رئیس‌جمهور آمریکا اقدام دولت هند در خصوص تامین مالی احداث یک کتابخانه در افغانستان را به سُخره گرفت.

طعنه ترامپ به نخست‌وزیر هند: ساخت کتابخانه در افغانستانِ جنگ‌زده چه دردی را دوا می‌کند؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه اقدام هند را در تامین مالی احداث یک کتابخانه در افغانستان به سُخره گرفت و گفت کتابخانه در کشور جنگ‌زده‌ای مثل افغانستان دردی را دوا نمی‌کند.

رئیس جمهور آمریکا از رویکرد کشورهای منطقه در قبال مسئله افغانستان بسیار ناراضی است و معتقد است که این کشورها بخش عمده بار افغانستان را پس از هفده سال مناقشه مسلحانه در این کشور بر دوش واشنگتن گذاشته‌اند. ترامپ حتی از متحدان آمریکا در افغانستان نیز انتقاد کرده و با لحنی نیشدار اعلام کرده است که این کشورها تعدادی سرباز به افغانستان اعزام می‌کنند و آنگاه مدعی می‌شوند که در قبال این کشور تعهد داده‌اند. این در حالی است که حضور آمریکا در افغانستان میلیاردها و میلیاردها دلار برای ما هزینه دارد.

ترامپ که هیچگاه ذوق چندانی برای کتاب و مطالعه از خود نشان نمی‌دهد، با لحنی کنایه آمیز گفت: "نارندرا مودی، نخست وزیر هند که من تفاهم زیادی با او دارم، بارها گفته است که کشورش یک کتابخانه در افغانستان احداث کرده است. من باید به او بگویم که بابت کتابخانه ممنونم اما نمی دانم که کتابخانه در افغانستان به چه درد می خورد."

ترامپ افزود ساخت کتابخانه در افغانستان در مقایسه با هزینه های سنگینی که آمریکا پس از حملات یازدهم سپتامبر 2001 در این کشور انجام داده، کمک خیلی ناچیز است.

ترامپ در عین حال در سخنان خود به طور واضح مشخص نکرد که دقیقا از چه کتابخانه ای صحبت می کند.

از زمان سقوط طالبان در افغانستان، دولت هند نزدیک به سه میلیارد دلار به این کشور کمک کرده است. یکی از پروژه های هند در افغانستان ساخت یک موسسه تحصیلی عالی در کابل است. هزینه بازسازی ساختمان پارلمان افغانستان را هند تقبل کرد و سال 2015 نارندرا مودی پس از افتتاح این ساختمان قول داد هند طرح‌ها و برنامه‌هایی را در این کشور به اجرا بگذارد که زمینه را برای آموزش پیشرفته جوانان افغان و ارتقای ظرفیت‌های حرفه ای آنها فراهم کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: هند ، آمریکا ، افغانستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار