فرمانده حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: بیش از ۳۷۸ هزار متر مربع از اراضی استان اردبیل رفع تصرف شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، فرهاد احدی، فرمانده حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن راه و شهرسازی استان اردبیل با اشاره به اینکه درسالجاری بیش از ۳۷۸ هزار متر مربع از اراضی تحت پوشش اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل رفع تصرف شده است، افزود: بیشترین چالش در ماموریت‌های یگان حفاظت استان، تبعات و جو روانی منفی شایع در میان ساکنین محلی و حاشیه شهر‌ها به هنگام اجرای احکام قلع و قمع ساختمان‌های مسکونی می‌باشد.
وی گفت: درسال جاری تاکنون ۳۷۸ هزار و ۸۸۶ متر مربع از اراضی بیت المال به ارزش ۱۷۰ میلیارد ریال با هماهنگی مراجع قضایی و انتظامی و به کارگیری کلیه نیرو‌های یگان حفاظت درسطح استان رفع تصرف گردیده است.
فرمانده یگان حفاظت استان اردبیل افزود: درسال گذشته حدود ۳۶ هکتار و در سالجاری بیش از ۳۷ هکتار از اراضی متعلق به اداره کل راه وشهرسازی استان با تلاش وهمت همکاران یگان حفاظت استان رفع تصرف شده است. کاربری‌های این اراضی اغلب در محدوده شهر و یا در بخشی از اراضی همجوار با روستا‌های حاشیه شهر هستند. البته ارزش اراضی در داخل محدوده شهر‌ها بیش از ارضی همجوار با روستا‌ها است که در هر دو زمینه اقدامات موثری صورت گرفته است.
 احدی در ادامه گفت: بیشترین چالش ماموریت‌های یگان، در خصوص برخی از اراضی که از چند دهه قبل در داخل شهر‌ها به انحای مختلف ما بین اشخاص حقیقی خرید و فروش انجام و در داخل این اراضی احداث بنا‌های مسکونی صورت گرفته که در خیلی از مواقع با صدور احکام قضایی و نیز اجرای قلع وقمع در مستحدثات مسکونی فوق الذکر، نوعی دیدگاه منفی برعلیه نظام و وزارتخانه فراهم و با تبعات منفی اجتماعی و امنیتی مواجه می‌گردد.
وی درباره وضعیت تصرف در اراضی همجوار با روستا‌های حاشیه شهر‌ها نیز گفت: برخی از اراضی واقع درحاشیه شهر‌ها را اداره کل منابع طبیعی به راه و شهرسازی استان واگذار و میزان تصرفات دراین قبیل اراضی که ازچند دهه گذشته صورت گرفته درحدگسترده‌ای می‌باشد بنحویکه در برخی مناطق با توجه به قابلیت کشت و زرع در اراضی واگذارشده، میزان تصرف دربعضی مناطق ۱۰۰ درصد و در برخی مناطق دیگر از ۸۰ تا پایین تراز ۲۰ درصد را شامل که مراحل شناسایی و شکایت قانونی از متصرفین ازطریق همکاران یگان حفاظت استان و امورحقوقی اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل درحال پیگیری و رسیدگی درمراجع قضایی می‌باشد.
فرمانده یگان حفاظت استان اردبیل در ادامه توضیح داد: یگان حفاظت استان اردبیل از ۲۴ اسفند سال ۱۳۹۵ تشکیل شده است. سال گذشه حدود ۳۶ هکتار از اراضی به ارزش 37 میلیارد ریال رفع تصرف و امسال نیز از ۳۷ هکتار به ارزش بالغ بر ۱۷۰ میلیارد ریال رفع تصرف به عمل آمده است.
احدی با بیان برخی خلاء‌های قانونی در امور رفع تصرف اراضی گفت: برای رفع فوری تصرفات اولیه در اراضی تحت پوشش (شامل شروع به پی کنی، دیوار چینی یا حصارکشی، ایجاد فونداسیون کشت و زرع و کاشت نهال و...) با محدویت قانونی و نداشتن دستورات قضایی صریح و شفاف قلع و قمع واعاده وضعیت زمین به حالت اولیه مواجه می باشیم واین در حالی است که ماموران شهرداری درچارچوب اختیارات قانونی محوله مجاز به قلع وقمع درمراحل اولیه شروع به احداث غیرمجاز هرگونه مستحدثات درسطح شهر بوده و این مساله برای مامورین یگان حفاظت استان با مشکلات خلاء قانونی وطولانی بودن زمان رسیدگی به شکایت تصرفات انجام یافته و صدورحکم قلع و قمع در مراجع قضایی رو به رو می‌باشد.
وی در ادامه افزود: مامورین یگان حفاظت اداره کل راه و شهرسازی استان برای جلوگیری از هرگونه تصرف اراضی تحت پوشش با هماهنگی قضایی و مامورین انتظامی دارای اختیارت قانونی بوده و قلع و قمع فوری مستحدثات یا کشت و زرع و... می‌بایست با هماهنگی مراجع محترم قضایی و انتظامی صورت پذیرد.
انتهای پیام/ح

رفع تصرف اراضی به ارزش 170 میلیارد ریال در اردبیل

برچسب ها: راه و شهرسازی ، مسکن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.