دبیر جشنواره داستان کوتاه زاینده‌رود نجات این شاهرگ طبیعی تاریخی را از اهداف برگزاری جشنواره دانست وگفت : زاینده‌رود تنها یک رودخانه نیست بلکه یک بستر تاریخی و تمدنی است.

 به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،داریوش اسماعیلی دبیر جشنواره داستان کوتاه زاینده‌رود در نشست خبری سومین جشنواره داستان کوتاه زاینده‌رود به بیان اهداف و ویژگی‌های این جشنواره پرداخت و اظهار کرد: جشنواره سراسری داستان کوتاه زاینده‌رود ازجمله برنامه‌هایی است که در تقویم فعالیت‌های دوسالانه جهاد دانشگاهی ثبت‌شده است.

مخاطب جشنواره داستان کوتاه زاینده‌رود ، دانشجویان هستند

وی ادامه داد: این جشنواره در بستر دانشجو تعریف‌شده و مخاطب آن دانشجویان هستند به همین سبب به وضوح می‌توان صراحت، شجاعت، خلاقیت و دغدغه مندی به مسائل متعدد جامعه را در آن لمس کرد، بنابراین دانشجویی بودن جشنواره وجه تمایزی میان این جشنواره از سایر جشنواره‌های ادبی دیگر است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی اصفهان جشنواره داستان کوتاه زاینده‌رود را یک جشنواره شناخته‌شده در سطح کشور دانست و اذعان کرد: طی این سه دوره برگزاری این جشنواره به‌ عنوان یک رویداد معتبر ادبی در بین اصحاب ادبیات و داستان در کشور شناخته‌ شده است که علت آن برگزاری یک رویداد ادبی در شهر اصفهان به عنوان یک شهری که دارای مکتب ادبی بوده به آن اعتبار و جایگاه خاصی بخشیده است.

اسماعیلی افزود: جشنواره داستان کوتاه زاینده‌رود در بخش داستان کوتاه آزاد، ویژه زاینده‌رود با محوریت زاینده‌رود، داستان کوتاه کوتاه و درنهایت اولین باریک بخش برای دانشجویان ایرانی خارج از کشور به هدف برقرار ارتباط بیشتر این دانشجویان با هویت و فرهنگ ملی خود برنامه‌ریزی‌شده است که این بخش گامی به سمت بین‌المللی شده جشنواره در سال‌های آینده خواهد بود.

دبیر جشنواره داستان کوتاه زاینده‌رود در ادامه با اشاره به رویدادهای جانبی این جشنواره در طول برگزاری آن بیان کرد : در طول جشنواره برنامه‌های جانبی همچون برگزاری کارگاه‌های آموزشی ، نشست داستان خوانی ، نقد آثار ، بزرگداشت یکی از داستان نویسان پیشکسوت و همچنین مسابقات متنوع همچون عکاسی و فیلم کوتاه در طول رسیدن به‌روز اختتامیه را خواهیم داشت.

جشنواره داستان کوتاه زاینده‌رود کشتی نجات شاهرگ نصف‌جهان

وی با تأکید بر آنکه نجات زاینده‌رود به‌ عنوان شاهرگ طبیعی تاریخ وظیفه امروز همه مردم است ابراز داشت : تاکید بر حس هویت فرهنگی و تاریخی زاینده‌رود و همچنین دعوت دانشجویان داخل و خارج از کشور برای نجات این شاهرگ طبیعی تاریخی یکی از اهداف برگزاری این جشنواره است چراکه زاینده‌رود تنها یک رودخانه نیست بلکه یک بستر تاریخی و تمدنی است که هویت ملی ما را تا اندازه‌ای شکوفا می‌کند.

اسماعیلی در پایان یادآور شد: زاینده‌رود یک قهرمان اسطوره‌ای در مقابل فرهنگ غنی ایران است که امروز به خاک افتاده است و ما باید زیر شانه این قهرمان را بگیریم و آن را مجدد سرپا کنیم.

در ادامه سیاوش گلشیری یکی دیگر از اهداف برگزاری این جشنواره را شناسایی استعدادهای برتر حوزه ادبیات بیان کرد و اظهار داشت: دانشجو به دلیل داشتن روحیه نقادانه و پرسشگری خود بستر مناسبی را برای برگزار این رویداد به وجود می‌آورد که می‌تواند راه‌گشا بسیاری از مسائل در سطح جامعه باشد.

دبیر علمی جشنواره داستان کوتاه زاینده‌رود ادامه داد: جوایز نفر اول در بخش آزاد جشنواره 4 میلیون تومان، نفر دوم 3 میلیون تومان، نفر اول 2 میلیون تومان و به رتبه‌های 4 تا 7 هم جوایزی اهدا خواهد شد، همچنین در بخش ویژه زاینده‌رود رتبه اول تا سوم به ترتیب مبلغی معادل 3 میلیون تومان، 2 میلیون تومان و یک‌ میلیون تومان دریافت خواهند کرد و در نهایت به برگزیده بخش دانشجویان ایرانیان خارج از کشور یک میلیون تومان اهدا می‌شود.

مهلت ارسال آثار به جشنواره داستان کوتاه زاینده‌رود تا اول اسفند ماه

وی آخرین‌ مهلت ارسال آثار را تا اول اسفند ماه خواند و متذکر شد: تعداد کلمان مجاز در بخش داستان آزاد 5 هزار کلمه و در بخش کوتاه کوتاه هزار کلمه است.

در ابتدا این نشست خبری نیز رضا روحانی عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره داستان کوتاه زاینده‌رود ابراز داشت: یکی از اهداف اصلی مجموعه فرهنگی تفریحی شهرداری توسعه و ترویج فرهنگ ایرانی- اسلامی، خلاقیت و مشارکت و کارگروهی با سازمان‌ها دولتی، خصوصی و مردمی است که بنا بر همین موضوع تلاش شده است تا در این مجموعه مقام تصدی‌گری کاهش پیدا کند و بیش‌تر به مشارکت و ارائه تسهیلات بپردازد.

محور داستان زاینده‌رود، هویت و فرهنگ ملی است

وی افزود: اساساً شکل‌گیری تمدن‌های بشری در طول تاریخ به داستان بر می‌گردد و به همین دلیل است که محور داستان زاینده‌رود که فقط مساله اقلیمی نیست بلکه هویت و فرهنگ ملی را در خود جا داده است این موضوع را برجسته کرده و یک ارزش ویژه به این جشنواره داده است.

 

انتهای پیام/ س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.