این روز‌ها بازار رمالی‌های مجازی داغ شده است تا جایی که رئیس پلیس فتای تهران بزرگ از مردم درخواست کرده که به کانال‌ها و سایت‌های رمالی و دعانویسی رجوع نکنند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، اگر بخواهیم تاریخ رمالی را بررسی کنیم، انگار باید برای آن سه دوره زمانی درنظر بگیریم. خیلی قبل‌تر رمال‌ها یا همان کولی‌هایی بودند که با ظاهری عجیب دوره‌گردی می‌کردند یا پیرمردها و پیرزن‌هایی نشسته در اتاق‌های تاریک بودند، کمی بعدتر آنها باکلاس‌تر شدند و در خانه‌های لوکسشان انواع فال‌های ایرانی و فرنگی برای مشتری‌های لاکچری می‌گرفتند، الان هم گویا بازار رمالی‌های مجازی داغ شده است تا جایی که رئیس‌پلیس فتای تهران بزرگ دیروز برای چندمین‌بار از مردم درخواست کرده که برای مشاوره به کانال‌ها و سایت‌های رمالی و دعانویسی رجوع نکنند.

نفوذ متافیزیک قلابی در فضای مجازی/ صنف به روز شده رمال‌ها دردسر جدید پلیس فتا!


بیشتربخوانید : هتک حیثیت همکلاسی با طراحی صفحه جعلی در اینستاگرام


محمدباقر قربانزاده، رئیس شعبه دهم دادگاه کیفری استان تهران ، در جواب این‌که آیا حضور رمال‌ها در فضای مجازی یا مراجعه مردم به آنها بیشتر شده است، می‌گوید: «از نظر آماری نمی‌توان عدد دقیقی داد اما تجربه ما در دادگاه‌ها نشان می‌دهد که این اتفاق افتاده و تعداد شکایت‌هایی که از رمال‌های اینترنتی می‌شود، رو به بیشترشدن است.»

او در مورد این‌که شاکی‌ها برای ضرر مالی مراجعه می‌کنند یا سایر آسیب‌ها، می‌گوید: «همه‌جور شکایتی هست. عده‌ای می‌گویند از آنها پول هنگفتی گرفته شده و درنهایت کاری که می‌خواسته‌اند، انجام نشده است؛ مثلا خودروی لوکسی دزدیده شده و رمال برای پیداکردن آن، ١٠٠‌میلیون تومان گرفته اما نه‌تنها خودرو را پیدا نکرده بلکه خودش هم غیبش زده است. عده دیگری هم دچار مشکلات دیگر شده‌اند، مثلا با توصیه رمال دست به اقدامی زده‌اند و این کار برایشان دردسر بزرگی درست کرده است، در مواردی هم رمال‌ها مشکلات خانوادگی عمیقی درست کرده‌اند و کل خانواده را از هم پاشیده‌اند. همان‌طور که رمالی سنتی انواع و اقسام مشکلات را برای مردم به وجود می‌آورد، رمالی مجازی هم آسیب‌های زیادی دارد.»

قربانزاده درباره مجازاتی که برای رمال‌ها در قانون پیش‌بینی‌شده، می‌گوید: «در قانون مجازات اسلامی، جرمی با عنوان «رمالی» نداریم، اما اگر کسی با جعل عنوان یا تظاهر به داشتن توانایی خاص از طریق فریفتن، مبلغی از مردم دریافت کند، کلاهبردار است که با توجه به میزان مبلغ اخاذی و شکل آن مورد مجازات قرار می‌گیرد.»

او ادامه می‌دهد: «براساس قانون، اگر فرد کلاهبردار کارمند غیردولت باشد، بستگی به شکل و میزان مبلغ کلاهبرداری به دو تا هفت‌سال حبس محکوم می‌شود. اگر کارمند دولت باشد تا ١٠سال و اگر کلاهبرداری به شکل گروهی و برنامه‌ریزی‌شده باشد، از ١٥‌سال تا حبس ابد را در پی خواهد داشت. وقوع رمالی از طریق فضای مجازی تاثیری در مجازات آن ندارد و تنها عنوان مجرمانه آن به کلاهبرداری رایانه‌ای تغییر پیدامی‌کند.»

نفوذ متافیزیک قلابی در فضای مجازی/ صنف به روز شده رمال‌ها دردسر جدید پلیس فتا!

متافیزیک مجازی

با سرزدن به صفحات رمال‌های مجازی نکات جالبی جلب توجه می‌کند، مثلا این‌که بخش عمده آنها در زمینه بخت‌گشایی و ازدواج فعالیت می‌کنند و قول و تضمین می‌دهند که می‌توانند با انواع دعاها و وردها همسری مناسب برای مردم انتخاب کنند، عده‌ای دیگر هم ادعا می‌کنند که ارتباطات متافیزیک دارند، بعضی‌ها قابلیت‌های موکلشان را به رخ بقیه می‌کشند و اسکرین‌شات‌هایی می‌گذارند که نشان‌دهنده رضایت مشتری است.

منبع:روزنامه شهروند

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.