مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان هامون گفت: تعداد ۵۸۰ سبد غذایی با همکاری بنیاد علوی و شبکه بهداشت و درمان شهرستان بین زنان باردار و شیرده این شهرستان توزیع شد.

نیما وثوقیان مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان هامون در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، گفت: این برنامه بمنظور پیشگیری از سوءتغذیه و جلوگیری از تولد نوزادان کم وزن بین زنان باردار و شیرده که از نظر وضعیت اقتصادی شرایط سختی دارند تقریبا هر دو ماه با همکاری واحد تغذیه شبکه و بنیاد علوی اجرا می‌شود.

وی افزود: تغذیه در دوران بارداری اهمیت ویژه‌ای دارد، دورانی که طبیعتا برای شکل گیری فرزند چه به لحاظ جسمی و ظاهری و چه به لحاظ معنوی بسیار اهمیت دارد.

وی تصریح کرد:به عبارت دیگر لازمه تحقق شرایط آرام فکری بر مادری که دوران بارداری و بعد از آن شیردهی را سپری می‌کند این است که از نیاز‌های اولیه خود بهره‌مند بوده و با مشکلات عدیده ای، چون سوء تغذیه دست و پنجه نرم نکند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان هامون گفت:هدف از اجرای این برنامه پیروی از یک برنامه غذایی مناسب در دوران بارداری جهت حفظ سلامت و پیشگیری از کاهش ذخایر بدن از ریز مغذی‌ها و همچنین آموزش تغذیه مناسب و حمایت تغذیه ایی از مادران دارای سوء تغذیه است، بطور مثال کم خونی ناشی از کمبود آهن باعث می‌شود تا نوزاد پس از تولد ۱۰ امتیاز، ضریب هوشی کمتری نسبت به سایرین داشته باشد.

وثوقیان افزود: کمبود ید نیز کاهش میزان ضریب هوشی را تا ۱۳.۵ امتیاز پایین‌تر می‌آورد، این سوء تغذیه صرفا در حوزه ضریب هوشی خلاصه نشده و باعث پیامدهایی، چون کاهش قد و وزن، کاهش ظرفیت مغزی، افزایش خطر بیماری‌های غیر واگیر و حتی در صورت شدت این موضوع به مرگ منتهی شود. بخشی از این عوارض صرفا به نوزاد مربوط نمی‌شود و ممکن است برای مادر و یا هر دو واقع شود.

وی ادامه داد: تعداد ۵۸۰ سبد غذایی ویژه زنان بادار و شیرده به ارزش ریالی حدود پنج میلیون ریال و شامل حبوبات، برنج، مرغ و. به مدت سه روز با حضور نماینده شبکه بهداشت و درمان و بنیاد علوی در دو مرکز خدمات جامع سلامت محمدآباد و تیمورآباد در سطح شهرستان توزیع شد.

انتهای پیام/پ

توزیع  سبد غذایی ویژه زنان بادار و شیرده

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار