یک روانشناس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

والدین به هر رفتار نامناسب کودک برچسب پرخاشگری نزنند

بابایی گفت: بحث کردن والدین با یکدیگر یکی از علت های شابع پرخاشگری در کودکان است.

سمیه بابایی روانشناس و روان درمانگر در گفتگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره  پرخاشگری کودکان اظهار کرد: به طور رایج آن چیزی که ما از آن به عنوان پرخاشگری یاد می‌کنیم این است که کودک از خود رفتارهای نامناسبی چون پرت کردن اشیاء، فریاد زدن، کتک زدن و کلام نامناسب نشان دهد.

 وی با بیان اینکه نباید بر روی همه  رفتارهای کودک برچسب پرخاشگری زد، گفت: در ادبیات رایج برای تربیت کودک بسیاری از کلمات را دقبق به کار نمی‌بریم و هنگامی که کودک به دلیل سرماخوردگی یا هر علت دیگری از خود رفتارهای خشونت آمیز نشان می دهد می‌گوییم کودک پرخاشگر است.

این روانشناس ادامه داد: به طور مثال هنگامی که کودک درس نمی‌خواند و شیطنت می‌کند، بدون بررسی علت‌های آن توسط مربیان و معلمان مهدکودک یا مدرسه برچسسب بیش فعالی بر او می‌خورد؛ گرچه این موضوع در تربیت کودک  به شدت مهم و خطرناک است.

بابایی عنوان کرد: برچسب زنی نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه والدین را نیز سردرگم می‌کند بنابراین در مرحله اول باید تعریف درستی از پزخاشگری داشته باشیم تا بتوانیم علت های بروز رفتارهای خشونت آمیز را در کودک پیدا کنیم.


بیشتر بخوانید: راهکارهایی برای مقابله با کودک بد رفتار 


بابایی با اشاره به اینکه گاهی اوقات بروز خشم در کودک طبیعی است، تصریح کرد: یکی از علت‌های رایج پرخاشگری در بین مراجعان این بوده که کودکی پرخاشگری می‌کند که در خانه  پرخاشگری دیده باشد؛ به طور مثال  بحث کردن والدین با یکدیگر یکی از علت‌های شابع پرخاشگری در کودکان است.

بابایی بیان کرد: یکی دیگر از علت‌های پرخاشگری، افسردگی است؛ کودکی که به اندازه  کافی توجه نمی بیند ، ناکامی‌های زیادی دارد  و ممکن است از خود پرخاشگری نشان دهد.

این روانشناس با اشاره به اینکه کودک تک فرزند از نقص مهارت اجتماعی برخوردار است، افزود:  کودکانی که اکثرا تک فرزند هستند نحوه تعامل با همسالان خود را بلد نیستند.

بابایی در خصوص راهکارهایی برای حل این مسئله گفت: باید علت بروز پرخاشگری در کودک را پیدا کرد تا راهکارهای متاسب با آن ارائه شود و بتوان پرخاشگری را در کودک درمان کرد. موضوعی که به این امر کمک می کند این است والدین به هر رفتار نامناسب کودک برچسب پرخاشگری نزنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار