کارشناسان اقتصادی معتقدند برای حذف صفر از پول ملی ابتدا باید برنامه های ثبات بخشی اقتصاد به نتیجه رسیده باشد.

ثبات بخشی اقتصاد پیش نیاز حذف ۴ صفر از پول ملیبه گزارش خبرنگار  بورس، بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رحمانی کارشناس مسائل اقتصادی در برنامه تیتر امشب در خصوص حذف ۴ صفر از واحد پول ملی تصریح کرد: تغییر واحد پولی از نظر تاثیر در اقتصاد زیاد مهم نیست. در این طرح اسکناس‌ها نیاز به جایگزین دارند.

وی افزود: این لایحه در مجلس می‌تواند تغییراتی داشته باشد. یکی از پیشنهادات اینست که اسم واحد جدید، تومان باشد که در بین مردم رایج است اما  تومانی که ۳ تا صفرش کم شده باشد.

رحمانی گفت: در حال حاضر تناسب بین واحد پول ملی و قیمت کالا‌ها از بین رفته است. صفرهای زیاد پول ملی، هزینه‌هایی روی دست دولت می‌گذارد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: میزان هزینه تولید اسکناس سرسام آور است که با حذف صفر کم می‌شود. از نظر محاسبات حسابداری و تهیه صورت‌های مالی هم مناسب‌تر است که چند صفر از پول ملی حذف شود.

وی تاکید کرد: این مطلب که حذف صفر بتواند تورم را کاهش بدهد خیر صحیح نیست؛ بانک مرکزی هم از منظر کاهش تورم به این موضوع نگاه نمی‌کند. آنچه در کنترل تورم تاثیر گذار است، رشد نقدینگی است.

رحمانی بیان کرد: از نظر اجرا باید مطمئن شویم برنامه‌های ثبات بخشی اقتصاد به نتیجه رسیده بعد این طرح را اجرایی کنیم. ضرورت دارد برای انجام این کار ابتدا بانک مرکزی از برنامه‌های ثبات بخشی خود اطمینان پیدا کرده باشد.

وی در مورد اینکه حذف پول خرد از اقتصاد مشکلاتی به دنبال دارد گفت: دوره گذار برای این امور در نظر گرفته می شود تا قیمت‌ها با واحد پول جدید منطبق و  وضعیت پول‌های خرد مشخص شود.

بانک مرکزی سرمایه اجتماعی خود را در اصلاح نظام بانکی خرج کند نه در حذف صفر از پول ملی

در ادامه برنامه احمدی دیگر کارشناس اقتصادی در این خصوص گفت: این موضوع در خیلی از کشور‌ها اتفاق افتاده است به طور نمونه در  آلمان غربی بعد از جنگ جهانی، هلند بعد از بیماری هلندی و در برزیل تا به حال ۱۸ صفر از پول ملی حذف شده و  ۸ بار اسم پول عوض شده است.

وی ادامه داد: باید بررسی کنیم مفروضات اقتصاد ما به کدام کشور‌ها نزدیک‌تر است. ابتدا باید متغیر‌های کلیدی اقتصاد به تثبیت برسد بعد صفر از پول ملی حذف شود.

احمدی تاکید کرد: حذف صفر از پول ملی اگر تورم را زیاد نکند، تورم را کم نمی‌کند. باید بررسی کنیم این حذف صفر چه کمکی به اقتصاد امروز کشور می کند. برای مردم گوشت  ۸۰ هزار تومانی یا ۸۰ تومان تفاوتی نمی‌کند.

وی ادامه داد: خیلی کار‌های واجب‌تر و مهمتری از حذف صفر از پول ملی در اقتصاد و نظام بانکی کشور وجود دارد و الان ضرورتی برای انجام این کار نیست.

احمدی تصریح کرد: امروز که به دلیل نوسانات تورمی، بانک مرکزی نرخ تورم را اعلام نمی‌کند وقت انجام این کار نیست. ما در اقتصاد هم پول خرد لازم داریم و حذف صفر و تخمین پول خرد به اندازه بالاتر مشکلاتی به دنبال دارد.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: بانک مرکزی ما بعد از کاهش نرخ ارز، سرمایه اجتماعی با ارزشی پیدا کرده  و حیف است که این سرمایه برای موضوع کم ارزش حذف صفر هدر رود. بهتر است بانک مرکزی  این سرمایه اجتماعی را در اصلاح نظام بانکی خرج کند.

وی ادامه داد: در اصل ناگزیر از انجام این کار هستیم، اما کشور‌هایی که این کار را انجام داده اند تورم ۱۰۰ درصدی در اقتصادشان داشته اند و اکنون زمان مناسبی برای این کار نیست.

انتهای پیام/

برچسب ها: پول ملی ، بانک مرکزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Germany
امید
۱۹:۰۷ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
لطفا عکس خلیج فارس و جزایر سه گانه تنب کوچک، تنب بزرگ، و ابوموسی را روی اسکناس های جدید ایران چاپ کنید.
Iran (Islamic Republic of)
آرمین
۰۶:۵۸ ۱۸ دی ۱۳۹۷
سلام همه صفرها رابردارین چون صفر اصلا یه عدد تهی حساب میشه یعنی بی خودی بعد صفر از پشت عدد حساب کنید مثل ۰۱ یا ۰۰۱ خیلی قشنگتره ارزششش بهتر میشه
آخرین اخبار