به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، عصر امروز سیدمحمد بطحایی در دومین روز از گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش وپرورش استانهای کشور در اردوگاه شهید باهنر تهران با اشاره به کسب رتبههای برتر توسط آموزش و پرورش در جشنواره شهید رجایی اظهار کرد: تلاش خواهیم کرد سال آینده نیز رتبههای برتر را در این جشنواره کسب کنیم.
وی بر درک عمیق مدیران از استراتژیهای نوین آموزش و پرورش تاکید و اظهار کرد: استراتژیهای موجود همواره باید مورد بررسی قرار گیرد و این موضوع باید در جلساتی که تشکیل میشود، مطرح شود لذا شلوغی کار و گرفتاریها ممکن است ما را از استراتژیها غافل کند و زمان را از دست بدهیم.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: تنها استراتژی آموزش وپرورش سند راهبردی تحول بنیادین است که باید به صورت همه جانبه در دستور کار قرار گیرد لذا برای اجرای آن باید برنامههای مربوط به زیر نظامها را در دستور کار قرار دهیم.
وی اضافه کرد: تحول در مدیریت، تحول در محتوا و متن و گسترش و تعمیق استراتژی آموزش و پرورش سه برنامه راهبردی زیر نظامهای سند تحول است.
عضو کابینه تدبیر وامید اظهار کرد: تحول در آموزش وپرورش اتفاق نمیافتد مگر اینکه مدرسه به عنوان کانون اصلی تعلیم و تربیت دچار دگرگونی شود لذا هر عاملی که باعث شود ما به سمت مدرسه محوری نرویم از موانع اجرای سند تحول است و باید حذف شود.
وی ادامه داد: با هدف ارتقا ارکان مدرسه اختیارات به مدارس تفویض میشود و به این کار مدرسه محوری گویند بنابراین تفویض اختیار به ارکان مدرسه با هدف ارتقای کیفیت ارکان مدرسه است.
بطحایی گفت: برای اجرای طرح مدرسه محوری اولین گام، اجرای طرح سنجش صلاحیتهای حرفهای مدیران و ارتقای شایستگیهای آنان است، که به طور آزمایشی در سه استان اجرا شد و نتایج بسیار خوبی را در بر داشت.
وی گفت:: اگر مدیر شایستهای داشته باشیم بیش از ۶۰درصد مشکلات مدرسه رفع میشود و صدور گواهینامههای طرح سنجش صلاحیت مدیران میزان شایستگیهای مدیران را مشخص میکند.
وی ادامه داد: انتخاب و انتصاب مدیران دومین گام مدرسه محوری بود که سال قبل اجرا شد و طی آن ۳۰۰۰مدیر مدرسه انتخاب شدند.
عضو کابینه تدبیر و امید اظهار کرد: سومین گام در این زمینه نظام سنجش کیفیت مدارس است که البته سال قبل بر اساس دادههای مدارس رتبه مدارس مشخص شد و در ۹حیطه عملکردی، مدرسه مورد ارزیابی قرار میگیرد تا میزان پیشرفت مدارس نسبت به سایر مدارس و نسبت به گذشته مدرسه سنجیده شود.
وی ادامه داد: چهارمین برنامه مدرسه محوری، اصلاح نظام تصمیم گیری و تصمیم سازی در مدارس است.
بطحایی به پنجمین گام مدرسه محوری اشاره کرد و گفت: اختصاص دو ساعت از ساعات رسمی اختصاص به آموزش مهارتها در مدارس است.
وی با اشاره به تشریح برنامهها اظهار کرد: برای اجرای برنامههای مذکور و راهبری برنامههای سند تحول ستادی با نام ستاد راهبری سند تحول در سطح حوزه ستادی تشکیل و اجرای سند را پیگیری میکند. البته تعدادی از مدیران مدارس در این ستاد عضو خواهند بود و در سطح استان نیز مدیریت راهبری تشکیل و فعالیت خواهد کرد.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: برای تحول در محتوا و متن، گسترش مهارت آموزی، کاهش موانع یادگیری فعال و موثر در مدارس، تقویت و ترویج رقابتهای گروهی به جای فردی، طرح بازی-یادگیری از جمله برنامههایی است که بسیاری از ویژگیهای شخصیت افراد در بازیهای کودکانه ظهور و بروز میکند، لذا استفاده از وسایل بازی روش موثری در یادگیری است.
وی ادامه داد: گسترش گفتمان سازی اجتماعی و مشارکت پذیری، ساماندهی تشکلهای قانونی، انتخاب دو عضو در صندوق ذخیره فرهنگیان، تولید برنامههای خاص برای دانش آموزان و مدیران، راه اندازی شبکه تعاملی و شبکه ملی ict، اطلاع رسانی و ورود به موقع به بحرانها از جمله برنامههایی است که در راستای اجرای سند تحول در حال اجرا است.
عضو کابینه تدبیر وامید اذعان کرد: امروز توانستهایم گفتمان نسبت به آموزش و پرورش را تغییر دهیم و این دستاورد کمی نیست، لذا کاهش غلبه بر کنکور را در یک ساله اخیر شاهد بودیم البته باید این تلاشها ادامه یابد.
وی گفت: عواملی که به شادی بچهها کمک میکند دائما باید توسعه یابد و در مدرسه تقویت شود.
بطحایی تاکید کرد: امنیت و سلامت دانش آموزان اولویت اول مدارس است لذا برای مواظبت از خود باید آموزشهای لازم را به آنها بدهیم، تا آنها نحوه حفاظت از خود در جامعه را آموخته باشند.
وی با اشاره به ورود افراد متفرقه به مدراس تاکید کرد: مدرسه یک محیط یاددهی-یاددگیری است و افراد مختلف حق ورود بدون مجوز به آن را ندارند لذا مدیران مدارس باید در این خصوص کاملا جدی عمل کنند و بدون هماهنگی با اداره متبوع از ورود افراد متفرقه به مدرسه ممانعت کنند.
وزیر آموزش و پرورش بر استفاده از ظرفیتهای بازنشستگان فرهنگی در آموزش و پرورش تاکید و بیان کرد: بازنشستگان در آموزش و پرورش سرمایهای هستند که باید از ظرفیت آنها در برنامهها استفاده شود.
انتهای پیام/