزش گذاری شودوبعدتحویل داده شودوهزاران میلیاردپول به چندمیلیون کاهش پیداکندوبقیه باطل شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۰ ۱۸ دی ۱۳۹۷
چی میگی؟ این فقط و فقط واسه صفره ارزش پول ملی حرفی نزده که اگه حقوقت 3 میلیون بوده میشه 300 تومن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۵ ۱۷ دی ۱۳۹۷
پراید میشه سه ملیون !!!!!؟؟؟؟؟!!!!
برمیگردیم به زمان صفویه!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۳ ۱۸ دی ۱۳۹۷
چه دل خوشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۰ ۱۸ دی ۱۳۹۷
حقوقت میشه 150 تومن
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۳:۰۳ ۱۸ دی ۱۳۹۷
چی سه ملیون
عزیز پراید میشه300تومن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۴ ۱۸ دی ۱۳۹۷
30000
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۹:۰۵ ۱۷ دی ۱۳۹۷
بهترین ایده است کلی سردر گمی داره این صفرهای بی ارزش شاید باور نکنید ولی وقت زیادی را در سراسر ایران از مردم می گیرد بهتر است حذف شود
United States of America
ناشناس
۱۸:۵۹ ۱۷ دی ۱۳۹۷
این کار جز ضرر فایده دیگه ای نداره
Kazakhstan
بسیجی خط امام راه
۲۰:۰۰ ۱۷ دی ۱۳۹۷
تنها راه نجات کشور حمایت از کالای ایرانی محدود شدن واردات محصولات خارجی مخصوصا امریکایی که ارز کشور را بر باد می دهند و جایگزین در داخل دارند با تشکر از مدیر .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۲ ۱۷ دی ۱۳۹۷
من تخ خیاتی خریدم 5000ریال اگر4صفرحذف بشه نیم ریال جطور حساب می شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۱۸ دی ۱۳۹۷
میگن 5 شاهی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۶ ۱۷ دی ۱۳۹۷
چه فرقی میکنه ؟فقط چند سال دیگه دوباره به همین نقطه می رسیم یعنی هر دلار ۱۹هزار تومن وحقوق ۱۲۰۰۰۰۰تومن
Iran (Islamic Republic of)
امین
۱۸:۳۰ ۱۷ دی ۱۳۹۷
امروز سلام و درود بر شرفت ایرانی واقعی همه مردم میفهمن درد ایران کجاست اون وقت بعضی ها نمیدونن
United States of America
ناشناس
۱۸:۲۶ ۱۷ دی ۱۳۹۷
اخه مگه میشه بابرداشتن چندتاصفر تعغیری به ارزش پول داد چه تاثیر داره ارزش پول با تولید واقتصادوصادرات وتریسم بالا می رود
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۸:۴۷ ۱۷ دی ۱۳۹۷
حذف چهار صفر، همراه با کاهش تورم و سیر نزولی ارز خارجی و نظارت بر بازاریان باعث افزایش ارزش پول و بالابردن اعتماد به نفس ملی میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۴ ۱۷ دی ۱۳۹۷
قابلیت اجرایی ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۴ ۱۷ دی ۱۳۹۷
تا اقتصاد ورزیده نباشد قابلیت اجرایی ندارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۰ ۱۷ دی ۱۳۹۷
مسلما قدرت خرید مردم بدتر میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۹ ۱۷ دی ۱۳۹۷
این اقتصاد تا کاملا رقابتی و آزاد نشود این طرحها جواب نخواهند داد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۱ ۱۷ دی ۱۳۹۷
هیچ تصمیمی تو این مملکت به نفع ملت بیچاره و بی نوا نیست و همیشه به نفع سرمایه دارا و اقازاده ها بوده و هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۵ ۱۷ دی ۱۳۹۷
خدا بخیر کنه هر موقع یه تصمیم جدید در مورد اقتصاد گرفته میشه من که تنم می لرزه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۸ ۱۷ دی ۱۳۹۷
آی گل گفتتی
Iran (Islamic Republic of)
ذوالفعلی
۱۷:۲۱ ۱۷ دی ۱۳۹۷
من فکر می کردم حذف شده مگه حذف نشده ؟
این الان 100,000 ریال چند تومنه ؟ ده تومنه
ها بارک الله
آره داداش جون صفر چه ارزش داره مخصوصا تو ایران با این مدیران وابسته
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۷:۰۵ ۱۷ دی ۱۳۹۷
تجربه نشان داده هیچ تصمیمی بنفع مردم نبوده. فقط مصائب روی مصائب
United States of America
ناشناس
۱۷:۵۷ ۱۷ دی ۱۳۹۷
آقا یکم به فکر مردم باشد با بی اتبار کردن پول مملکت یه صفرو چهار صفر چیزی درست نمیشه ارزش پول مملکتو بالا ببرید خود بخود این صفرا حذف میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۵ ۱۷ دی ۱۳۹۷
اقای همتی اگه ترکیه موفق شد بود اتحادیه اروپا پشتش بود ورود اجناس اروپای وپایین امدن نرخ تورم عاملش بود شما چی دارید اخرش هم میگید به دولت مربوط نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۰ ۱۷ دی ۱۳۹۷
سلام من میگم دولت بیاد با کشورهای اسیایی لابی کنه یگ دولت اسیایی ایجاد بشه در مقابل دولت اروپایی با واحد پول اسیایی و ویرای اسیایی
نمیشه ولی اگه بشه چی میشه بقول ننجون همچی میشه که
التماس دعا
Iran (Islamic Republic of)
سینا
۱۶:۴۴ ۱۷ دی ۱۳۹۷
متن خبر: "به طور مثال اگر رقم ۱۲۷۵۰ تومان با حذف صفر‌ها تبدیل به ۱.۲۷۵ می شود"
به طور مثال، 12750 تومان سه صفرش کم می شود نه چهار صفر. چهار صفر از ریال یا سه صفر از تومان و خواندن 12.75 یا دوازده و هفتاد و پنج صدم چندان سخت نیست.
اشتباه یا از طرف نویسنده بوده است یا از طرف نقل قول کننده یا فردی مصاحبه شونده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۴ ۱۷ دی ۱۳۹۷
تا تورم و اشتغال حل نشود کم کردن چند صفر به نظر نمی رسد راهگشا باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۴ ۱۷ دی ۱۳۹۷
قدرت خرید = حذف صفر از پول ملی . از ابداعات اقتصاد ایران . باید بعنوان اختراع قرن ثبت و ضبط شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۵ ۱۷ دی ۱۳۹۷
اگر چهار صفر را حذف کنید تورم صد برابر خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۵ ۱۷ دی ۱۳۹۷
اگر چهار صفر را حذف کنید تورم صد برابر خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۲ ۱۷ دی ۱۳۹۷
این طرح نیز مثل یارانه ها یه طرح متفکرانه است !!!!!!!!! و باعث تورم می شود همین الان هم یه عده دنبال یه تلنگرن که جنس ها رو گرون کنن
Iran (Islamic Republic of)
Vahed
۱۴:۱۶ ۱۷ دی ۱۳۹۷
من که میگم ریال حذف بشه صفرهای اضافه هم خودش حذف میشه ۰۰۰تازه مهمتر از این راهکار میشه عدد با حروف باهم نوشت مثلا ۱۰۰۰هزار تومان تا اون موقع که ده هزار تومان برسه بشه ۱۰ هزارتومان بجای ۱۰۰۰۰ ده هزار تومان خیلی هم قشنگه و با مفهوم تره البته رنگ پولهارو هم در نظر داشته باشن که یه وقت هزار تومان ۱۰۰۰هزار تومان و ۱۰ هزار تومان و یا ۱۰۰ هزار تومان قاطی نشه خیلی هم قشنگه و پولها رو هم در قالب چند سه رنگ یا چند رنگ قرار بدین مثل سبز و آبی قهوه ای یا رنگهای دیگه قرار بدین ۰۰۰دیگه مردم هم بهش عادش میکنن با این پولها۰۰۰حالا این نظر فوق العاده منه البته در طرح اسکناس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۳ ۱۷ دی ۱۳۹۷
تا زمانی که درامد به ریال و خرید به دلار هیچ فرقی نداره تو رشد نقدینگی و کاهش تورم ...خودتونو خسته نکنید و مردم م گیج نکنید
Iran (Islamic Republic of)
امین رضائی
۱۷:۰۰ ۱۷ دی ۱۳۹۷
عزیزم توو سیستم جهانی و نرم افزارها و حسابداری که نمیشه کنار عدد حروف گراشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۵ ۱۷ دی ۱۳۹۷
فکر میکنین قدرت خرید مردم بهتر میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۱۷ دی ۱۳۹۷
حذف صفر از پول ملی هیچ مشکلی را حل نمی کند مملکت را بیشتر ازاین بهم نریزید جزٔشوک به مردم وارد میکنید هیچ نتیجه مثبتی نمیگیرید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۴ ۱۷ دی ۱۳۹۷
ممنونم از اقتدار و فراصت شما
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۳:۵۴ ۱۷ دی ۱۳۹۷
حذف چهار صفر، از پول ملی اگر با کاهش رکود و تورم همراه بشود باعث با ارزش شدن پول و افزایش اعتماد به نفس ملی میشود.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۵۱ ۱۷ دی ۱۳۹۷
خذف چند تا صفر هیچ تاثیری نداره و بر قدرت خرید مردم بی اثر است فقط کلی هزینه چاپ پول جدید میشه . تو رو خدا دست بردارید از کارهای بیخودی . به فکر قدرت خرید مرد باشید . من با 2 میلیون حقوق شرمنده زن و بچه هستم . 2 ساله یه تیکه لباس برای خودم و خانواده ام نخریدم . بس کنییییییید دیگه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۱۷ دی ۱۳۹۷
واقعا متفکرن چین و بقیه کشورها بیان کمک بگیرن از متفکران ما
Germany
ناشناس
۱۳:۴۳ ۱۷ دی ۱۳۹۷
باید اثرات این کار را در کشور ترکیه تجزیه و تحلیل کنیم .اینکار کمی سخت بنظر میرسد .چونکه. کشور ما و ترکیه در شرایط یکسان نیستند .خیلی باید کارشناسی بشه .تا پشیمان نشویم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۱۷ دی ۱۳۹۷
میشود ثابت کرد .. حذف صفر متکی بر پائین بودن تورم عمل میکند .. پائین آوردن نقدینگی و اصلاح نطام بانکی اصل است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۱۷ دی ۱۳۹۷
در این شرایط باید کلی پول خرج چاپ مجدد اسکناسها و جمع اوری قبلیها بکنن !!!!
Germany
ناشناس
۱۲:۳۰ ۱۷ دی ۱۳۹۷
برداشت صفر فقط کمکی برای تلفظ راحت اعدادهای درشت فساداقتصادی واختلاسهای اقایون صاحب قدرت و اطرافیانو اعضای خانوادشون.والا دردی ازمردم تاراج شده ایران دوا نخاهد کرد .گرچه دیر یازود بخاطر خودشون اینکارو خاهن کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۱۷ دی ۱۳۹۷
تا کی وابسته به دلار یا ارز خارجی ؟؟؟مگه خودمون هیچی ندارین بهترین مملکت و اب و هوا و ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۱۷ دی ۱۳۹۷
این کار فعلا لزومی ندارد و فقط می تواند منجر به خرج تراشی شود. فرقی نمی کند که روی اسکناس 1000 تومنی امروزی ، عکس چهار صفر باشد و یا عکی یک عدد یک
Iran (Islamic Republic of)
ع ف
۱۱:۲۹ ۱۷ دی ۱۳۹۷
ما شرایط خاص اقتصادی خود را داریم نباید از ممالک دیگر الگوبرداری کنیم شفاف سازی به آن صورت نیست که تصمیمات عجولانه بدون مطالعه گرفت تا فساد اداری واختلاس ومدیریت غلط و تورم و بیکاری و رکود اقتصادی است عملیاتی کردن حذف صفر اشتباهی است مثل اشتباهات قبلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۱۷ دی ۱۳۹۷
پول که بی ارزش شد دیگه صفر میخواد برای چی
Iran (Islamic Republic of)
جلال
۱۱:۱۷ ۱۷ دی ۱۳۹۷
بانک مرکزی بیا دلار کنه 1000
همه مشکلات درس میشه بجای حذف چنتا صفر
دلار تا دلتون بخا تو مملکت زیاده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۱۷ دی ۱۳۹۷
باید واحد پول جدید ساخته بشه و ریال حإف بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۱۷ دی ۱۳۹۷
بیا!!ببین چقدر به فکرمردم هستن صفر برداشته بشه همه چی ارزون میشه!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۱۷ دی ۱۳۹۷
حذف صفر مشکلی رو حل نمکنه بلکه تورم مانند سالهای ۶۰ تا الان دوباره شروع میکنه به اضافه تورم کنونی فقط تنها خوبی که داره تو مراودات مالی راحتر از نظر اعداد شایدم اختلاسها رو راحتر کنهو قیمت دلارم راحتر بالامیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۲ ۱۷ دی ۱۳۹۷
هر کشوری با توجه به امکانات و سیاست داخلی و عملکردهای خود در کشور، تصمیم به تغییراتی برای بهبود زندگی مردم خود میگیرند!
Iran (Islamic Republic of)
بانکدار
۱۰:۰۲ ۱۷ دی ۱۳۹۷
بهترین وکم هزینه ترین وباصرفه ترین برای تقویت پول ملی ایجاد حساب برمبنای فلزطلا وبرحسب گرم می باشد تا افرادجامعه از دست یک مشت کاغذ بی ارزش که براثرتورم روزبروز ارزش و قدرت خریدآن کاهش می یابد، راحت شوند.اینکاربایتدتوسط بانک مرکزی که متولی چاپ اسکناس می باشدانجام گیرد بانام حساب زر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۴ ۱۷ دی ۱۳۹۷
بهترین راه حل هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۱۷ دی ۱۳۹۷
تا زمانی که درامد به ریال و خرید به دلار هیچ فرقی نداره تو رشد نقدینگی و کاهش تورم ...خودتونو خسته نکنید و مردم م گیج نکنید ......
Iran (Islamic Republic of)
دریا
۱۱:۱۸ ۱۷ دی ۱۳۹۷
حرفت کاملا درسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۶ ۱۷ دی ۱۳۹۷
عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۱۷ دی ۱۳۹۷
بدتر میشه که بهتر نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۳ ۱۷ دی ۱۳۹۷
در اذهان مردم عدد و رقم واقعی در توجه به مقدار پول و ارزش آن و مانع شدن از افزایش آن تاثیر بیشتری دارد تا عدد نسبی ؛
حذف صفرها آن هم در شرایط ناپایداری اقتصاد اشتباه محض و یک بازی برای فرار به جلو است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۸ ۱۷ دی ۱۳۹۷
اگه طبق عادت مردم جلو بریم تورم ایجاد نمیشه چون همین حالشم مردم ریال رو قبول ندارن و همه اش با تومن معامله میکنن ولی اگه بخوایم چهار تا صفر حذف کنیم مردم شوکه میشن و پول مملکت براشون بی ارزش میشه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۲۹ ۱۷ دی ۱۳۹۷
بدون اصلاح سیستم بانکی و حذف سود ۲۰% امکان پذیر نیست.
Iran (Islamic Republic of)
حیین بابایی
۰۸:۲۷ ۱۷ دی ۱۳۹۷
سلام شما که می خواهید صفر کم کنید یکباره ۵ صفر کم کنید که نرخ پول ملی برابری کند با دلار واحد پول هم تومان و خورد آن هم ریال و بعد البته مثل خیلی کشور ها تورم صفر درصد باشد که دوباره بعد از چند سال نرسیم به وضعی که هم اکنون داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۲ ۱۷ دی ۱۳۹۷
حذف صفر بمراتب بیشتر آسیب وارد خواهد کرد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۱ ۱۷ دی ۱۳۹۷
با توجه به اینکه مشکلات ما بیشتر از ناحیه دلال بازی و رانت خواری است، بنظر شما اگر برای مدتی محدود قوانین کمونیسم را در اقتصاد بکار بندیم مشکلات ما حل نخواهد شد؟
Iran (Islamic Republic of)
ملکوت
۰۷:۵۵ ۱۷ دی ۱۳۹۷
نه هیچ تغییری در قدرت خرید مردم ندارد .مسئولین کشور آیا مشکل کشور چندتا صفر در پول هست به فکر برطرف کردن مشکلات اقتصادی مردم باشید که دارند زیر فشاره تورم گرانی له میشوند برداشتن چندتا صفر از پول ملی مشکلی حل نمیکند و زیاد به حاشیه نروید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۸ ۱۷ دی ۱۳۹۷
هر دم از اين باغ بري ميرسد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۳ ۱۷ دی ۱۳۹۷
تازه تر از تازه تری می رسد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۳ ۱۸ دی ۱۳۹۷
صفر گمگشته باز اید به کنعان غم مخور
آخرین اخبار