اجرای طرح‌های موفق بهداشتی، درمانی و در راس آن‌ها طرح تحول سلامت، موجب شده تا به گفته صاحب نظران، سطح کیفی سلامت در جامعه بطور چشمگیری افزایش یابد.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های  باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان در این باره می‌گوید: افزایش تخت‌های بیمارستانی این استان از یک هزار و ۸۰۰ به ۲ هزار و ۴۵۰ تخت از دستاورد‌های ارزنده در حوزه سلامت این استان است.

کوروش ساکی با بیان اینکه تعداد تخت‌های ویژه بیمارستانی از ۱۷۱ تخت به ۳۳۴ تخت افزایش داشته است اظهار کرد: با برنامه ریزی انجام شده ۲ طرح بیمارستانی ۵۰۰ تختخوابی خرم آباد و بروجرد نیز با کمک قرارگاه خاتم الانبیاء در استان ساخته خواهد شد.
به گفته وی در اجرای طرح تحول سلامت نیز که از خردادماه سال ۹۳ آغاز شده تاکنون یکهزار و ۴۰ میلیارد ریال اعتبار از طرف دولت در استان هزینه شده است.

ساکی با اشاره به توزیع تجهیزات تخصصی در سطح شهرستان‌های استان لرستان افزود: امکان تجهیز استان لرستان به یکهزار تخت بیمارستانی بدون طرح تحول سلامت امکان پذیر نبود در حالیکه با افزایش این تخت‌ها در استان میانگین تعداد تخت‌های استان از میزان کشوری نیز افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به راه اندازی ۱۱ طرح درمانی در دانشگاه علوم پزشکی استان در بیمارستان شهید رحیمی خرم آباد در دولت یازدهم بیان کرد: این طرح‌ها شامل نصب دستگاه‌های ام. آر. آی، سی تی آنژیوگرافی، ماموگرافی، رادیو لوژی دیجیتال، سیستم پکس در بیمارستان و همچنین ایجاد بخش هشت تختخوابی آی سی یو اطفال، بخش ۱۱ تختخوابی‌ای سی یو داخلی و بخش ۱۳ تختخوابی مسمومیت و سایکوسوماتیک بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: اجرای طرح تحول نظام سلامت کاهش هزینه‌های درمان بیماران سرطانی شد و این مهم اقدامی ارزشمند به شمار می‌رود.

ساکی افزود: هم اکنون بیمه‌ها هزینه‌های مربوط به درمان بیماری سرطان را پرداخت می‌کنند و می‌توان گفت: در مقایسه با گذشته وضعیت بهتری در این بخش حاکم شده است.

وی ادامه داد: بر این اساس بیماران مبتلا با خیال آسوده و امیدوارانه می‌توانند به درمان‌های تجویز شده از سوی متخصص مربوطه اقدام و در واقع مشکلات کمتری را تحمل کنند.

به گفته وی در راستای درمان بیماری سرطانی ۲ بخش شیمی درمانی و آنکولوژی (خون شناسی) در بیمارستان‌های شهید رحیمی و شهید مدنی خرم آباد در طول فعالیت دولت تدبیر و امید راه اندازی شده است.

ساکی اظهار داشت: همچنین یک دستگاه رادیو تراپی نیز جهت درمان بیماران مبتلا به سرطان خریداری شده که به زودی در استان به بهره برداری خواهد رسید.

وی افزود: به منظور تسهیل فرآیند درمان بیماران مبتلا به سرطان چهار مرکز جامع تشخیص بیماری سرطان در این استان در دست ساخت است که از این تعداد ۲ مرکز در شهرستان خرم آباد و بروجرد و ۲ مرکز سطح سه در شهرستان‌ها الیگودرز و کوهدشت قرار دارند.

وی بیان کرد: همچنین قرار است در بیمارستان شهید رحیمی، بخش بزرگ سرطان و با قسمت‌های بستری و رادیوتراپی با تجهیز سه دستگاه شتاب دهنده خطی راه اندازی شود.

در حال حاضر یک هزار و ۷۱۹ نفر در لرستان مبتلا به بیماری سرطان هستند که از این مجموع ۷۳۳ نفر یعنی ۴۲/۶۴ درصد بانوان و ۹۸۶ نفر یعنی ۵۷/۳۵ درصد آقایان هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان همچنین در ادامه گفت: در مناطق روستایی و محروم پزشکان متخصص حضور نداشتند در حالی که هم اکنون با اختصاص اعتبار در دولت یازدهم پزشکان به حضور در این مناطق ترغیب شده اند.
وی ادامه داد: در حال حاضر میزان ماندگاری پزشکان متخصص در مناطق محروم لرستان ۱۱۰ درصد افزایش داشته است.

ساکی گفت: با عقد قرارداد با ۴۷ پزشک متخصص زنان و زایمان و جذب اعتباری افزون بر ۴۶ میلیارد ریال در دولت یازدهم زایمان طبیعی رایگان در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی و تامین اجتماعی لرستان افزایش چشمگیری داشته است.

وی با بیان اینکه ۲۶۰ میلیارد ریال نیز در راستای بسته ارتقای کیفیت هتلینگ بیمارستان‌های لرستان در دولت یازدهم هزینه شده گفت: با این میزان اعتبار زیباسازی، بهسازی فضای فیزیکی مراکز درمانی، استاندارد سازی تجهیزات پزشکی، ایجاد بخش‌های درمانی به ویژه بخش‌های آی سی یو، ان آی سی یو و آی سی یو اصلاح ساختار اورژانس بیمارستان شهدای عشایر انجام شده است.
وی ادامه داد: در این طرح بیمارستان شهید رحیمی، شهید مدنی خرم آباد، امام خمینی (ره) کوهدشت و شهدای هفتم تیر دورود و سایر بیمارستان‌های استان لرستان زیرپوشش قرار گرفتند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به حضور پزشکان مقیم در بیمارستان‌های دولتی ادامه داد: این طرح در راستای ارائه به موقع خدمات درمانی، افزایش پاسخگویی ۲۴ ساعته، تعیین تکلیف بیماران در این بیمارستان‌ها و دریافت خدمات درمانی مناسب در ساعات عصر و شب و روز‌های تعطیل اجرا شد.

ساکی اظهار کرد: در حال حاضر ۵۰ پزشک متخصص به صورت مقیم در بیمارستان‌های دولتی استان لرستان انجام وظیفه می‌کنند.
وی با بیان اینکه بسته ماندگاری پزشکان در مناطق محروم با اعتبار ۳۴۲ میلیارد ریال در لرستان اجرا شده است، افزود: این اعتبار با هدف تامین پزشک متخصص و تضمین دسترسی مردم در مناطق محروم اجرا شده است.

وی گفت: بسته ماندگاری پزشکان در مناطق محروم در قالب ۲۵۰ پزشک متخصص و عمومی بصورت تمام وقت جغرافیایی منعقد شده است.

ساکی گفت: اکنون تعداد پزشکان متخصص و فوق تخصص در این استان از ۲۸۷ پزشک به ۳۵۰ پزشک رسیده است.

انتهای پیام/د

ارتقا سطح کیفی سلامت در جامعه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.