دانه های طلایی سویا از گذشته مورد توجه کشاورزان گلستانی بوده و در سال های اخیر کشاورزان این استان در تولید این محصول رتبه اول کشور را داشته اند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، سالانه به طور میانگین ۱۰ هزار کشاورز گلستانی در ۲۰۰هزار هکتار از مزارع گلستان دانه روغنی سویا را کشت می کنند، سال گذشته میزان برداشت این محصول از مزارع گلستان به ۴۰هزار تن رسید.

گلستان نیازمند صنایع تکمیلی و تبدیلی دانه های روغنی در بخش کشاورزی

امسال هم با برداشت نزدیک به ۴۰هزار تن سویا از مزارع، گلستان همچنان رتبه اول را در تولید این محصول دارد . با وجود این رتبه خوب در تولید این محصول، اما در صنایع تبدیلی و تکمیلی ۷پله پایین تر هستیم.

سوال اساسی اینجاست با وجود این همه سال تجربه و رتبه خوب در تولید این محصول چرا هنوز گلستان رتبه خوبی در صنایع تبدیلی و تکمیلی محصولات کشاورزی ندارد؟

با رئیس اداره پنبه و دانه های روغنی گلستان گفتگو کردم، وی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: ما پنج کارخانه روغن کشی دانه های روغنی در استان گلستان داریم که تنها روغن خام تولید می کنند.

گلستان نیازمند صنایع تکمیلی و تبدیلی دانه های روغنی در بخش کشاورزی

موسی خانی افزود: برای بسته بندی دانه های روغنی در استان گلستان تنها دو کارخانه وجود دارد که کار تصفیه و بسته بندی روغن خام را انجام می دهند.

به کارخانه تولید روغن خام در جاده توسکستان رفتیم .

اسماعیلی مدیر عامل کارخانه در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت:گفت: در این کارخانه از دانه های روغنی، روغن خام تولید می کنیم و بیشتر آن را به استان های دیگر می فرستیم چون کارخانه های استان ظرفیت تصفیه و بسته بندی همه تولیدات را ندارند.

گلستان نیازمند صنایع تکمیلی و تبدیلی دانه های روغنی در بخش کشاورزی

رئیس اداره غله و بازرگانی گلستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: سال گذشته علاوه بر سویای گلستان ، همه سویای کشور در استان گلستان روغن کشی شد و بعد از آن نیز به استان های دیگر فرستاده شد.

علی محمدی ادامه داد: ۶ هزار تن روغن خام سویا در گلستان تولید شد که از این میزان تنها دو هزار تن آن وارد کارخانه های تصفیه و بسته بندی روغن در گلستان و بقیه به علت کمبود صنایع بالادستی به استان های دیگر فرستاده شد.

گلستان نیازمند صنایع تکمیلی و تبدیلی دانه های روغنی در بخش کشاورزی

به یکی از این کارخانه های تصفیه و بسته بندی روغن در شهرستان کردکوی سری زدیم.

 باغشاهی مدیر عامل کارخانه در گفتگو با خبرنگار ما گفت: ما روزانه ظرفیت تصفیه و بسته بندی ۳۰۰تن روغن را در کارخانه داریم و اگر حمایت شویم این رقم را می توانیم افزایش دهیم.

وی ادامه داد: در این کارخانه ۳۰۰ نفر مشغول به کار هستند، اگر ما چند کارخانه به همین شکل در استان گلستان داشته باشیم مشکل بیکاری جوانان استان بسیار کمتر خواهد شد.

باغشاهی گفت: در بخش صنایع نگاه صنعتی در استان وجود ندارد وقتی تولید کننده ای وارد این کار می شود باید مورد حمایت مسئولان قرار گیرد تا بتواند به نوعی گلیم خودش را از آب بیرون بکشد ، هیچ جای دنیا تولید کننده در پنج سال اول سودهی نخواهد داشت و در این پنج سال باید حمایت شود اما این دیدگاه در استان وجود ندارد.

وی گفت: یک تولید کننده وقتی وارد عرصه تولید می شود با موانع بسیاری در سر راه تولید برخورد می کند شاید این یکی از دلایلی باشد که در استان تولید کننده ای قدمی در راه تولید بر نمی دارد.

باغشاهی گفت: ما ابتدا یک واحد ۵۰ نفری بودیم که الان توانستیم به ۳۰۰ نفر برسیم.

گلستان نیازمند صنایع تکمیلی و تبدیلی دانه های روغنی در بخش کشاورزی

وی افزود: ما حالا در این کارخانه ظروف را هم خودمان تولید می کنیم و همین موضوع باعث شده تا تعداد بیشتری از جوانان اینجا مشغول به کارشوند.

مبصری کارشناس اقتصادی در رابطه با ارزش افزوده تبدیل محصولات کشاورزی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: اگر یک محصول خام در استان تولید شود قیمت قابل توجهی نخواهد داشت اما اگر همین محصول کشاورزی فرآوری و بسته بندی شود قیمت محصول نهایی افزایش می یابد و در این چرخه کشاورز ، کارگر ، تولید کننده و مصرف کننده سود خواهند برد و ارزش افزوده این محصول نیز به استان بر خواهد گشت.


مدیر صنایع سازمان جهاد کشاورزی گلستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت:گفت: در ۴ دهه گذشته در بخش صنایع اتفاقات خوبی در استان گلستان رخ داده اما هنوز جایگاه گلستان با توجه به حجم تولیدات محصولات کشاورزی مطلوب نیست.

گلستان نیازمند صنایع تکمیلی و تبدیلی دانه های روغنی در بخش کشاورزی

فاروقی افزود: ما در بخش جواز صادره ۸۳۳ مورد جواز را صادر کردیم و در این بخش رتبه ۱۱ کشور را دار ، پروانه های بهره برداری که برای واحدها صادر شده ۳۰۶مورد بود که رتبه ۷ کشور را داریم و به لحاظ اشتغال ایجاد شده در استان گلستان نیز رتبه ۸ کشور را داریم  اما با همه این موارد صنایع موجود در بخش کشاورزی شایسته میزان تولید محصولات کشاورزی دراستان گلستان نیست.

وی ادامه داد: ما از تولید کنندگانی که در بخش صنایع نیاز به حمایت داشته باشند حمایت خواهیم کرد تا شاهد افزایش صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی و صنایع تکمیلی در استان باشیم.

گلستان نیازمند صنایع تکمیلی و تبدیلی دانه های روغنی در بخش کشاورزی

استان گلستان یکی از قطب های کشاورزی کشور محسوب می شود که در تولید دانه های روغنی سویا ، کلزا رتبه اول و در تولید گندم و دیگر محصولات نیز رتبه دار است.

امید است که سرمایه گذاران و از همه مهمتر مسئولان استان با وجود رتبه های خوب در تولید محصولات کشاورزی چاره ای بیندیشند تا سود حاصل از این محصولات و ارزش افزوده آن نیز در جیب کشاورزان و کارگرانی برود که در استان تلاش می کنند.


انتهای پیام/ح


گزارش از فاطمه حبیبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.